حامد شیدائیان؛ سرپرست مدیریت کسب و کارهای نوین بیمه تجارتنو
صنعت بیمه در کشور ایران عمدتاً در فضایی سنتی در حال حرکت است. بیمه، محصولی غیرقابل لمس است که مشتری تا وقتی واقعاً نیازی به آن نداشته باشد، خریداری نمیکند. عدم توجه به نیاز مشتری و معرفی نادرست محصولات بیمهای نیز سبب میشود تا در نهایت مشتری ناراضی بوده و دچار شک و بیاعتمادی به این صنعت شده و در نهایت به مزایای واقعی بیمه آسیب جدی وارد گردد. بنابراین صنعت باید با ایجاد شفافیت و آگاهی، افزایش سرعت خدمات دهی و بهرهگیری از نوآوری و فناوری در زنجیره ارائه ارزش به مشتری، به سمت دگرگونی و تحوّل حرکت کند. تغییر در انتظارات و رفتارهای مشتریان نیز شاهدی است بر نیاز به نوآوری در صنعت بیمه. در واقع این صنعت نیازمند ارتباط مستقیم و هوشمند با مشتری، حرکت به سوی پیشگیری از خسارت بهجای جبران خسارت، ارائه خدمات متمرکز بر مشتریان و عرضه تجربهای مناسب از طریق کانالهای دیجیتال به آنهاست.
اما متاسفانه بهدلیل تصور نادقیقی که از حوزه تحول در صنعت بیمه (و بخصوص اینشورتکها) در کشور ما وجود دارد، فناوری و نوآوری فقط محدود به بازاریابی دیجیتال محصولات بیمهای و راهاندازی وبسایتها و اپلیکیشنهای تلفن همراه جهت مقایسه قیمت بیمهنامه و فروش آنلاین این محصولات میشود. اما فناوری و نوآوری بعنوان دو مفهوم استراتژیک جهت ایجاد تحول در صنعت بیمه، دارای ابعادی بسیار وسیعتر و گستردهتر هستند. در واقع تحول در الگوهای کسب و کاری و ارائه طرحهای نوآورانه مرتبط با زنجیره ارزش بیمه، از اهداف اصلی بکارگیری این دو مفهوم میباشد. تحول دیجیتال در سازمانها و شرکتها در راستای درک انتظارات مشتریان و داشتن نگاهی ۳۶۰ درجه به آنها، تغییر در ماهیت خلق ارزش برای آنها و در نتیجه تغییر در مدلهای کسب و کاری با کمک فناوریهای دیجیتال انجام میگیرد. بنابر این در تحول دیجیتال، علاوه بر فرایندها و محصولات، مدلهای کسب و کاری، ساختار سازمانی و حتی ساختار مالی شرکت نیز ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد. از این رو در بیمه تجارتنو، ترسیم یک نقشه راه تحول دیجیتال چابک و اجرایی ساختن آن هدف گذاری شده که البته بایستی متناسب با استراتژی و فرهنگ سازمانی، توانمندیها، محدودیتها و ظرفیتهای شرکت باشد.
اما اولین قدم در رسیدن به این هدف متعالی، الکترونیکی شدن خدمات و فرایندهای سازمان است . در واقع الکترونیکی شدن، پیش از دیجیتالی شدن اتفاق میافتد. این گام شامل اصلاح و بهروزرسانی زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری جهت استفاده از ظرفیتهای حداکثری فناوری اطلاعات و به منظور مدیریت بهتر سازمان، اصلاح و بکارگیری فرایندهای بهینه بین تمام ذینفعان، افزایش بهرهوری، کارایی و اثربخشی فعالیتها، اصلاح زیرساختهای فناوری و الکترونیکی شدن فرایندها و عرضه خدمات گوناگون بیمهای است. لذا یکی از مهترین قدمهایی که در چند ماه گذشته در شرکت بیمه تجارتنو برداشته شده، اصلاح روندهای فناوری اطلاعات و بکارگیری ابزارهای فناور-محور (IT) در زنجیره ارزش ارائه خدمات به بازیگران اصلی در شرکت، شعب، نمایندگان، بازاریابها، کارکنان و مشتریان بوده است. به روزرسانی زیرساختهای سختافزاری و شبکهای در دیتاسنتر شرکت، برنامهریزی برای راهاندازی مرکز تماس شرکت، تهیه سیستمهای نرم افزاری مناسب و کارآمد (همچون سیستم فروش آنلاین نمایندگان، سیستم مدیریت بازاریاب ها و شبکه فروش، پرتال سازمانی و نیز سیستم ارتباط با مشتریان)، اصلاح تجربه کاربری در اپلیکیشن “بنو” و برنامهریزی جهت پیادهسازی نسخه جدید آن و نیز توسعه زیرسیستم خسارت درمان، نمونه هایی از این اقدامات هستند که در مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شده است. در نهایت در تلاش هستیم تا بحث فروش آنلاین محصولات بیمهای را نیز در بستر اپلیکیشن “بنو” و وبسایت شرکت، عملیاتی سازیم.
از سوی دیگر جهت برداشتن گامهای اساسی به سوی فرهنگ تحول دیجیتال، یکسری اقدامات کلیدی و زیرساختی نیز توسط مدیریت کسب و کارهای نوین با همکاری سایر مدیریتهای شرکت انجام گرفته که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
نقشه راه بیمه تجارتنو برای تحول دیجیتال شرکت و حرکت به سوی مفهوم اقتصاد دیجیتال، بر چهار اصل متمرکز است:
در همین راستا، اداره تحلیل داده و هوش تجاری شرکت، ذیل مدیریت کسب و کارهای نوین شکل گرفته و در اولین قدم، در حال راهاندازی انبار داده و سامانه هوش تجاری جهت ارائه داشبوردها و شاخصهای کلیدی عملکرد به مدیران ارشد و تصمیمسازان شرکت میباشد.
مفهوم نوآوری باز و ایجاد پلتفرم بیمهگری باز، به بیمه تجارت نو کمک میکند تا بتواند محصولات بیمهای را در اختیار کسب و کارهای غیربیمهای قرار دهد تا آنها نیز با ترکیب و ادغام این محصولات در مدلهای کسب و کاری، محصولات و یا کانالهای عرضهشان، بتوانند خدمات و ارزش افزوده تازهای برای مشتریان خود فراهم سازند و به این شکل، بازار بیمهگر نیز توسعه خواهد یافت.
در این راستا، از یک سو مذاکرات خوبی با شرکت فناوران جهت انعقاد قرارداد دریافت “ایپیآیهای” بیمهای انجام گرفته و از سوی دیگر، با همکاری مدیریت فناوری اطلاعات، طراحی و پیادهسازی سرویسهای کسب و کاری بر روی این “ایپیآیهای فنی” آغاز شده است تا در نهایت بتوانیم محصولات بیمهای را بر اساس نیاز سایر کسب و کارها و بهویژه استارتاپهای مختلف و مشتریانشان، سفارشی سازیم.
یکی از استراتژیهای اصلی بیمه تجارت نو، شناسایی و توسعه همکاری با شرکتها و استارتاپهای فعال در حوزه ایشنورتک و همچنین مراکز رشد و سرمایهگذاری خطرپذیر حوزه استارتاپی (مانند تکنوتجارت و پلنت) است.
علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت…
رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت سید حسن نصرالله دبیر…
مدیرعامل پتروشیمی ایلام، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفت.
دکتر کفایتمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی در پیامی این روز را به همه آتش نشانان…
داود جعفریفر؛ مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام با صدور پیامی هفتم مهرماه روز آتشنشانی و…
مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی پیام تبریکی به شرح…