به گزارش تجارت گردان به نقل از ستاد خبری دومین همایش و نمایشگاه ایران پتروکم، در این نشست عادل نژاد سلیم، با تأکید بر اینکه دوره صحبت درباره تئوری و مباحث نظری تمام شده و باید با نگاهی به واقعیتها برنامهریزی مدون و همهجانبه داشت، افزود: از حداقل ۸ سال قبل درباره متانول و مازاد بازار آن هشدار داده شد؛ اما پیگیری جدی نداشتیم و امروز هم در مورد تعدادی دیگر از محصولات هشدار میدهیم.
وی با بیان اینکه مدیریت سنتی، پدر اقتصاد را درآورده، گفت: امروز که برای دانشبنیانها و شرکتهای فناور فضایی ایجاد شده باید بپرسیم که برنامهریزی و استراتژی به چه سمتی است؟ آیا همین که حاکمیت و سرمایهگذار در یکجهت قرار داشته باشند کفایت میکند؟
در ادامه جلسه، رضا حاتمی، مدیر مرکز طرحهای کلان و پیشران معاونت علمی ریاستجمهوری، با اشاره به چالشهای صنعت پتروشیمی برای خلق نوآوری و عدم کارایی عملیاتی برخی از دلایلی این موضوع را تشریح کرد و گفت: تأخیر در زمانبندی و اتکا به تولید انبوه کالاهای اساسی، قدیمی بودن فرایند و مجوزها، شکاف بین بازار و زنجیره ارزش، وابستگی به صادرات بیش از حد به چند کشور و کمبود محصولات با حاشیه امن بالا از جمله این چالشها هستند.
وی با تأکید بر اینکه فاصله زیادی بین نیازهای بازار و نیازهای ما در توسعه پایدار وجود دارد، گفت: بخش زیادی از این چالشها در طول سالیان ناشی از نبود مدیریت کارآمد بوده و برای اصلاح روندها نیاز به تغییرات زیرساختی داریم. همچنین لازم است به سمت بهینهسازی بهرهوری، افزایش ارزشآفرینی و رقابتی کردن بازار برویم.
در این جلسه همچنین، مهدیپور، مدیرعامل شرکت مدیریت زنجیره ارزش مهام تأکید بر اینکه مهارت تعریف پروژه در عرصههای مختلف در اولویت اهمیت قرار دارد، گفت: هلدینگ خلیجفارس که بزرگترین هلدینگ کشور است و ۳۰ درصد بازار پتروشیمی را در اختیار دارد توانسته در چندلایه این بازار نفوذ و حرکت داشته باشد و هنوز در لایههای پایینتر حضور کمتری داشته است.
وی تأکید کرد که برای پروژههای جدید چیزی بیشتر از FC (مطالعات امکانسنجی) نیاز داریم و در مطالعات مربوط به طرحها باید لایههای مختلف اجرایی و عملیاتی و شناخت بازارها دیده شود.
وی در ادامه گفت: تنوع محصولات هلدینگ، تنها ۴۵ محصول است و هنوز سود عملیاتی در واحدهایی که ترکیب خوراک گازی دارند بیشتر است.
مهدیپور پیشنهاد کرد که یکپارچگی و هماهنگی در جریان توسعه طرحهای جدید وجود داشته باشد و افزود: بررسی عملکرد پتروشیمی در دهههای قبل نشان میدهد این صنعت در دهه ۶۰ و ۷۰ زنجیره محور بوده و پس از آن پروژه محور شده و امیدواریم دوباره به سمت زنجیره محوری سوق پیدا کند.
وی افزود: پیشنهاد ما به هلدینگ این است که استراتژی ائتلاف و ادغام با شرکتهای کوچک را در پیش بگیرد؛ اما نه به این معنی که شرکتهای کوچک را در خود حل کند.
در این نشست تخصصی همچنین مانی زاده، مدیر تکوین طرحهای پارکهای شیمیایی افق خلیجفارس برخی از عوامل مؤثر در انتخاب مکان استقرار پارکها را تشریح کرد و گفت: دسترسی بهینه به خوراک بازار مصرف، سرویس تأمین انرژی، دسترسی به راههای ارتباطی، نزدیک بودن به دریا، توسعه در سواحل مکران و سند آمایش سرزمین از جمله این عوامل بودهاند که در شکلگیری و تصمیمگیری نهایی اثرگذار بوده است.
وی با تأکید بر اینکه به دانش فنی در صنعت پتروشیمی همواره به چشم کالا نگاه شده و برنامهریزی داخلی مشخصی برای ورود به این عرصه نداشتهایم، افزود: نوع نگاه ما به اندوختهها و داراییها اهمیت دارد. امروز همه در مورد انباشت متانول و زیانده بودن آن صحبت میکنند؛ اما چین در حال تبدیل متانول به الفین و بنزین و ترکیبات آروماتیک است و این محصول را تبدیل به یک فرصت خوب در آینده کرده است.
مانی زاده با تأکید بر اینکه هلدینگ خلیجفارس نیاز به یک فرمانده واحد برای طرحهای خود دارد، گفت: مدلهای زیادی برای اجرا در دنیا وجود دارد که میتوان از آنها بهره برد و نیازی نیست خودمان دوباره چرخی را ابداع کنیم.
حائری نژاد، پژوهشگر حمزه انتقال فناوری در صنعت پتروشیمی هم در این نشست تخصصی به بیان نقطهنظرات خود درباره محصولات پایه همچون متانول پرداخت.
بهمن بهزادی، قائممقام مدیرعامل پتروشیمی اروند توضیحاتی مختصر درباره اهمیت اجرای پارک نمک، کلر آلکالی و زنجیره ارزش ارائه کرد.