×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳
هفت محور اصلی عملکرد بانک مسکن در بانکداری الکترونیک در سال ۹۹

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی و فعال حوزه مسکن و ساختمان، طی سال های اخیر یکی از مهم ترین حوزه های عملکرد خود را در بخش بانکداری الکترونیک و افزایش خدمات رسانی به مشتریان در این حوزه متمرکز کرده است.
در این راستا بانک مسکن طی یکسال گذشته اقدامات مهم و درخور توجهی را در حوزه بانکداری الکترونیک مشتمل بر هفت محور اصلی و اقداماتی در سایر حوزه ها‌انجام داده است که نتایج مثبت قابل توجهی را در پی داشته است.
محور نخست، توسعه سامانه اینترنت بانک است. در این حوزه اداره کل بانکداری الکترونیک شش اقدام مهم را پیگیری و پیاده سازی کرده است که شامل پیاده سازی لاگین دوعاملی در هنگام ورود به سامانه اینترنت بانک، تغییرات مرتبط جهت عدم دریافت رمز حساب و بهره گیری از رمز حساب یکبارمصرف در سیستم اینترنت بانک، پیاده سازی سرویس انتقال وجه هوشمند، پیاده سازی تغییرات مرتبط با فراموشی رمز عبور، پیاده سازی سرویس پذیره نویسی صندوق واسطه گری مالی یکم از طریق اینترنت بانک و بهره برداری از خدمات سامانه پیچک در اینترنت بانک بوده است.
علاوه بر این ،محور دوم اقدامات به توسعه سامانه همراه بانک مربوط می شود. در این حوزه نیز
پیاده سازی نسخه تحت وب موبایل بانک جدید (PWA)، پیاده سازی فراخوانی اپ رمز نما در همراه بانک، پیاده سازی سرویس انتقال وجه هوشمند در PWA، ارائه خدمات به مشتریان حقوقی در درگاه موبایل بانک طی یکسال ۹۹ پیگیری و عملیاتی شد. در عین حال راه اندازی سرویس خوانش شماره کارت با دوربین OCR در همراه بانک (اسکن کارت های بانکی در همراه بانک)، پیاده سازی سرویس پذیره نویسی صندوق واسطه گری مالی یکم از طریق موبایل بانک، پیاده سازی قابلیت Push Notification در همراه بانک
و پیاده سازی بخش تولید رمز یکبارمصرف مشابه نرم افزار رمزنما در همراه‌بانک در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

کارنامه عملکرد ۹۹ بانک مسکن در حوزه بانکداری الکترونیک، نشان می دهد سومین محور اقدامات مهم این حوزه توسعه سامانه پرداخت با کارت و CMS بوده است، در این حوزه بر ارتقاء زیر ساخت های سامانه پرداخت با کارت و واسط های ارتباطی با زیر سامانه های بانک و شتاب از نظر افزایش کارایی و کاهش زمان پاسخ دهی در تراکنش های برخط بانکداری الکترونیک تاکید و اجرایی شد. همچنین پیاده سازی تغییرات مرتبط با کنترل اتصال خودپردازها به سوییچ با پورت صحیح، پیاده سازی وب سرویس های مانیتورینگ خودپردازها، اتصال دستگاه CRS به سوییچ بانک و راه اندازی دستگاه مذکور، انتقال وجه با شناسه واریز با کارت های شتابی، توسعه مدیریت جامع حساب های خیریه (مدیریت تراکنش های خیریه در قالب تراکنش انتقال وجه)، چاپ شماره شبا بر روی کارت و بازخرید کارت هدیه (امکان بازگشت مانده کارت هدیه در زمان انقضا کارت به آورنده کارت) در این حوزه اقدام شد.
علاوه بر این مشتریان بانک مسکن با مجموع اقدامات انجام شده در حوزه پویاسازی رمز دوم بانکی به عنوان محور چهارم می توانند از خدمات متفاوتی در این حوزه بهره مند شوند، به طوریکه بانک مسکن اقداماتی همچون عملیاتی سازی گام سوم طرح اقدام مشترک برای پویاسازی رمز دوم کارت های بانکی، پیاده سازی و فعالسازی رمز پویا در کیوسک ، اینترنت بانک و VTMS، فعال سازی کنترل تطابق اقلام اطلاعاتی تراکنش درخواست رمز یکبار مصرف با تراکنش احراز هویت، عملیاتی کردن پروژه استاندارد سازی پیامک های درخواست رمز دوم پویا و پیاده سازی و راه اندازی احراز هویت چالش و پاسخ در سامانه رمز های پویا صورت داده است.
بررسی ها نشان می دهد: توسعه سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض در قالب راه اندازی طرح تخفیف بر اساس تردد در سامانه ETC و پیاده سازی طرح اتصال برچسب عوارضی به حساب چهارسپرده، توسعه ابزارهای بانکداری الکترونیک
شامل راه اندازی سرویس اعلام شناسه شبا بر روی دستگاه خودپرداز، افزایش ضرایب امنیتی دستگاه‌های خودپرداز به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، توسعه و نوسازی دستگاه‌های خودپرداز در سطح کشور و پیاده سازی سرویس پذیره نویسی صندوق واسطه گری مالی یکم از طریق درگاه کیوسک ونهایتا خدمات ارائه شده مرتبط با بیماری کرونا سه محور دیگر اقدامات مهم انجام شده در ۱۲ ماه سال ۹۹ بوده است.
بانک مسکن در حوزه بانکداری الکترونیک باتوجه به شیوع کرونا با اعمال تغییرات دستور العمل جدید بانک مرکزی در مورد موج دوم کرونا
و همچنین اجرای طرح خرید اعتباری اضطراری پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به یارانه بگیران، تلاش کرد تا به کنترل شیوع این ویروس کمک کند.
این کارنامه حاکی از آن است که در یکسال ۹۹ در حوزه بانکداری الکترونیک موفقیت های قابل توجهی به دست آمده است به طوری که تعداد تراکنش های خودپردازها در سال گذشته رشدی معادل ۱۵ درصد، تعداد تراکنش های پایانه فروش رشد ۳۰ درصدی، تعداد تراکنش های مجازی شامل درگاه های اینترنت بانک ، موبایل بانک و تلفنبانک رشد معادل ۱۸۴ درصد و تعداد تراکنش های کیوسک ها رشدی معادل ۱۲ درصد نسبت به یکسال ۹۸ داشته اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.