به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی، همایش صندوقهای قرضالحسنه و بانکداری اسلامی به کوشش صندق قرضالحسنه شاهد با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی چهارشنبه نهم شهریور ۱۴۰۱ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
اکبر کریمی دبیر اجرایی اولین همایش صندقهای قرضالحسنه و بانکداری اسلامی گفت: این اولین همایشی بود که به کوشش صندوق قرضالحسنه شاهد برگزار شد و کارکنان صندق شاهد، بنیاد شهید، دانشگاهیان، سیستم بانکی و صندقهای قرضالحسنه کشور در این فراخوان جامعه هدف ما بودند؛ آثار زیادی به دبیرخانه این همایش ارسال شد و از بین آنان تعدادی از آثار برگزیده برای ارائه به دور نهایی راه پیدا کردند.
دبیر علمی همایش دکتر «گودرز علیبخشی» در همایش صندقهای قرضالحسنه و بانکداری اسلامی گفت: توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار میآید. اگر پژوهش نباشد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت. تحقیق و پژوهش نیروی محرکه توسعه پایدار است.
وی افزود: پژوهش مولد علم است و باعث رشد علم میشود. کسی که پژوهش میکند علم تولید کرده و آنکه علم دارد توانا است. با انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی، یک کشور میتواند مقابل کشورهای دیگر ایستادگی کند. در صندق قرضالحسنه شاهد تلاش شده تا این سازمان را به یک بخش یادگیرنده تبدیل کنیم.
علیبخشی در ادامه صحبتهایش یادآور شد: با انجام پژوهش میتوان نیروهای یک مجموعه را به رشد حرفهای لازم رساند؛ روحیه انجام کارگروهی را در کارمندان افزایش داد و در راستای بهرهبرداری هر چه بهتر قدم گذاشت. «صندق قرضالحسنه شاهد» امروز با توجه به اهمیت پژوهش همایش بانکداری اسلامی را برگزار کرده است.
اکبر کریمی دبیر اجرایی همایش صندوقهای قرضالحسنه و بانکداری اسلامی به موضاعات و محورهای همایش اشاره کرد و گفت: برخی محورهای این همایش «مطالعه تطبیقی تجارب بانکداری اسلامی در میان کشورهای اسلامی»، «نقش صندقهای قرضالحسنه در تحقق بخشی بانکداری اسلامی»، «آسیب شناسی بانکداری اسلامی در صنعت بانکداری کشور»، «آسیب شناسی صندقهای قرضالحسنه و ارائه مدل مطلوب راهکارهای مقابلهای»، «فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در صنعت بانکداری: موانع و چالشها، فرصتها و تهدیدات»، «حسابرسی داخلی و اعتماد نهادی ذینفعان صنعت بانکداری» و «سرمایه اجتماعی و صنعت بانکداری» بودند.
همچنین، «مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت بانکداری و صندقهای قرضالحسنه»، «رضایت مشتریان در صنعت بانکداری و صندوقهای قرضالحسنه»، «بانکداری الکترونیکی و پولشویی»، «مدیریت ریسک در صنعت بانکداری و صندوقهای قرضالحسنه»، «مدیریت استراتژیک در صنعت بانکداری و صندوقهای قرضالحسنه»، «مدیریت منابع انسانی در صنعت بانکداری و صندوقهای قرضالحسنه»، «مدل مطلوب فرایند خدماتدهی به اعضا سالمند در صنعت بانکداری و صندوقهای قرضالحسنه»، «طراحی و ارائه مدل مطلوب صندوق قرضالحسنه»، «امکان سنجی تعاملات و همافزایی صندوقهای قرضالحسنه» و «سایر موضوعات مرتبط در محورهای ساختاری، مدیریتی، فرایندی، خدمتی و کنشی در صنعت بانکداری، صندوقهای قرضالحسنه و موسسات مالی و اعتباری خرد» محورهای دیگر این همایش عنوان شدند.