×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۱ خرداد , ۱۴۰۳
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجراست/ معوقات پرداخت می‌شود

داود منظور، امروز (شنبه ۱۲ خرداد) در نشست خبری با عرض تسلیت شهادت پرواز اردیبهشت، اظهار داشت: خون شهدای خدمت سبب شدت گرفتن در تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی خواهد شد.

وی در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که طی سال اجرای شود به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در مورد بخش دولتی پیش‌بینی قانون بودجه با همکاری مجلس تصویب کردیم تا این پرداخت ها بدون اختلال رخ دهد به طوری یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است.

منظور تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنطیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد.

وی بیان کرد: مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهند و از ابتدای سال اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی هم گفت: تامین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود که در حال برگزاری جلسات هستیم تا نحوه پرداخت بگاین مبلغ نهایی شود.

منظور در مورد وضعیت بودجه، گفت: بودجه دو بخش عمومی و بخش هدفمندی یارانه‌ها دارد و دولت تلاش کرد منایع را واقعی ببیند و بر اساس محاسبات امسال کسری بودجه نخواهیم داشت، البته منابع بودجه پیش‌بینی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در بودجه عمومی تمام تلاش ما این بود که درآمدهای دولت واقعی‌سازی شود و با نگاه واقع‌بینانه کسری بودجه پنهان ایجاد نکنیم، به طوری که درآمد برخی بخش‌ها مانند درآمد نفتی را نسبت به سال گذشته کاهش دادیم.

منظور افزود: رقم تحقق درآمد نفت در سال ۱۴۰۲ بیشتر از پیش‌بینی بود، اما در بودجه ۱۴۰۳ محتاطانه عمل کردیم و سهم دولت از صادرات نفت در بودجه امسال ۵۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: منابع حاصل از واگذاری دارایی شرکت‌ها و اموال دولت در بودجه امسال‌ را به نصف سال قبل کاهش دادیم تا از منابع موهومی دوری کنیم و مصارف را نیز مثل منابع کاهش دادیم.

منظور تصریح کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال در بودجه عمومی دچار کسری بودجه نخواهیم بود.، البته باید شرایط را هم در نظر بگیریم زیرا منابع بودجه پیش‌بینی است، اما تاکید داریم منابع مطمئن و پایدار دیده شود.

معاون رئیس جمهور گفت: در بودجه ۱۴۰۳ سهم منابع پایدار مثل حقوق گمرکی، فروش دارایی‌ها و درآمدهای مالیاتی به حدود ۶۳درصد رسیده که در ابتدای دولت ۴۲درصد بود.

منظور ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز پیش‌بینی کرده‌ایم تا منابع آن به خوبی تامین شود، البته سال گذشته نیز این تحقق بالغ بر ۹۰درصد بود.

وی بیان کرد: دولت تلاش کرد تا با صرفه‌جویی مصارف انرژی، منابع نفت و گاز را افزایش دهد. برای نمونه، سامانه‌ای طراحی شده تا نفت و گاز را براساس پیمایش به مصارف حمل و نقل تخصیص دهیم؛ اینها به کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کند تا در مقابل بتوانیم میزان صادرات را افزایش دهیم.

منظور برای با اشاره به ناترازی انرژی گفت: برای کنترل مصرف، تمرکز ما بر راهکارهای غیرقیمتی است.

۴۲۲ هزار میلیارد ریال از بدهی دولت قبل تسویه شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد این سوال که دولت سیزدهم چه میزان اوراق فروخته و چقدر از بدهی دولت قبل را تسویه کرده است، گفت: انتشار اوراق یکی از روش‌های مطمئن و غیرتورمی، تامین مالی است که به صورت خالص ۴۲۲ خگ هزار میلیارد تومان در سه سال اخیر برای بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده در دولت قبل را پرداخت کرده‌ایم.

وی تاکید بر اینکه در سال گذشته ۳۳۰ هزار میلیارد ریال برای بازپرداخت اوراق دولت قبل پرداخت شد، گفت: سهم خالص اوراق از منابع بودجه در سه سال پایانی دولت قبل ۱۴ درصد بود اما در این دولت به ۵.۵ درصد کاهش یافته است.

 پرداخت پول گندمکاران طی دو روز آینده

 رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد پرداخت پول گندمکاران، گفت: کشاورزان تقریباً از نیمه دوم فروردین ماه گندم خود را به دولت تحویل می‌دهند و دولت هم مکلف است مبالغ آنها را پرداخت کند، این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در طول سال محقق می‌شود و این پرداخت‌ها باید در همین چند ماه اول سال انجام شود؛ بنابراین منابعی را تجهیز کردیم و مجوزهایی را گرفتیم و طی یکی، دو روز آینده مطالبات کشاورزان به ویژه گندمکاران پرداخت می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.