به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی کنفرانس، در ابتدای پنل افتتاحیه، بهروز خدارحمی دبیر علمی کنفرانس اظهار کرد: سال گذشته ۱۴۴ مقاله به دبیرخانه رسید. امسال با رشد ۸۵ درصدی، دبیرخانه ۲۷۰ مقاله دریافت کرد که ۴ مقاله از سایر کشورها بود و درنهایت از بین مقالات ۵ مقاله را به طور چاپ شده داریم و ۹ مقاله نیز در سایت کنفرانس منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به مختصر مقالات درباره موضوعات حکمرانی، منابع انسانی، فناورانه، زیرساخت قانونگذاری توضیح داد: به دلیل سرعت بروز و ظهور تکنولوژی آسیب جدی را میبینیم و گاهی نگران کننده است که الکترونیک کردن را با دیجیتالی کردن اشتباه میگیریم. عمده پژوهشها نگرانی دارند که آینده تحول دیجیتال با این زیرساخت پرابهام است و چارهجویی را طلب میکند. حتما باید مقررات زدایی و حذف قوانین دست و پاگیر را داشته باشیم و قوانین جدید را با تفکر کارشناسانه پس از درک چیستی وضع موجود به عنوان ابزار تسهیل گر به کار ببریم. امروز خیلی قوانین مانع است.
وی افزود: امیدوارم اکنون که فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی عزم جدی برای قانونگذاری در تحول دیجیتال دارد، دبیرخانه دائمی این کنفرانس تشکیل شود.
در ادامه این مراسم، سید علی روحانی، سرپرست معاونت سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی نیز درباره اعتبارسنجی و نظام وثایق گفت: موضوع اعتبار سنجی در سطح قانون مطرح شده و وزارت اقتصاد در تامین اطلاعات و استفاده از کاربردهای اعتبارسنجی تلاش خواهد داشت. اعتبار سنجی، نظام انگیزشی اقتصادی برای ایجاد انگیزه پایبندی به تعهدات را در مردم ایجاد میکند.
وی یادآور شد: مردم طرف معامله خود را به لحاظ اعتباری نمیشناسند و این سنجش اعتبار فرصتی را برای آحاد اقتصادی فراهم میکند تا طرف معامله خود را ارزیابی کنند. توسعه نظام سنجش اعتبار که در این دوره به ثمر میرسد، برای صنعت ملی و مردم فراهم میکند تا با اطمینان بیشتری در اقتصاد کشور فعالیت کنند.
وی ادامه داد: ما در نظام وثیقه گذاری دو مشکل داریم؛ نخست آنکه دارایی کوچک افراد نمیتواند وثیقه قرار گیرد و داراییهای بزرگ آحاد اقتصادی نیز برای دریافت تسهیلات کوچکتر قفل میشود. آنچه در این قانون تمهید شد این است که انواع داراییها بتواند وثیقه قرار گیرد و داراییهای بزرگ فقط برای وثیقه یک تسهیلات مورد استفاده قرار نگیرد.
روحانی گفت: زیربنای بسیاری از تحولات ما معضل توثیق است و نظام وثایق به وزارت اقتصاد تکلیف میدهد که سامانه توسعه وثایق را گسترش داده و راهبری کند.
همچنین امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز عنوان کرد: تحول دیجیتال در حوزه بیمه و بانکداری با هدف وفاداری مشتریان و ایجاد رقابت و شخصی سازی به ازای هر مشتری است که الزاماتی دارد.
وی ادامه داد: اگر در سه بخش حاکمیت، فناوری و زیرساخت این الزامات را ببینیم؛ در حوزه زیرساخت ارتباطی، هوش مصنوعی و مدیریت و تحلیل داده میتوانیم اقداماتی را انجام دهیم. در زیرساخت ارتباطی با ظهور ۴G انقلاب پلتفرمی در کشور رخ داد و ۸۰ درصد جمعیت شهری ما تحت پوشش این فناوری است. در ۵G با هدف هوش مصنوعی، بلاکچین و… باید توسعه زیرساخت فیبر نوری را انجام دهیم.
لاجوری گفت: قرار است در سه سال برای ۲۰ میلیون جمعیت دسترسی به فیبر نوری را تامین کنیم و در برنامه هفتم این ۲۰ میلیون پوشش به ۲۰ میلیون اتصال تبدیل شده که کاری سخت اما تحقق پذیر است. در حوزه فناوری هم الزاماتی مثل نیروی انسانی و ابزارهای هوش مصنوعی مطرح است. ما مهاجرتها را در بخش فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و… داریم و باید روی این بخش کار کنیم.
وی با بیان اینکه در بخش ابزار چالشهای متعددی داریم، اظهار کرد: در زمینه بهرهبرداری از دادهها به رغم تصویب قانون، بخش حریم خصوصی از چالشهای مهم بوده که در سکوهای ایرانی مسئله مهمی است و این سکوها بیشتر تمرکز روی قوانین دارند تا سیاستهای حریم خصوصی و باید در این زمینه تدبیر شود دولت سیزدهم در این زمینه پیشنهادی را به زودی تقدیم مجلس میکند.
لاجوردی با بیان اینکه تنظیمگری امنیت فضای مجازی نیاز به بازنگری دارد، تاکید کرد: با همکاری بانک مرکزی و وزارت ارشاد یک نمونه تنظیمگری بین بخشی را آغاز کردیم و تجربه خوبی خواهد بود.
تا آخر امسال ۱۰۰ درصد روستای بالای ۲۰ خانوار شبکه دسترسی ۴G را خواهند داشت. در جمعیت شهری نیز تا انتهای سال آینده پوشش ۱۰ درصد ۵G را داریم و تا انتهای امسال ۸ میلیون خانوار شهری را تحت پوشش فیبر نوری قرار میدهیم.
همچنین بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تحول دیجیتال و هوش مصنوعی اهمیت ویژهای دارد و مرکز پژوهشها روی این موضوع متمرکز است.
وی با بیان اینکه ۱۳ گزارش تخصصی با هوش مصنوعی در ابعاد مختلف منتشر کرده است، اظهار کرد: اگر حکمرانی دیجیتال شود کارایی خدمات افزایش، انطباق با مقررات ارتقا و اعتماد مردم به دولت افزایش مییابد و بسیاری از چالشهای حکمرانی حل میشود. همه جنبههای حکمرانی تحت تاثیر تحولات دیجیتال قرار دارد. این تحول دیجیتال شامل سیستمها و مدلهای کسب و کار و ساختار مدیریت زنجیرهها است و باید در این بخشها اقدام کنیم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تحول دیجیتال، بانک و بیمه به افزایش خدمات و امنیت مشتریان منجر میشود، هزینههای بانک و بیمه کاهش یافته و فرصتهای این دو بخش بیشتر میشود.
وی افزود: در صنعت بیمه کمتر ورود فناوریهای نوین و هوش مصنوعی را داریم و در این عرصه شاهد کندی هستیم و محدودیتهای نظارتی نیز در این بخش موثر بوده است. هنوز اعتبارسنجی مشتریان در بیمه با استفاده از تحولات دیجیتال خیلی رخ نداده است. تحولات بلاکچین نیز از نگاه حکمرانی قابل توجه است و امیدوارم بتوانیم ارائه خدمات براساس قراردادهای هوشمند را در دستور کار قرار دهیم و این مهم در بانک و بیمه موثر است.
علی استاد هاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی نیز در پنل افتتاحیه دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال؛ بانک و بیمه»، تحول دیجیتال را در توسعه و رفاه اقتصادی و اجتماعی در دنیا پیشران خواند و گفت: این تحول روابط فردی، اجتماعی، داخلی و بینالمللی کشورها و فرآیند اقتصادی را دچار انقلاب کرده است. هوشمندسازی فعالیتها و فرآیندها یک الزام است. صنعت بیمه در ایران و جهان به دور از تهدید و فرصتها متاثر از تحول دیجیتال بوده است. شرکتهای بیمهای که نتوانند کسب و کار خود را همگام با فناوریهای جدید رشد دهند، از دایره رقابت خارج میشوند.
وی با اشاره به تحولات بیمهای در جوامع جهانی، اظهار کرد: صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است. بیمهگران دیجیتال جدید در حال تجربه بهرهمندی وسیعتر از داده کاوی هستند. ما همراه دیجیتالسازی زنجیره ارزش در بیمه هستیم.
وی با بیان اینکه صنعت بیمه ما از ۲۰ سال پیش در تحول دیجیتال گام برداشته است، توضیح داد: مجوز یک شرکت به صورت تمام دیجیتال صادر شده است. امروز بالای ۴۰ شرکت بیمه و بالای ۱۰۰ هزار نماینده بیمه داریم اما به رغم پیشرفت کمی، ساختار ما تغییر نکرده است. اخیرا پروژه کروکی برخط را در دستور کار داریم که بزودی رونمایی میشود و در عرصه خدمات بیمه اتومبیل خدمت مهمی خواهد بود. همچنین هفته قبل پس از یکسال فراز و فرود، آیین نامه اینشورتک صنعت بیمه را به تصویب رساندیم که منشا تحول خواهد بود.
وی افزود: در بخش دولتی با قوانین دولتی، امکان پرداخت خوب به افراد کار بلد، مهیا نیست و امیدواریم مجلس برای این موضوع چارهاندیشی کند چراکه افراد خبره در حال مهاجرت هستند.
در بخش دیگر این برنامه سید محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سرعت بروز فناوری به قدری بالاست که به سال هم نمیرسد. در دیجیتال همانند دانش قدیم به قرن نیاز نداریم و اگر تلاش نکنیم عقب میمانیم. آیا سرعت کشور ما با تغییر سرعت تکنولوژی همگام است؟ خیر ما سرعت پایینی داریم و باید گامهای بزرگی برداریم.
وی با اشاره به اینکه تحول در دنیای دیجیتال مفهوم حکمرانی را تغییر میدهد، گفت: یکی از آثار حکمرانی دیجیتال بهبود خدمات عمومی است تا دولتها مسیر مستقیم داشته باشند و براساس نیازها پاسخگو باشند. وقتی اشتراک سازمانی باشد، استفاده از کاغذ کم میشود. برای نمونه ثبت نام در انتخابات مجلس در دورههای قبلی کاغذی بود اما امسال دیجیتالی شد.
وی ادامه داد: باید ببینیم رابطه حکمرانی دیجیتال با حکمرانی اسلامی چیست؟ حکمرانی اسلامی رویکردها و اصول را نشان میدهد و حکمرانی دیجیتال شیوهها و ابزار را نمایان میکند. حاکمان در حکمرانی اسلامی نباید چیزی را پنهان کنند. عدالت اصل است و توازن در مسائل مالی و بودجه باید رعایت شود. در برخی موارد مانند یارانههای غیرمستقیم هرکسی ظرف بیشتری دارد برداشت بیشتری دارد. یک خانواده فقیر نباید ناشناخته باشد که امکانات دریافت نکند. حکمرانی دیجیتال بستری را فراهم میکند که اطلاعات و کاوش تشکیل شود.
این نماینده مردم گفت: کالابرگ الکترونیکی از سه سال قبل در مجلس مطرح شد و میخواهیم ۱۱ قلم کالا را در این قالب توزیع کنیم. امروز زیرساخت مورد نیاز در بانک مرکزی فراهم شده و البته نقایصی هم دارد. باید خرید با کارت یارانه و با قیمت مصوب دولت باشد که این مصداق استفاده از زیرساختهای دیجیتال است.
میرتاجالدینی بیان کرد: در حوزه دیجیتال شاهد رشد استارتآپها و افزایش زیرساختها هستیم. صندوق شبکه توسعه فیبر نوری مصوب شده و اکنون ۴ میلیون مشترک هدفگذاری شده و به ۲۰ میلیون اتصال خواهد رسید.
وی درباره سرمایه انسانی اظهار کرد: بستر جذب این افراد را فراهم نکردیم و باید بستر بهرهمندی از افراد تحصیل کرده و ماهر را فراهم کنیم. باید دبیرخانه دائمی این کنفرانس را ایجاد کنیم.
در ادامه مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی گفت: رهنگاشت حمایت فینتکها را در بانک مرکزی تدوین کردیم و به زودی با طی مراحل جدید روی بانک مرکزی قرار میدهیم.
وی ادامه داد: اگر همه کارها را بانک مرکزی بخواهد انجام دهد، خیلی توفیق ۱۰۰ درصدی حاصل نمیشود. رکتکها حلقه مفقوده این فضا هستند و دغدغههای نهاد تنظیم گر را شناسایی کنند. رکتک در ایران خیلی گسترده نشده اما سایر حوزههای فینتک باید به این مهم بپردازند. وقتی حوزهای از منظر تخلفات شفاف شود، تنظیمگر با رویکرد سهلگیرانهتری وارد میشود.
محرمیان اظهار کرد: با استفاده از فناوری هوش مصنوعی میتوان فضا را شفاف کرد و هرچقدر فینتکها شفاف باشد شتاب افزایش مییابد. نیروی انسانی را در حوزههای مختلف داریم اما به دلیل محدودیت پرداخت بخصوص در حوزه فناوری اطلاعات در این بخش مشکل داریم و با همکاری مجلس میتوان راهگشا بود.