×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۳
هوشمند سازی ویکپارچه شدن خدمات نیاز مناطق آزاد

یکی از عرصه هایی که امروزه فرصت توسعه کسب و کارهای الکترونیک در آن مهیا شده است همسان سازی خدمات پرداخت و گردشگری در مناطق آزاد با جمعیتی قریب به یک میلیون نفر ساکن و حدود ۱۰ میلیون گردشگر سالانه است. در این مدل با بهره مندی از زیر ساخت های تجارت الکترونیک رایج در کشور علاوه بر توسعه کیفی سطح زندگی ساکنان این مناطق، زمینه توسعه گردشگری نیز به شکل مطلوب تر و در دسترس تر مهیا می شود چرا که در این مناطق می توان با بسط عرصه خدمات الکترونیک زمینه رشد پویای زندگی، توسعه تجارت و گردشگری را تواما به صورت کنترل شده و شایسته در اختیار مردم قرارداد.
امروزه ظرفیت بالقوه ای در حوزه خدمات دیجیتال در کشور فراهم شده و جمعیت استفاده کننده و مخاطب یکی از اپلیکیشن های موبایل در بستر اینترنت در ایران از ۶۲ میلیون نفر فراتر رفته در حالی که سه کشور عربستان، قطر و کویت در مجموع ۴۰ میلیون نفرجمعیت دارند که این مهم خود نشان دهنده اقبال عمومی آحاد مختلف جامعه به توسعه خدمات ارایه شده در بستر اینترنت است.
علاوه بر این ایجاد شهر هوشمند مناطق آزاد یکی از مواردی است که در صورت تحقق زمینه توسعه زیر ساخت فناوری را در کشور و بسط و گسترش آن به سرزمین اصلی را فراهم می کند.
تعامل و ارتباطات، سفر، خرید هوشمند و ارایه خدمات سازمان های مناطق آزاد به مردم از مولفه های اصلی شهر هوشمند به شمار می رود که زمینه ارائه ی سایر خدمات بر روی این زیر ساخت ها نیز امکان پذیر خواهد بود.
متاسفانه در یک منطقه آزاد بیش از ده نرم افزار و پلتفرم خدمت رسانی وجود دارد که توانایی تامین و ارایه خدمات مورد نیاز را برای ساکنان و گردشگران این مناطق ندارند در حالی که با به کار گیری یک نرم افزار جامع که بتواند علاوه بر ارائه خدمات خرید و پرداخت، خدمات متنوع دیگری از جمله ارائه خدمات به مسافرین، ایجاد باشگاه وفاداری، امکان برقراری تماس تصویری و صوتی، امکان ارسال فایل و پیام و حتی سرمایه گذاری را فراهم کند به راحتی می توان نیاز های این بخش را تامین کرد. ضمن این که با توجه به لزوم توسعه ظرفیت ها برای جذب گردشگران خارجی در این مناطق لازم است خدمات مورد نیاز این گروه از مشتریان شامل دریافت کارت بانکی ایرانی، سیم کارت ،خرید، رزرو هتل و بلیط پرواز، گردشگری سلامت، خدمات سیاحتی و تجاری نیز در این نرم افزار با توجه به زیرساخت های موجود ایجاد شود.
ضعف فعلی خدمت رسانی الکترونیک در مناطق آزاد و عدم یکپارچگی سرویس دهندگان در یک بستر آسان باعث ارایه خدمات به شکل جزیره ای و پراکنده بر روی پلتفرم های مختلف شده که این موارد نه تنها برای مردم جذابیت ندارد بلکه موجب سردرگمی و در نهایت عقیم ماندن خدمات است.
در حالی که به سادگی با بهره مندی از زیر ساخت های موجود علاوه بر شکل گیری همکاری تجاری چند وجهی بین سازمان، می توان فعالان تجاری و ارایه دهندگان خدمات و محصولات را برای ارتقای کیفیت خدمات به همه گروه ها حتی گردشگران خارجی را مجاب کرد که این فرصتی است برای گسترش ارتباط تجاری با سازمان ها و انعقاد قرادادهای بین المللی باصنعت پرداخت کشور. هم اکنون در زمینه ارائه خدمات در بستر تلفن همراه زیر ساخت های قابل قبولی فراهم آمده که بهره مندی از این زیر ساخت ها برای توسعه خدمات جدید زمینه ساز خلق ارزش افزوده در این حوزه است.
نکته قابل توجه در این موضوع امکان اشتراک گذاری زمینه توسعه خدمات ومتعاقب آن کسب درآمد بیشتر سازمان ، تجار و فعالان کسب و کار و عرضه خدمات بصورت راحت تر ویکپارچه ترمی باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.