Categories: اقتصادی

واعظی آشتیانی: قطعه‌سازان خصوصی را رها کرده و از خودروسازان انحصارگر حمایت می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان ، امیررضا واعظی آشتیانی معاون اسبق وزیر صنعت در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ سیاست خودرویی کشور را نارسا، ناکارآمد و باعث از بین رفتن رفاه اجتماعی دانست و افزود: در ۳۰ سال گذشته از کشوری که به شرکت‌های برجسته آلمانی مانند بنز و بی‌ام‌و صادرات رادیاتور داشته‌ایم، به کشوری تبدیل شده‌ایم که خودروسازان بزرگ آن هنوز در حال تولید خودروهای ۳۰ سال پیش با قیمت چند سال بعد هستند.

وی ادامه داد، بررسی کارشناسانه صنعت خودرو کشور نشان می دهد که ایران نه تولیدکننده خودرو شده و نه حتی مونتاژکار خوبی است، بنابراین باید از مدیران صنعتی کشور پرسید که دقیقا از چه الگوی سیاستی پیروی می‌کنید که صنعت خودروی کشور را به این حال و روز انداخته‌اید.

عضو سابق هیات مدیره پارس‌خودرو گفت: شخصی که در دولت فعلی مقام عالی دارد در سال ۸۱ که برند بی‌اهمیت رنو را با یک مدل که بیشتر به کالسکه شبیه است تا خودرو به ایران آورده بود، از برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول عقب مانده در ۵ سال بعد صحبت می‌کرد، درحالیکه هر کارشناس معمولی در کشور به‌خوبی می‌داند که بازار خودرو جای این شوخی‌ها نیست و فضای رقابتی سنگین در بازار خودرو به‌گونه‌ای است که بهترین خودروسازان بین‌المللی هم نمی توانند ۵ سال یک مدل را عینا تولید کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی کشور افزود، قطعه‌سازان ایرانی که در عمل نشان داده‌اند بسیار موفق‌تر از دو شرکت انحصارگر اصلی عمل می‌کنند باید برای مطالباتشان بجنگند، اما به دو خودروسازی که باعث ایجاد نارضایتی اجتماعی در مردم شده‌اند از منابع بانک مرکزی ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام داده می‌شود تا مانند هزاران میلیارد تومان حمایت قبلی خرج سومدیریت خود کرده‌باشند، اما تولیدکنندگان واقعی باید وام با بهره ۲۸ درصد دریافت کنند تا با آن وام‌های قبلی خود را صاف کنند و بتوانند چند صباح بحران را به عقب بیاندازند.

واعظی آشتیانی تاکید کرد، اگر مسئولانی که مدیران نالایق را در دهه‌های گذشته منصب داده‌اند به خاطر انتصاباتشان احضار و محاکمه شوند، را بر ادامه مسیر خسارت‌بار کنونی بسته خواهد شد و می‌تواند امیدوار بود که این صنعت پایه‌ای که گاه تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در بر گرفته است سروسامان یابد.

وی در پایان گفت، در روزهای اخیر اخباری درباره خصوصی شدن ایران‌خودرو و سایپا منتشر شده است، درحالیکه از سال ۷۹ ادعا می‌شود این دو خودروساز خصوصی شده‌اند و البته سهام آنها در بورس عرضه شده است، که نشان می‌دهد برنامه‌ای برای اصلاح وضعیت وجود ندارد و مسئولان مربوطه به لفاظی و تظاهر به تلاش برای حل مشکل مشغول هستند.

فتحنایی

Recent Posts

‎توسعه تعاملات بانک مسکن و ستاد دیه کشور/ هم افزایی دو نهاد خدمتگزار را به فال نیک می‌گیریم

‎دکتر علی خورسندیان، مدیرعامل بانک مسکن در آیین امضای تفاهم نامه همکاری با دکتر علی…

15 ساعت ago

جزئیات واردات و عرضه بنزین سوپر/ قیمت؛ احتمالا به نرخ فوب خلیج‌فارس

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: در زمینه میزان واردات بنزین سوپر محدوددیت وجود ندارد…

15 ساعت ago

هدف‌گذاری انتقال ۲۵ درصد از بار بنادر کشور توسط حمل‌ونقل ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: هدف‌گذاری ما این است که ۲۵ درصد از…

15 ساعت ago

جابه‌جایی ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تن انواع کالا توسط ناوگان جاده‌ای در مرزهای کشور

سرپرست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در هفت‌ماهه سال جاری بالغ بر ۱۰ میلیون…

15 ساعت ago

صدر نشینی مبین انرژی بر تالار شیشه ای

شرکت مبین انرژی خلیج فارس به عنوان برترین شرکت بورسی در رعایت اصول حاکمیت شرکتی…

16 ساعت ago

تامین مالی ارزی صنعت پالایش گاز از طریق مرکز مبادله ایران/ پذیره‌نویسی ۵۰ میلیون یورویی آغاز شد

معاون ارزی مرکز مبادله ایران از راه‌اندازی بسترهای لازم برای تامین مالی ارزی صنایع نفت…

16 ساعت ago