×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
وزیر بهداشت:‌ جامعه پرستاری زیر آهنگ پرسروصدای پزشکی دیده نشده است

تجارت گردان | وزیر بهداشت:‌ جامعه پرستاری زیر آهنگ پرسروصدای پزشکی دیده نشده است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  سعید نمکی روز یکشنبه در چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری نظام پرستاری افزود: در تمام دوران زندگانی همواره در تلاش بوده‌ام که قلب و زبانم با یکدیگر بیگانگی نکنند.  یعنی آنچه بر زبان می‌رانم، قبلا از قلب و دلم گذشته باشد. این جمله گویای آن است که نظرات و سخنانم در مورد پرستاران و بهورزان خدوم کشور فقط به دلیل خرسندکردن‌شان نیست، بلکه به این خاطر است که به سخنانم اعتقاد دارم. از کودکی طرفدار حق، حقیقت و انسان‌هایی بوده‌ام که به آنها ظلمی واقع شده و ضعیف کشی را تاب نمی‌آورم.

وی ادامه داد: پرستاری یکی از ارکان اصلی نظام ارائه خدمت بهداشتی و درمانی در تمام دنیاست. پرستاری شغل نیست، خدمت نیست، حرفه نیست، بلکه عشق است و چنانچه عشق را از آفرینش بگیریم، هیچ عنصری ارزش نخواهد داشت. به قول صائب تبریزی: «عشق شورانگیز پیش از آسمان آمد پدید، میزبان اول نمکدان بر سر خوان آورد». اینکه عده‌ای می‌گویند پرستار خسته می‌شود، درست نیست؛  آدم عاشق خسته نمی‌شود، مگر اینکه با بی مهری فراوان، عشق را از او گرفته باشند و آن زمان است گرد خستگی بر چهره‌اش نمایان می‌شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: دفاع از پرستاری، دفاع از ساحت مقدس عشق است.  حضورم در وزارت بهداشت حاصل تجربیاتم در طول سالیان گذشته است.  بنابراین به خاطر وزیر شدن نیامده‌ام، بلکه برای خدمت به مردم آمدم تا برای آنها حرکت مثبتی انجام دهم. یکی از اولویت‌هایم دفاع از حق کسانی است که در نظام ارائه خدمت ضعیف واقع شده‌اند. دوم اینکه در راستای سیاست‌های درست که حاصل عمری اندیشه و تفحص در ساختار نظام ارائه خدمت ایران و جهان است، کاری نو دراندازیم. ما با استمرار راه‌های گذشته به بن بست می‌رسیم. به قول سهراب سپهری: «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید.»

نمکی در مورد کارکرد شورای سیاستگذاری نظام پرستاری اظهار کرد: پیشنهادم این است که در این شورا به مبحث سیاستگذاری پرداخته شده و به امور اجرایی ورود نشود. در مورد سیاستگذاری نیز باید اولویت‌ها مشخص شود. اینکه می‌گویم پرستاری حرفه نیست، دلیلش آن است که شان پرستاری بسیاری معنوی‌تر از انجام یک شغل با مزایای مادی است.

به پرستاری فقط با رویکرد صنفی نگاه نکنیم

وزیر بهداشت گفت: باید به یک نکته توجه کنیم و به حرفه‌مان فقط با رویکرد صنفی نگاه نکنیم. وظیفه ما بسیار فراتر از نگاه به درون حرفه است.  ما باید در کنار مردم باشیم. بنابراین در سیاستگذاری‌ها نباید ارتقای تندرستی مردم، در کنار مردم بودن و دفاع از منافع ملی مردم در نظام سلامت را فراموش کنیم. از طرفی بسیاری از گرفتاری‌های نظام سلامت تاثیر مولفه‌های اجتماعی است. جامعه پرستاری یک رسالت ملی دارد و آن هم در کنار مردم بودن قبل از پرداختن به مسائل شخصی و صنفی است. این موضوع باید در سیاستگذاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: آنچه باید مدنظر قرار گیرد، این است که بدون ایجاد یک تحول بنیادین در تمام شئون پرستاری کشور، هیچ کدام از سخنان ما راه به جایی نخواهد برد و صرفا یک مرمت زودگذر است که با تغییر یک وزیر قابل بازگشت خواهد بود. باید اقدامی اساسی انجام دهیم که «ز باد و ز طوفان نیابد گزند».

هنوز پرستار را وردست پزشک تصور می‌کنیم

وزیر بهداشت بیان کرد: روزی که در کشور نظام شبکه راه اندازی کردیم، کسی باور نمی‌کرد یک بهورز با شش کلاس سواد می‌تواند هشت خدمت اولیه بهداشتی را در کشور بنیان نهاده و از میزان مرگ و میرها کم کرده و طول عمرها را افزایش دهد،  اما در نظام پرستاری این کار را نکردیم.  هنوز پرستار را وردست پزشک تصور می‌کنیم و این باور باید تغییر کند. این موضوع هم در وهله اول با تغییر در نظام آموزشی میسر می‌شود. آموزش پرستاری باید از آموزش بر محور بیمارستان به سمت آموزش جامعه محور برود. اگر این اتفاق نیفتد، پرستار باور نمی‌کند که جایی جز در کنار تخت بیمار دارد. در طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت»  این هدف عملیاتی است. زیرا پرستار با حضور در کنار خانواده‌ها و آموزش خودمراقبتی به سفیران سلامت در خانه‌ها، به عنوان یک عنصر آموزگار عمل می‌کند.

طراحی مدل ملی در آموزش پرستاری

نمکی اظهار کرد: در حوزه پرستاری به یک مدل ملی نیاز داریم.  آنچه باید مدنظر قرار گیرد، طراحی یک مدل کشوری در آموزش پرستاری است. نباید از مدل‌های بیرونی الگوبرداری کنیم. اگر مدل ملی ارائه شود، برای دنیا یک الگو خواهد بود. برای کشور پهناور ما مدل‌های بیرونی کارساز نیست. برای طراحی این مدل نیز باید کمیته‌ای تشکیل شود تا پرستار به عنوان یک شخصیت مستقل در نظام ارائه خدمت تعریف شود.

تجارت گردان | وزیر بهداشت:‌ جامعه پرستاری زیر آهنگ پرسروصدای پزشکی دیده نشده است

رونمایی از کتاب پرستاری ایران در یک نگاه

در حاشیه این جلسه همچنین از کتاب «پرستاری ایران در یک نگاه»، نقشه‌ جامع پرستاری در افق ۱۴۰۴ و کتاب سیاست‌ها و خدمات جامع پرستاری کشور نیز رونمایی شد.

کتاب «پرستاری ایران در یک نگاه»  مجموعه‌ای است که به وضعیت آموزش، خدمات، بالینی، پژوهش و سازمان‌های صنفی و مردم نهاد در پرستاری ایران توجه دارد. این کتاب با پیشگفتاری از سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مقدمه‌ای از مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت چاپ و منتشر شده است. هدف از تهیه این مجموعه فراهم آوردن اطلاعاتی کلی مربوط به پرستاری کشور، جامعه پرستاری و سیاستگذاران است تا با استفاده از آن در جهت بهبود وضعیت حرفه پرستاری تلاش شود.

این مجموعه از ۵ فصل و ۴ پیوست تشکیل شده که شامل موارد معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش پرستاری، منابع انسانی پرستاری در بالین، پژوهش در پرستاری، سازمان‌ها و نهادهای پرستاری است.

رونمایی از نقشه‌ جامع پرستاری در افق ۱۴۰۴

کتاب نقشه جامع پرستاری ایران در افق ۱۴۰۴ نیز ضمن اشاره به تاریخچه‌ پرستاری در ایران و فرآیند تدوین این نقشه در چهار فصل چهارچوب مفهومی و بینش بنیادین، ماموریت، چشم‌انداز، ‌ ارزش‌ها و اهداف پرستاری و سیاست‌ها در افق ۱۴۰۴، اقدامات پرستاری در افق ۱۴۰۴ و متولی نقشه و نظام ارزیابی تدوین و منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب به قلم مریم حضرتی آمده است: نقشه حاضر بیانگر منطق ارزش آفرینی در حوزه پرستاری است. جهت گیری‌های کلان در این نقشه شامل: ارتقا و تعمیق نقش و کارکردهای پرستاری در نظام سلامت جامعه، ارتقای شایستگیهای (دانش، مهارت، نگرش) پرستاری متناسب با اولویت‌های نظام سلامت، ارتقای سازوکارهای حرفه‌ای، سازمانی و مدیریت سرمایه‌های انسانی پرستاری در نظام سلامت، ارتقای بستر قانونی و مقررات پشتیبان کارکردهای نوین و جامع پرستاری است. از مهمترین ویژگی‌های این نقشه چشم انداز محوری، نگرش تحولی، جامع‌نگری، حساس نسبت به ارزش‌ها، مبتنی بر بینش بنیادی و نهادی است که مورد وفاق ذینفعان است.

رونمای از کتاب سیاست‌ها و خدمات جامع پرستاری کشور

در این جلسه از کتاب سیاست‌ها و خدمات جامع پرستاری کشور نیز رونمایی شد. این کتاب،  چکیده‌ای از عملکرد دو ساله معاونت پرستاری بوده و متناسب با ماموریت‌های ابلاغی وزیر بهداشت به معاون پرستاری و تلاش‌های صورت گرفته در مورد ماموریت‌ها به رشته تحریر و تصویر در آمده است. در دیباچه این کتاب به سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت پرستاری وزارت بهداشت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب نیز اشاره شده است.

تجارت گردان | وزیر بهداشت:‌ جامعه پرستاری زیر آهنگ پرسروصدای پزشکی دیده نشده است

تجلیل از دانشگاه‌های برتر در حوزه پرستاری

همچنین در این جلسه، دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی گناباد و دانشکده علوم پزشکی آبادان طبق ارزشیابی کارشناسان معاونت پرستاری در طول یک سال گذشته در حوزه توسعه پرستاری در ابعاد مختلف علمی، پژوهشی و خدمات حرفه‌ای موفق به کسب رتبه برتر بین دانشگاه‌های دانشکده‌های علوم پزشکی کشور شدند.

محمود رضا مرادی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، جواد بازلی رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد و شکرالله سلمان زاده رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان از سوی وزیر بهداشت و معاون پرستاری تجلیل و تقدیر شدند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.