×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳
پتروشیمی فارابی؛ بزرگترین تولیدکننده دی اکتیل فتالات در کشور

به گزارش تجارت گردان ، مسعود کفایتمند، مدیرعامل پتروشیمی فارابی، در مجمع عمومی با اشاره به تاریخچه شرکت، اعلام کرد که پتروشیمی فارابی از سال ۱۳۵۲ فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۷۴ به جمع شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پیوسته است. همچنین، افزایش سرمایه‌ای که در اردیبهشت ماه سال جاری صورت گرفته، نشان‌دهنده رشد و توسعه مستمر این مجموعه است.

پتروشیمی فارابی؛ بزرگترین تولیدکننده دی اکتیل فتالات در کشور

کفایتمند در ادامه گفت: پتروشیمی فارابی به عنوان بزرگترین تولیدکننده دی اکتیل فتالات در کشور شناخته می‌شود و با ظرفیت ۵ درصدی، نقش کلیدی در بازار این محصول دارد.

مدیرعامل پتروشیمی فارابی افزود:  ترکیب سهامداران پتروشیمی فارابی شامل پتروشیمی فن آوران با ۴۲ درصد، پتروشیمی امیرکبیر با ۳۲ درصد، تاپیکو با یک درصد و سایر سهامداران حقیقی و حقوقی با ۱۸ درصد، از جمله سهامداران عمده “شفارا” می‌باشند.

وضعیت مالی پتروشیمی فارابی و رشد سرمایه

وی در خصوص وضعیت مالی شرکت توضیح داد که سرمایه پتروشیمی فارابی از سال ۱۳۷۲ تاکنون رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و به ۴۶۵۴۶۳ میلیون ریال رسیده است. وی همچنین به افزایش دو برابری ارزش کل سهام شرکت در بازه زمانی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ اشاره کرد، و تاکید نمود که ارزش هر سهم افزایش چشمگیری نداشته است.

تامین خوراک پتروشیمی فارابی و تاثیر آن بر سود

کفایتمند در بخش دیگری از سخنان خود، به خوراک اصلی پتروشیمی فارابی پرداخت و اعلام کرد که “دی اتیل هگزانول” توسط پتروشیمی شازند تامین می‌شود و روش تامین آن از طریق بورس کالا و سهمیه‌ای که در سایت بهین یاب مشخص شده است، صورت می‌گیرد.

مدیرعامل پتروشیمی فارابی با بیان اینکه سال گذشته افزایش سهمیه دی اتیل هگزانول از ۲۸۹ تن به ۵۷۴ تن افزایش یافته است گفت: این افزایش، تاثیر مثبتی بر سود شرکت در سال جاری خواهد داشت.

وی همچنین از تغییر منبع تامین مواد اولیه ارتوزایلین از پتروشیمی نوری به پتروشیمی بوعلی در بهمن ماه سال گذشته خبر داد و گفت:  تامین مواد اولیه ارتوزایلین در گذشته توسط پتروشیمی نوری صورت می‌گرفت که بهمن ماه سال گذشته از طریق پتروشیمی بوعلی بدون هزینه حمل و از طریق خط لوله این کار صورت می‌گیرد.

کفایتمند مدیرعامل پتروشیمی فارابی، با اشاره به روش‌های نوین فروش و صادرات، از تغییرات مثبت و قابل توجهی در عملکرد مالی و توسعه‌ای شرکت خبر داد و تاکید کرد که از سال ۱۴۰۰، فروش محصولات از طریق بورس کالا و در رینگ صادراتی انجام شده و صادرات بر اساس بررسی قیمت‌های جهانی و مزایده صورت می‌گیرد، که این امر به بهبود شفافیت و کارایی در فروش منجر شده است.

تغییرات در دارایی‌های پتروشیمی فارابی و تاثیر آن بر وضعیت مالی

کفایتمند همچنین به تغییرات چشمگیر در دارایی‌های شرکت اشاره کردند و افزود:  دارایی‌های جاری از ۳۴۶ میلیارد تومان به ۵۷۵ میلیارد تومان افزایش یافته و دارایی‌های غیرجاری از ۳۳۷ میلیارد تومان به ۲۹۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. این تغییرات نشان‌دهنده مدیریت موثر منابع و تمرکز بر دارایی‌هایی است که بیشترین بازدهی را دارند. زیان انباشته شرکت نیز با کاهش مواجه شده که نویدبخش بهبود وضعیت مالی در آینده است.

فروش ۱۳۲۹ میلیارد تومانی پتروشیمی فارابی

مدیرعامل پتروشیمی فارابی در بخش دیگری از سخنان خود، به گزارش فروش و تولید ده سال گذشته پرداخت و اظهار داشت که شرکت با ۱۳۲۹ میلیارد تومان فروش، توانسته است تولید خود را با توجه به نرخ خوراک تخصیصی به ظرفیت عملی نزدیک کند. وی تاکید کرد که برای افزایش نرخ حاشیه سود، باید به دنبال اصلاح محدودیت‌ها بود. وی همچنین بیان کرد: میزان فروش ۵۸۶۲ تن فروش داخلی بوده است.

پروژه اتانول سنتزی ۱۱۶ میلیون دلاری

 وی به پروژه‌های مهم توسعه‌ای شرکت اشاره کرد گفت: پروژه اتانول سنتزی که با ارزش ۱۱۶ میلیون دلار، به عنوان مهمترین پروژه شرکت مطرح شده و موافقت نامه اصولی آن از شرکت صنایع ملی پتروشیمی دریافت شده است می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت شرکت باشد و به سرعت به بهره‌برداری و تولید برسد.

کفایتمند بیان کرد: این پروژه در شرکت‌های متانول‌سازی اخیراً پررنگ شده و پتروشیمی فارابی نیز در این زمینه پیشگام است. اقدامات لازم انجام شده و زمین مناسب برای اجرای پروژه موجود است. همچنین، موضوع در صندوق توسعه ملی مطرح شده و مذاکرات با بانک‌ها در حال انجام است.

تولید ۱۴۰۰ تن فیوماریک اسید

مدیرعامل پتروشیمی فارابی در ادامه به پروژه تسویه پساب اشاره کرد و گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود و قادر است ۱۴۰۰ تن فیوماریک اسید در سال تولید کند. این پروژه نشان‌دهنده تمرکز شرکت بر بهبود فرایندها و استفاده از فناوری‌های نوین است. جلسات کمیته‌های حاکمیتی شرکت نیز برگزار شده و پروژه‌های دانش‌بنیان در حوزه فعالیت‌های نوآورانه، از جمله احداث واحد استحصال اسید فیوماریک، در دست اجرا هستند که درآمد قابل توجهی برای شرکت به همراه خواهند داشت. تولید یک محصول جدید در واحد‌های استارتاپی نیز محقق شده که انتظار می‌رود به زودی تجاری‌سازی شود.

پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه اسید فیوماریک

وی ، از پیشرفت‌های چشمگیر و اقدامات استراتژیک این شرکت در سال جاری خبر داد وگفت: پروژه اسید فیوماریک که اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از آغاز عملیات اجرایی این پروژه با هدف کاهش تاثیرات زیست‌محیطی و افزایش درآمد شرکت بوده است.

تعهد به بهبود کیفیت زندگی کارکنان

کفایتمند همچنین از تهیه طرح اتانول سنتزی و اخذ گزارش مقبول حسابرسی بر اهمیت فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی شرکت تاکید کرد که شامل احداث زمین ورزشی و تشکیل تیم‌های ورزشی می‌شود. این اقدامات نشان‌دهنده تعهد شرکت به بهبود کیفیت زندگی کارکنان و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

دوبرابر شدن سهمیه ۲EH و مدیریت موثر منابع

در ادامه، مدیرعامل به دستاوردهای مالی و حقوقی شرکت اشاره کرد و از دوبرابر شدن سهمیه ۲EH در بورس و حذف هزینه‌های حمل در تامین خوراک اورتوزایلین به عنوان نمونه‌هایی از مدیریت موثر منابع و کاهش هزینه‌ها یاد کرد. وی همچنین از پیشرفت‌های قابل توجه در پرونده‌های حقوقی شرکت و رای‌های مثبت از دیوان عالی خبر داد که نشان‌دهنده توانایی شرکت در مدیریت چالش‌های حقوقی است.

کفایتمند ابراز امیدواری کرد که در سال جاری شاهد ارتقای جایگاه شرکت در تابلوی فرابورس از تابلوی زرد بازار پایه به تابلوی بازار اول یا دوم باشیم.

لازم به ذکر است، در پایان مجمع، صورت‌های مالی پتروشیمی فارابی تصویب شد. موسسه حسابرسی رازدار به عنوان بازرس اصلی انتخاب شد. روزنامه های ایران و اطلاعات به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت انتخاب شدند.

حق حضور کمیته‌های حاکمیت شرکتی در صورت برگزاری جلسه ۳۶۰۰ تومان تا سقف دو جلسه به صورت خالص قابل پرداخت است.میزان ۵۰۰ میلیون تومان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شود که نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.

در پایان مجمع، سودی بین سهامداران تقسیم نشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.