×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
پرداخت سود روزشمار غیرقانونی است

تجارت گردان | پرداخت سود روزشمار غیرقانونی است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، تقی نتاج در ارتباط با از سرگیری سود روزشمار در برخی بانکها گفت: این خبرِ منعکس شده باید بانک هایی را که اقدام به این کار کردند اعلام می کرد.

وی افزود: در حال حاضر همه نرم افزارهای سیستم های بانکی بر روی سود ماه شمار تنظیم شده اند و عملاً سود روزشمار وجود ندارد.

کارشناس امور بانکی و پولی با تأکید بر اینکه سود بر سپرده باید ماه شمار باشد و بر حداقل مانده سرمایه در یک ماه تعلق بگیرد عنوان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی شدیداً بانکها را رصد می کند ضمن اینکه خود بانکها نیز یکدیگر را رصد می کنند. ممکن است تعدادی بانکها به صورت زیرپوستی اقدام به این کار کرده باشند که حتما شناسایی خواهند شد.

تقی نتاج افزود: اگر بانکی سود روزشمار پرداخت کرده باشد عملا تخلف کرده و مطمئناً عقلانی نیست که بانکها مجدداً در این باتلاق بیفتند.

وی همچنین درخصوص تعداد بالای شعب بانکی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر بانک مرکزی درصدد ساماندهی بانکهاست و این کار به زمان زیادی نیاز دارد اما می توان تعداد بانکها را و البته با شعب کمتر و ابزارهای الکترونیکی افزایش داد.

در ادامه “صبح و گفتگو”، طباطبایی اظهار داشت: بانک ها برای ایجاد تعادل بین مصارف و مخارج خود از روش های مختلف تأمین مالی استفاده می کنند.

وی افزود: در شرایط مقررات دست و پاگیر بانک مرکزی و رقابت های شدید بانکی، بانکها ناچار به ایجاد صندوق ها و روش های مختلف تأمین مالی می شوند تا سود ناچیز و بدون ارزش افزوده خود را جبران کنند.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد ایران گفت: یکی از دلایل ورود بانکها به بنگاه داری و بنکداری جذب منابع است، بانک در عین مسئولیت اجتماعی و وظیفه خدمات دهی به مردم سهامداران خود را نیز در اولویت قرار می دهد و بنابراین برای افزایش منابع دست به هر کاری می زند.

طباطبایی در پایان با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید موضوع از سرگیری سود روزشمار در برخی بانکها را عملیاتی تر و اجرایی تر رصد کند گفت: ادغام بانکها می تواند این فرآیند را تا حد زیادی ساماندهی کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.