×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پست در مسیر هوشمندسازی/ سورتینگ‌های هوشمند سختی کار را کاهش دادند

«محمدمهدی پیشقدم» در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت کارکنانی که با قراردادهای کارگری در شبکه پستی کشور در حال خدمت‌رسانی هستند، گفت: از گذشته فرآیندهای اجرائی در پست از دریافت یک نامه یا بسته پستی از فرستنده شروع و پس از جمع‌آوری، تفکیک و ارسال به مقصد در نهایت تحویل به گیرنده توسط شبکه توزیع مویرگی در کل کشور به صورت دستی و سنتی انجام می‌شده که چند سالی است در کلیه فرآیندها از فناوری‌های هوشمند و روزآمد بهره‌گیری می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر سیاست هوشمندسازی شرکت ملی پست در دستور کار قرار گرفته و با تغییراتی که در زیرساخت‌ها انجام شده، بخش عمده‌ای از فرایندهای چرخه پستی را می‌توان با کمک سورتینگ‌های هوشمند (فرآیند چندمرحله‌ای برای مرتب‌کردن، یک دست کردن، تفکیک و دسته بندی اقلام یک محصول) انجام داد.

پیشقدم گفت: در مرکز تجزیه و مبادلات لشگر، چهار سورتینگ هوشمند پردازش مرسولات فعال است. یکی مربوط به امانات و بسته‌های بزرگ پستی، دیگری پاکت‌های بزرگ حاوی مرسوله (جوف) است که عمدتاً اجناسی که از فروشگاه‌های اینترنتی ارسال می‌شود از آن استفاده می‌کنند. بخش دیگر نیز پاکت‌های پستی و بسته کوچک زیر ۲ کیلو هستند که آن‌ها سورتینگ رباتیک دارند.

مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور تاکید کرد: استفاده از سورتینگ‌ها در کنار کاهش نیروی انسانی، عمدتاً فرایند کاری کارگران را تسهیل کرده و سختی کار کارگر برای حمل و جابه‌جایی مرسولات را بسیار کاهش داده است. حتی کارگری که سواد نداشته باشد نیز می‌تواند با این دستگاه‌ها کار کرده و بدون مشکل فرایند پستی را انجام دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های کلان دولت، جذب مستقیم نیروی کار دولتی متوقف شده و نیروی کار به شکل شرکتی وارد چرخه کاری می‌شوند. در بخش نامه‌رسانی حدود هشت هزار نیرو فعال است که ۵۰ درصد آن‌ها نیروهای شرکتی هستند.

پیشقدم گفت: این همکاران در پست، مزایا و حقوقی که وزارت کار مشخص کرده را دریافت می‌کنند. در راستای بهبود کیفیت توزیع مرسولات و بهبود وضعیت معیشت نیروهای شرکتی، سامانه‌ای راه‌اندازی شده که افراد بر اساس توزیع موفق و برگشتی کمتر، پرداختی‌های متفاوت داشته باشند، این کاری است که در شرکت‌های خصوصی نیز انجام می‌شود.

وی درباره اقدامات شرکت ملی پست برای بهبود وضعیت معیشت کارگران گفت: شرکت ملی پست ۱۰۰ درصد دولتی است و تمام دریافتی‌های آن شامل قوانین کار است و شرایطی فراهم شده تا عمده‌ی پرداختی‌هایی که به کارمندان مجموعه تعلق می‌گیرد به کارگران نیز داده شود تا تبعیضی در این بین وجود نداشته باشد.

پیشقدم تاکید کرد: در بخش نامه‌رسانی اتفاق دیگری نیز طی سالیان گذشته رخ داده و آن افزایش تعداد بسته است، در گذشته اغلب نامه‌رسان‌ها با موتور توزیع مرسولات را انجام می‌دادند، اما اکنون خودروهایی سواری کابین‌دار نیز به ناوگان پستی کشور پیوسته‌اند و این به دلیل تغییر رویکرد مردم از ارسال پاکت به ارسال و دریافت بسته است.

مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شد زیرساخت برای خرید و فروش اینترنتی که در حالت عادی ۱۰ سال طول می‌کشید مهیا شود، در مدت ۲ سال انجام شد و با خرید ناوگان جدید و در برخی مواقع با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی سرعت توزیع مرسولات را افزایش دادیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.