ابوالفضل ورمزیار درباره اهداف و رویکردهای خود از حضور در دوازدهمین دوره رویداد بینالمللی تئاتر «صاحبدلان» به خبرنگار تئاتر ایرنا گفت: حماسه نامههای شیعی زبان و ادبیات فارسی تاریخچهای بسیار آشکار و در عین حال پنهان دارند که در این میان، منظومههایی مانند «علینامه» یا «خاوراننامه» که توسط شیعیان دلسوخته پیش از حمله حیدریها سروده بودند و همگی به ادبیات شیعی و حماسی میپرداختند، تا اندازه زیادی با وجود جد و جهد در زمان پهلوی اول و دوم با فشار دستگاه مستبد پهلوی از مدار اجتماعی مردم زدوده شد.
ریشهیابی غدیر در فتح قلعه خیبر و فاجعه عاشورا در غدیر
وقتی در زمان پهلوی اعلام شد مجالس ذکر و هیئات تعطیل شوند، بسیاری از متون نمایشی و آئینی از حیز انتفاع خارج شدند که یافتن و معرفی دوباره این آثار بر فرهیختگان ادبیات شیعی وظیفه است
ورمزیار درباره اثری که با آن در این دوره از رویداد تئاتر صاحبدلان حضور داشته، بیان کرد: به بخشهایی از اتصال ریشهیابی غدیر در فتح قلعه خیبر و ریشهیابی فاجعه عاشورا در غدیر پرداختهام و نشان دادن خط توالی که علت واقعه عاشورا در زیر پا گذاشتن غدیر و علت به وجود آمدن غدیر در تبلور جنگ خیبر را به منصه ظهور رساند.
وی ادامه داد: وقتی در زمان پهلوی اعلام شد مجالس ذکر و هیئات تعطیل شوند، بسیاری از این متون از حیز انتفاع خارج شدند که یافتن و معرفی دوباره این آثار شاید بر فرهیختگان ادبیات شیعی وظیفهای باشد چرا که عموم این آثار علاوه بر اینکه بر بیان و تاریخ ایران، اسلام و زندگی ائمه پرداخته نکات پنهان و آشکاری را از آن دوران به منصه ظهور رسانند.
متون حماسی به دلیل کم سوادی نقالان به صورت ناقص منتقل شدند
ورمزیار تصریح کرد: در این بین، برخی آثار به کشتار میپردازند و توهماتی را در ذهن مخاطب ایجاد میکنند که تصویر نادرستی از زندگی امامان نشان میدهد و متون حماسی به دلیل کم سوادی نقالان به صورت ناقص و پر از افسانه پردازیهای کمخردانه منتقل شدند که در رویدادهایی مانند تئاتر صاحبدلان تمام این موارد باید مورد توجه برگزارکنندگان قرار گیرد.
این هنرمند عرصه نقالی یادآور شد: فعالیتهایی چون رویداد تئاتر صاحبدلان، اگر با بصیرت انجام نشود بخش عمدهای از فرهنگ تاریخ شیعی از بیان شعرا و حماسهپردازان ایرانی در پیچ و تاب تاریخ گم خواهند شد.
من در این باب اعلام خطر میکنم که تئاتر صاحبدلان نباید به رویدادی مناسبتی و تاریخدار تبدیل شود و باید در طول سال توسط گروههای نمایشی به این موضوعات پرداخته شود و پیشنهاد جدی من این است که ضمن بازشناسی و باز تعریف ادبیات شیعی، از کارشناسان خبره دعوت شود که متون مناسب نقالی و پرده خوانی را از روی حماسه نامهها به صورت طوماری آماده اجرا کرده و در اختیار مرشدان و نقالان پیر و جوان قرار داده شود.
تئاتر صاحبدلان به خط تمیزی میان آثار ریشهدار و روایتهای جعلی بدل شود
بیان زندگی واقعی ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) آنچنان دارای شگفتی و شگرفی است که نیازی به تخیل پردازیهای غلط و اغراقهای وهن آور ندارد
ورمزیار بیان کرد: یکی دیگر از نکات مهم در ارتباط با این رویداد این است که باید بگویم نقالان جوان و میانسال از بیان داستانهای تکراری، بیسند و جعلی به جد پرهیز کنند؛ برخی از این موارد ماحصل تخیل ضعیف و پر از دروغ و ریای تاریخی است که از برداشتهای نادرست از متون تعزیه تولید شدهاند و با اغراقهای وهن آور به اجرا در میآیند که رویدادی همچون تئاتر صاحبدلان محل شناسایی و رد این دست آثار است.
وی در پایان گفت: بیان زندگی واقعی ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) آنچنان دارای شگفتی و شگرفی است که نیازی به تخیل پردازیهای غلط و اغراقهای وهن آور ندارد و بدانیم وقتی به ائمه دروغ میبندیم، سلاحی آشکار را به دست دشمنان اهل بیت دادهایم که بر پشت و پهلوی معرفتشناسی شیعی خواهد نشست.