×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۳

سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان، طی بررسی‌هایی که بر روی عوامل موثر بر قیمت مصالح داشته و با نگاهی به نوسانات قیمت در سال ۱۴۰۲ و دلایل آن، چشم‌اندازی از قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۳ ارائه کرده است که در ادامه نگاهی کوتاه به آن خواهیم داشت.

سه مورد از مصالح پرمصرف در صنعت ساختمان، شن و ماسه، سیمان و بتن هستند. شن و ماسه و سیمان از ابتدایی‌ترین مرحله ساخت تا آخرین مرحله کاربرد دارند و چون از آن‌ها در تولید بتن هم استفاده می‌شود، نوسانات قیمت آن‌ها بر قیمت بتن نیز تأثیر می‌گذارد.

بررسی‌های انجام شده بر قیمت مصالح از اواخر سال ۱۴۰۱ تا حال حاضر که در اسفندماه ۱۴۰۲ هستیم، نشان می‌دهد که قیمت شن و ماسه به جز در دو مرحله، تغییرات آن‌چنانی نداشته است. قیمت سیمان به طور هفتگی دچار نوسان می‌شده، اما تلرانس تغییرات آن تنها در تابستان بالا بوده است. و در نهایت، قیمت بتن آماده هم متاثر از قیمت ماسه و سیمان تنها یک بار افزایش چشمگیر داشته است.

تغییرات قیمت سیمان در سال ۱۴۰۲

در زمستان سال ۱۴۰۱،‌ بازار خرید مصالح ساختمانی بسیار داغ بود و تقاضا برای خرید مصالح ساختمانی مختلف، از جمله سیمان، زیاد شد؛ به طوری که در اواخر بهمن ماه و اسفند ماه این سال شاهد افزایش قیمت سیمان بودیم. با ورود به سال ۱۴۰۲ روند صعودی قیمت سیمان متوقف و حالت نزولی به خود گرفت. اما مجددا با ورود به فصل تابستان و شروع قطعی برق کارخانه‌های تولید کننده سیمان، تولید کاهش یافت و با پیشی گرفتن میزان تقاضا از عرضه، شاهد رشد حدودا ۳۰ درصدی سیمان بودیم.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، قیمت سیمان نسبت به تابستان کاهش یافت و نوسانات آن بسیار کم شد. تا جایی که اکنون که در اسفند ماه هستیم و عمدتا در این موقع از سال تقاضا برای خرید افزایش می‌یافت هم، قیمت سیمان تغییری نکرده است و قیمت سیمان عمده در سیوان لند که بزرگ‌ترین فروشنده سیمان عمده هم‌قیمت با بورس است، ثابت مانده.

یکی از عوامل تغییرات بسیار اندک نرخ سیمان در شش ماهه دوم ۱۴۰۲ را می‌توان رکود در بازار مسکن دانست. که عدم انجام معاملات ملکی باعث کندتر پیش رفتن پروژه‌های در حال ساخت شده است. از آن‌جایی که برخی از نهادهای اقتصادی تحلیل‌گر بازار مسکن امید دارند که از اواسط سال ۱۴۰۳، این بازار رونق گرفته و از حالت رکود بیرون بیاید، می‌توان انتظار داشت که بازار ساخت و ساز نیز گرم‌تر شود.

تجارت گردان | پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۳

تغییرات قیمت شن و ماسه در سال ۱۴۰۲

تغییرات قیمت شن و ماسه معمولا درون استانی است و ممکن است قیمت آن‌ها علیرغم ثابت بودن در سایر استان‌ها، در یک استان دچار تغییر شود. البته عواملی هم هستند که به طور کلی بر قیمت شن و ماسه در کل کشور تأثیر بگذارند. 

همانند قیمت سیمان که در اواخر سال ۱۴۰۱ دچار اندک رشدی شد، قیمت شن و ماسه نیز در آن زمان با مقداری رشد همراه بود. در سال ۱۴۰۲ هم، در اردیبهشت ماه مجددا شاهد یک افزایش قیمت بودیم. با این که شیب تغییرات نرخ شن و ماسه در مابقی سال بسیار کم بوده، اما با مقایسه قیمت‌های حال حاضر با سال گذشته درمی‌یابیم که قیمت شن و ماسه به طور کلی حدود ۴۰ تا ۶۰% بیشتر شده است. و انتظار می‌رود همانند روال سال‌های پیش، در سه ماه اول سال ۱۴۰۳ باز هم چنین رشدی را داشته باشیم.

تجارت گردان | پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۳

تغییرات قیمت بتن در سال ۱۴۰۲

عناصر اصلی سازنده بتن، ماسه و سیمان هستند. و همان‌طور که تغییرات قیمتی که در بازار سیمان و شن و ماسه در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، هر دو باعث تغییر قیمت بتن آماده شدند، می‌توان گفته که هرگونه نوسان قیمتی در سال آتی برای این دو مصالح، متعاقبا منجر به نوسان قیمت بتن آماده خواهد شد.

با توجه به افزایش قیمت مورد انتظار برای شن و ماسه در سال ۱۴۰۳ و احتمال از رکود درآمدن بازار مشکن، که تقاضا برای مصالح را هم بالا خواهد برد، می‌توان گفت که قیمت بتن آماده هم در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت.

البته ناگفته نماند که چه بازار مسکن و چه بازار مصالح تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارند که تا حدی پیش‌بینی قیمت آن‌ها را غیرممکن می‌سازند. عوامل اقتصادی و سیاسی مختلف، از جمله فشار تحریم‌ها، نرخ ارز و تورم به طور مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت مصالح تأثیرگذارند. در چنین شرایطی، اقدام راهبردی برای خرید مصالح ساختمانی با بهترین قیمت، پیدا کردن بازارهایی است که سیاست‌گذاری آن‌ها در راستای کنترل قیمت‌ها و عرضه با کمترین سود است.

یکی از پرچمداران این حوزه، سیوان لند است که بازاری آنلاین برای فروش مصالح ساختمانی به وجود آورده و بستری فراهم کرده تا فروشندگان و تأمین‌کنندگان مختلف حوزه ساختمان، از سراسر ایران بتوانند در آن نام‌نویسی کرده و با ایجاد فروشگاه آنلاین اختصاصی خود، به فروش مصالح ساختمانی بپردازند. ایجاد بستری متمرکز برای عرضه مصالح ساختمانی با حضور فروشندگان مختلف، باعث شده که بازاری رقابتی در این سایت ایجاد شود و مصالح همواره با بهترین قیمت عرضه شوند.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و تجارت گردان مسئولیتی درباره آن ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.