پیشرفت ۹۵ درصدی طرح آب‌های غرب و شمال‌غرب

محمدجواد صالحی‌نژاد صبح امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های زیربنایی بخش کشاورزی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مورد توجه قرار گرفته، طرح «آب‌های غرب و شمال غرب کشور» بود، افزود: با عنایت ویژه مقام معظم رهبری، این طرح از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شد و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی، متناظر با شبکه‌های اصلی رودخانه‌های غرب و شمال غرب کشور در دستور کار بوده است.
وی با اشاره به اینکه این طرح به منظور مهار و تنظیم آب‌های خروجی مرزهای غربی تدوین شد، افزود: جلوگیری از مهاجرت افراد، افزایش بهره‌وری و سطح زیرکشت محصولات، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشت‌های گلخانه‌ای و توسعه پایدار، از دیگر اهداف اجرای طرح بود.
صالحی‌نژاد با بیان اینکه این طرح در سال ۹۳ مصوب شد، گفت: عملیات اجرایی آن از سال ۹۴ آغاز شده و در سطح ۲۲۷ هزار هکتار ابلاغ نهایی آن بود.
وی با اشاره به اینکه هدف اولیه از اجرای طرح، کنترل ۷ میلیارد مترمکعب آب مرزی بوده، تصریح کرد: در نهایت، ۵.۶ میلیارد مترمکعب مهار آبهای مرزی نهایی شد که ۱.۸ میلیارد مترمکعب از آن، به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر ادامه داد: این طرح در سه حوزه غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از آذربایجان‌غربی بود که در مساحت ۱۱۲هزار و ۲۴۴ هکتار اجرایی شده است.
صالحی‌نژاد اضافه کرد: در حوضه آبریز رودخانه ارس که شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بود، این طرح (طرح آب‌های غرب و شمال غرب کشور) در سطح ۱۰ هزار و ۸۸۵ هکتار و حوضه آبریز رودخانه اترک که محدوده استان‌های شرقی شامل گلستان، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بود، در سطح ۴۲۰۰ هکتار اجرا شد که بیشترین سطح نیز مربوط به استان آذربایجان‌غربی با سطحی بیش از ۶۱هزار هکتار بود.
وی گفت: این طرح در بخش شبکه‌های فرعی که اجرای آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده، بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و منتظر تخصیص آب از سوی وزارت نیرو هستیم.
 تکمیل طرح آبرسانی به دشت سیستان تا پایان سال 
آقای محمد جواد صالحی نژاد در نشست خبری صبح امروز افزود: منبع تامین آب این طرح، رودخانه هیرمند افغانستان است و ۸۵۰ میلیون دلار اعتبار مصوب این طرح بطور کامل تخصیص یافته است.
رئیس موسسه جهاد نصر گفت: طرح آبرسانی به دشت سیستان در حال حاضر در ۲۷ هزار هکتار از اراضی این دشت به انجام رسیده که این گستره، تا پایان بهمن ماه به ۳۷ هزار هکتار و تا پایان سال با تکمیل طرح، به ۴۶ هزار هکتار می‌رسد.
وی اضافه کرد: در این طرح ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به اراضی کشاورزی اختصاص می‌یابد که برای این منظور از ۴ هزار کیلومتر لوله به قطر ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر استفاده شده است.
صالحی نژاد تاکید کرد: این طرح به منظور اجرای کشاورزی پایدار در این منطقه، در ۸۰۰ روستا در دست اجرا است.

فتحنایی

Recent Posts

سامسونگ از تبلت‌های سریGalaxy Tab S10  با قابلیت هوش مصنوعی رونمایی کرد

شرکت سامسونگ الکترونیکس امروز از تبلت‌های جدید Galaxy Tab S10 Ultra و Galaxy Tab S10+…

12 ساعت ago

سامسونگ از Galaxy S24 FE مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرد

شرکت سامسونگ الکترونیکس از تازه‌ترین گوشی مجهز به هوش مصنوعی خود تحت عنوان Galaxy S24…

12 ساعت ago

بازدید مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع از نمایشگاه دستاوردها و نقش اقشار مختلف در تحقق تمدن نوین اسلامی

همزمان با هفته دفاع مقدس، مهندس مجتبی مهری نژاد، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع،…

12 ساعت ago

پیام مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان به مناسبت هفته دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس، یادآور حماسه آفرینی‌های ملت بزرگ ایران و تجدید میثاق با آرمان‌های بلند…

12 ساعت ago

اگر در مقام مسئولیت نگاه مومنانه داشته باشیم، برکات خداوند بر کار ما نازل می‌شود

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه بازدید میدانی از مراکز خدمت‌رسانی بیمه‌ای، درمانی و…

12 ساعت ago