پیشنهاد راه‌اندازی کشتیرانی مشترک بین ایران و هند/ سرمایه‌گذاری ۳۷۰میلیون دلاری در چابهار

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، «مهرداد بذرپاش»‌ امروز (دوشنبه) در خاتمه امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید رجایی چابهار با جمهوری هند در جمع خبرنگاران افزود: در کنار توسعه زیرساخت‌های کریدوری رذیلی، جاده‌ای بندری، توسعه ناوگان‌ به‌منظور حمل بیشتر کالا و همچنین توسعه نرم‌افزاری برای تسهیل در تردد کالاها را دنبال می‌کنیم.

وی یاداور شد: بخشی از رشد ۵۸ درصدی ترانزیت در کشور در سال گذشته (نسبت به سال ۱۴۰۱) مرهون همین توسعه نرم‌افزاری بین ایران و کشورهای منطقه بوده است.

بذرپاش بیان‌داشت: خط کانتینری ترانزیتی بین ایران، چین و هند به طور مرتب در جریان است که در سال ۱۴۰۲ میزان ترانزیت این خط بیش از ۱۵۴ درصد رشد داشته است. این رشد در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و با توسعه بندر چابهار امیدواریم که شاهد رشد بیش از پیش این میزان ترانزیت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: چابهار در شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب نقشی راهبردی دارد. این کریدور از چابهار آغاز و از مسیر ریلی به زاهدان و سپس سرخس می رسد و وارد ترکمنستان می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: همه تلاش ما این است تا قطعه ریلی چابهار- زاهدان را تا پایان سال تکمیل کنیم و آن را در خدمت توسعه ترانزیت کشور قرار دهیم.

وی با اشاره به انعقاد ۸۰ میلیون قرارداد با هند در ادوار گذشته، گفت: این قرارداد به ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافت و با تامین ۲۵۰ میلیون دلار تامین مالی دیگر، در مجموع به ۳۷۰ میلیون دلار رسید.

بذرپاش بیان‌داشت: هرچند حجم عمده ترانزیت در شرایط کنونی از طریق بندر شهید رجایی بندرعباس انجام می‌شود، اما با توسعه ریلی و جاده‌ای، شاهد رشد ترانزیت در چابهار نیز خواهیم بود.

وی همچنین اظهار داشت: تبدیل شدن ایران به قطب گردشگری، از دیگر اهداف دولت است و با تعریف شهرهای ساحلی متعدد که اکنون هفت مورد از آنها در اولویت قرار داشته و عملیات اجرایی سه شهر نیز آغاز شده است، دلالت بر همین مساله دارد.

فتحنایی

Recent Posts

مدیرعامل پتروشیمی ایلام منصوب شد

با حکم رشید قانعی؛ مدیرعامل پترول، یوسف شریفی به عنوان مدیرعامل پتروشیمی ایلام منصوب شد.

5 ساعت ago

بازدید وزیر نفت از شرکت پتروشیمی پارس

وزیر نفت به همراه جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، ضمن بررسی روند تولید شرکت…

6 ساعت ago

آگهی مزایده فروش سهام شرکت فن آوری ارتباطات همگرارایانه

شرکت جهان ارقام پارس (سهامی خاص) به شماره ثبت ۵۰۲۵۲۵ متعلق به بانک ایران زمین…

6 ساعت ago

ارائه خدمات بانکداری اینترنتی متناسب با نیاز شرکت ها و مشتریان بزرگ در بام سازمانی

با توجه به اهمیت مشتریان بزرگ شامل شرکت ها، نهادها و هلدینگ های بزرگ اقتصادی،…

6 ساعت ago

مراسم اجرای پویش مهر بانک سپه در استان تهران برگزار شد

مراسم ارسال بسته های لوازم التحریر اهدایی بانک سپه به دانش آموزان مناطق کم برخوردار…

6 ساعت ago