به گزارش تجارت گردان به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست؛ مهدی مقصودی با اشاره به اینکه در این روش، پرسشنامهها از طریق شبکه پستی برای پاسخدهندگان ارسال میشود، افزود: «افراد مورد پژوهش، پرسشنامه را بهطور خودکار و بدون دخالت پرسشگر تکمیل کرده و مجدد آن را از طریق پست، برای محقق ارسال میکنند.»
وی با تاکید بر اینکه پیمایش پستی به عنوان یک روش تحقیقی با مزایای فراوانی همراه است، افزود: «یکی از اصلیترین این مزایا، مقرون به صرفه بودن است. زیرا نیاز به نیروی انسانی زیادی ندارد و در مقایسه با پیمایشهای تلفنی و حضوری، هزینه کمتری را در برمیگیرد.»
مقصودی با یادآوری اینکه این روش امکان طبقهبندی جغرافیایی را فراهم میآورد و میتواند بخشی از جمعیت را به عنوان گروه هدف در نظر بگیرد، گفت: «از دیگر مزایای آن، میتوان به صداقت پاسخدهندگان اشاره کرد. به این دلیل که غیرحضوری است و افراد راحتتر میتوانند نظرات خود را در پرسشنامه قید کنند.»
وی افزود: «همچنین این روش به مشارکتکنندگان این امکان را میدهد که پرسشنامه را متناسب با زمان خود تکمیل کنند.بنابراین در سوالات باز پاسخ، فرد فرصت بیشتری برای ارایه پاسخ جامع و کامل دارد.»
مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست با تاکید بر اینکه طراحی پرسشنامه به عنوان یک روش جمع آوری اطلاعات در انجام پژوهش نیازمند دقت بالایی است، تصریح کرد: «سوالات باید مختصر، صریح و دقیق باشند تا پاسخدهندگان به راحتی بتوانند به آنها پاسخ دهند.»