تولیدکنندگان محصولات و به خصوص کارشناسان بخش مارکتینگ این شرکتها، همواره به دنبال برترین راهکارهایی هستند که بتواند رضایت و اعتماد مشتریان را جلب کند و میزان فروش آنها را ارتقا دهد. برای این کار از تکنیکهای مختلفی استفاده میشود که یکی از موثرترین آنها، سمپلینگ است که با ایجاد بستری مناسب امکان تعامل مستقیم میان تولیدکننده و مشتری هدف را فراهم میکند.
سمپلینگ، با ارائه رایگان نمونهای از محصول به مخاطبان، آنها را با کالا آشنا کرده و در نهایت ترغیب به خرید و استفاده میکند و در طرف دیگر باعث میشود سلیقه و نیازهای مخاطب نیز به شکلی قابل بیان و واضح به دست تولید کننده برسد. طی سالهای اخیر پلتفرمهای مدرن سمپلینگ نیز پا به این عرصه گذاشتهاند که از ظرفیتهای اینترنت و دنیای آنلاین برای گسترش کمی و کیفی سمپلینگ محصولات کمک میگیرند. این پلتفرمها همان کار سمپلینگ سنتی را این بار در بستر اینترنت و با رفع نقاط ضعف سمپلینگهای محیطی یا سنتی انجام میدهد.
در این پلتفرمها کالا با اعلام حضور مخاطب به درب خانه یا محل کار افراد فرستاده میشود و پس از استفاده، کاربر به سوالات مربوط به محصول پاسخ میدهد. این روش با رفع چالشهای سمپلینگ سنتی، امکان دریافت دادهها و اطلاعاتی دقیق و شفاف را برای تولیدکنندگان فراهم میکند و از طرف دیگر به مخاطبان اجازه میدهد تا در محل زندگی خود و با فراغ بال بیشتری از محصول استفاده کنند.
در ایران نیز «پیکاپک» به عنوان نخستین پلتفرم آنلاین سمپلینگ، خدمات و مزیتهای متنوع این شیوه کارآمد بازاریابی محصول را در دسترس تولیدکنندگان و برندها قرار میدهد. در ادامه مطلب مروری داشتهایم بر بخشی از این مزیتها که به برندها در فروش بیشتر محصول کمک قابل توجهای میکند.
مقرون به صرفه بودن
پلتفرمهایی نظیر پیکاپک در افزایش آگاهی و تعیین استراتژی بازاریابی نسبت به دیگر شیوههای تبلیغایی مقرون به صرفهتر عمل میکند. زیرا این پلتفرمها از طریق اطلاعاتی که از گروه مخاطبان ارائه میدهد، شناسایی مشتری واقعی را راحتتر میکند و علاوه بر این ضرورت هزینه زیاد برای ایجاد آگاهی و شناخت محصول و برند را از بین میبرد. این پلتفرمها در مقایسه با شیوه محیطی آن که در فروشگاهها و مجتمعهای خرید غرفههایی برای ارائه محصول تعبیه میشد نیز مزیتهای متعددی دارد؛ مانند کاهش هزینههای جانبی نظیر استخدام پرسنل، تهیه بنر، اخذ غرفه، تولید انبوه سمپلهایی که در نهایت ممکن است دور ریخته شود یا به دست مشتری واقعی نرسد. افزون بر این مزایا، پلتفرمهایی چون پیکاپک احتمال خطا و ریسک روی سرمایه را نیز از بین میبرد زیرا این امکان را برای کسبوکارها فراهم میکند تا پیش از تولید انبوه محصول، نظرات و بازخوردهای مخاطبان را دریافت کنند و پیش از آنکه کالا به بازار برسد تغییرات لازم را اعمال کرده و سپس بهترین نسخه محصول را به بازار عرضه کنند.
شناخت بیشتر از برند و محصول
تجربه سمپلینگ مثبت میتواند مصرفکننده را به حامیان برند تبدیل کند. هنگامی که مصرفکنندگان نمونههای رایگان دریافت میکنند و تجربه مطلوبی دارند، احتمالاً نظرات خود را چه به صورت آفلاین و چه آنلاین با دیگران به اشتراک میگذارند. این توصیه شفاهی، به افزایش آگاهی از برند کمک میکند و اصطلاحا در بازار و شبکههای اجتماعی باعث سروصدا و حتی تولید محتوای رایگان برای کسبوکارها میشود. این هیاهو، نفوذ و تاثیر برند را تقویت میکند زیرا مصرفکنندگان به توصیههای همتایان خود اعتماد دارند. این شیوه سمپلینگ نه تنها منجر به تکرار خرید از سوی افرادی که تجربه استفاده داشتهاند میشود، بلکه از طریق ایجاد کنجکاوی در ذهن دیگر مخاطبان، باعث جذب آنها میشود و در نتیجه موجب پایداری چرخه رشد و وفاداری مشتری میشود. طبق تحقیقاتی که پلتفرم جهانی سمپلینگ Peekage انجام داده، ۵۲ درصد افراد پس از امتحان کردن نمونه محصول، آن را میخرند و ۴۲ درصد از مخاطبان به برند جدید وفادار میشوند.
دسترسی به دادههای کمی
تحقیقات موسسه Kissmetrics نشان میدهد که ۸۲ درصد از فعالان حوزه مارکتینگ، با مشکل دسترسی به دادههای قابل سنجش و کمی در رویدادها و کمپینهای خود مواجه هستند. پلتفرم پیکاپک برای رفع این چالش دادههایی قابل اتکا به تولیدکنندگان و برندها ارائه میدهد. پیکاپک با جمعآوری بازخورد مصرفکنندگان و تجزیه و تحلیل معیارهایی چون سبک زندگی، میزان حدودی هزینه مصرفکنندگان در خصوص لوازم آرایشی بهداشتی و یا خوراکی و… به کسبوکارها دیدگاههای راهبردی و ارزشمندی در مورد ترجیحات و رفتارهای مخاطب هدف خود ارائه میدهد. این رویکرد مبتنی بر داده، برندها را قادر میسازد تا تصمیمات آگاهانهای را در مورد توسعه محصول، طراحی بستهبندی و استراتژیهای بازاریابی اتخاذ کنند و با برگزاری کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی موفق، میزان شهرت و فروش خود را افزایش دهند؛ همچنین در طرف دیگر رضایت مشتری نیز بهبود مییابد.
مخاطبانی که در پلتفرم پیکاپک برای دریافت محصول ثبتنام و اعلام آمادگی میکنند، در زمان ثبت نام خود به سوالات پرسشنامههای این پلتفرم پاسخ میدهند. در این پرسشنامهها سوالاتی در مورد سبک زندگی، میزان بودجه و خرید محصولات خاص، سرگرمیهای مورد علاقه، میزان تحصیلات و… از مخاطب پرسیده میشود. پاسخ این سوالات به برندها کمک میکند تا بیش از پیش مخاطب اصلی خود را بشناسد و با دادههایی دقیق به سراغ رفع نیازهای او برود.
تعامل شخصیسازیشده با مشتری
براساس نظرسنجی بزرگی که با حضور بیش از ۳۰ هزار مصرفکننده در سراسر جهان انجام شده، نزدیک به ۵۱ درصد از شرکتکنندگان، بزرگترین معضل خرید آنلاین را عدم لمس محصول و داشتن تجربه نزدیک از کالا عنوان کردهاند. ارائه محصول از طریق سمپلینگ به مشتریان کمک میکند تا پیش از اقدام به خرید تجربهای نزدیک و مستقیم با محصول داشته باشند. پیکاپک با استفاده از فناوریهای پیشرفته، فرآیند سمپلینگ را در سطح متفاوتی اجرا میکند. در ابتدا این پلتفرم محصول را به محل سکونت یا کار مخاطب میفرستد. ارسال نمونه محصول (سمپل) به درب خانه یا محل کار باعث میشود مصرفکننده احساس آرامش خاطر بیشتری حین استفاده و تجربه محصول داشته باشد. همچنین این سمپل میتواند مانند یک هدیه عمل کند و احساس رضایت توامانی را برای مصرفکننده به همراه داشته باشد. در مرحله بعد پیکاپک با ارائه آمار دقیقی از جامعه مصرفکنندهها شامل بازه سنی، منطقه جغرافیایی، جنسیت، میزان تحصیلات و… به تولیدکنندگان کمک میکند تا به مخاطبان گستردهتری دست یابند، جامعه مخاطبان مشتاق خود را راحتتر شناسایی کنند و در نهایت کمپینهای بازاریابی خود را بر اساس گرایشات و ترجیحات گروههای مشخصی تنظیم کنند. این سطح از شخصیسازی در تعامل با مصرفکننده تضمین میکند که محصولات مناسب در دست افراد علاقهمند قرار میگیرد.
پیکاپک به عنوان اولین پلتفرم آنلاین سمپلینگ در ایران به شما این فرصت را میدهد که نمونه محصولات خود را به صورت گسترده و مشخص در اختیار گروه مخاطب مورد نظرتان قرار دهید و با بهرهمندی از زیرساختی هوشمند بتوانید در سریعترین زمان ممکن از تجربه استفاده مخاطبان درباره محصولات خود آگاه شوید و نهایتا جایگاه محصول و برند خود را از زاویه دید مصرفکننده بشناسید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلتفرم سمپلینگ پیکاپک، لطفا به نشانیpikapak.ir مراجعه کنید.
https://tejaratgardan.ir/?p=246785