حسین پورفرزانه – معاون وزیر راه و شهرسازی – امروز (دوشنبه) در نشستی خبری اظهار کرد: در صنعت هوایی چند مولفه داریم؛ یک مولفه ناوگان هوایی است. ناوگان هوایی، فرودگاه، منابع انسانی و صنعت پشتیبانی نیاز دارد. این چهار عنصر باید در کنار هم باشند و با قانونگذاری سازمان هواپیمایی کشوری هدایت میشوند.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در این مدت با آن روبرو هستیم، پیری ناوگان است. به لحاظ کمیت و کیفت، ناوگان مورد نقد است و نیاز کشور را برطرف نمیکند. زمانی تصمیماتی گرفته شد که نقدهایی به آن وارد است و همین موضوع باعث ایجاد ناترازی در رشد فرودگاهها و ناوگان شده است.
پورفرزانه تصریح کرد: حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار دارایی فرودگاهی داریم. در دنیا به لحاظ تعداد فرودگاه در رتبه نهم هستیم و به لحاظ شاخص بهرهوری رتبه ۵۴ را داریم. این یعنی رشد ناموزونی رخ داده است. همچنین به لحاظ شاخص کیفی پرواز (شاخص نظارت بر ایمنی) در رتبه حدود ۹۰ هستیم؛ یعنی از لحاظ تعداد فرودگاه رشد کردیم ولی کیفیت پروازها رشد نداشته است.
ارزش فرودگاهها ۱۶ برابر هواپیماهای فعال است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ۱۸۰ هواپیما فعال به ارزش یک میلیارد دلار داریم، ولی ارزش فرودگاهها ۱۶ میلیارد دلار است. اگر بخشی از این سرمایهگذاری در فرودگاهها را که بعضا سلیقهای بوده و به لحاظ نیازسنجی واکاوی درستی نشده را به توسعه ناوگان اختصاص می دادیم، امروز سه برابر دارایی ناوگان میتوانستیم پرواز داشته باشیم.
پورفرزانه با اشاره به اینکه بعضا میبینم یک استان چند فرودگاه دارد یا فرودگاهی فقط برای مناسبتهای خاص دارد، گفت: میتوانیم به جای تعداد فرودگاه، کیفت و کمیت ناوگان را بالا ببریم. از طرفی علاوه بر سرمایهای که صرف ساخت این فرودگاهها شده، هزینههای دیگری نیز به همراه دارد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه به دنبال برقراری تاکسی هوایی هستیم، گفت: با این پروازها میتوانیم فرودگاه ها ایجاد شده را با ناوگان سبک، اقتصادی کنیم.
وی اعلام کرد: دو فرودگاه پیام و زنجان را برای برقراری تاکسی هوایی به صورت پایلوت در نظر گرفتهایم. جزایر ایران نیز پتانسیل برقراری تاکسی هوایی را دارند. کیش به هندورابی و بوموسی نیز برای برقرار تاکسی هوایی مناسب هستند.
به گفته پورفرزانه، تعداد تاکسیهای هوایی در کشور بیش از ۱۰ فروند است. اگر ناوگان کمتر از ۱۹ نفر را فعال کنیم میتوانیم فرودگاههای بلااستفاده را فعال و نیاز سرمایهگذاران داخلی را برطرف کنیم.
استانها باید برای فرودگاههایشان برنامه داشته باشند
پورفرزانه با اشاره به اینکه برخی از فرودگاهها را اگر به بخش خصوصی واگذار کنیم ممکن است ضرر ده باشند، گفت: باید متناسب با نوع فرودگاهها و کاربری آن با نسخههای مختلف جلو برویم. به دنبال توسعه شیوهنامههایی هستیم که فرودگاهها ترجیحا استانی اداره شود. استانها باید برای فرودگاههایشان برنامه داشته باشند.
وی تصریح کرد: باید به کمک استانداران و نمایندگان مجلس، سرمایهگذاران خصوصی جمع و وحدت رویه ایجاد شود. باید بخش خصوصی در اداره کردن فرودگاهها مشارکت داده شوند.
همچنان تقاضای تاسیس فرودگاه داریم
پورفرزانه با اشاره به اینکه ما همچنان تقاضای تاسیس فرودگاه را داریم، گفت: بیش از ۱۰ تقاضا برای تاسیس فرودگاه وجود دارد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین تاکید کرد: از سرمایه گذاران بخش خصوصی که حاضر به حمایت از فرودگاهها باشد، حمایت میکنیم.
به گفته وی، میتوان به جای ساخت فرودگاهها منابع را به سمت توسعه ناوگان اختصاص دهیم، چرا باید سرمایه مملکت به سمتی برود که نیاز نیست.
پورفرزانه تصریح کرد: برخی از نمایندگانی به دنبال ساخت فرودگاه در مناطقی هستند که به فاصله چند کیلومتری آن یک فرودگاه دیگر است و نیاز به آن نیست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اگر درآمدی در حوزه هوایی است باید در ناوگان، آموزش، به روز رسانی تجهیزات فرودگاهی هزینه شود، چرا باید تعداد فرودگاه را زیاد کنیم؟!
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبتهایش در خصوص از سرگیری پروازهای اروپایی نیز گفت: اقداماتی در این خصوص انجام شد و پیگیر حقوقی تحریمهای ظالمانه شرکتهای هواپیمایی بودیم که امیدواریم رفع تحریم هرچه زودتر انجام شود.
پورفرزانه افزود: جابهجایی دارو و انتقال درمانی مطالبات دیگر ما غیر از سفر است که باید انجام میشد. در این راستا ایران ایرتور پرواز تهران – پاریس را در ۱۲ بهمن ماه انجام میدهد. برای کشورهای دیگر را نیز پروازهایی در نظر گرفتهایم.
وی همچنین گفت: امیدواریم پروازهای خارجی که در گذشته داشتیم برقرار شود که در این راستا در بهمن ماه نیز پروازهای مشهد – کراچی ، گرگان – استانبول و بندرعباس – مسقط نیز برقرار میشود. / ایسنا