×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۹ مرداد , ۱۴۰۳
چالش تامین نیروی کار در واحدهای تولیدی

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایراسین، کمبود نیروی کار در شرایط فعلی به معضل جدی برای کارفرمایان و واحدهای تولیدی تبدیل شده است و افراد زیادی مدعی‌اند ساعت کار زیاد و سختی کار اشتغال در واحدهای تولیدی با دستمزد آن همخوانی ندارد. به دنبال این موضوع تمایل به کار در واحدهای صنعتی کاهش پیدا کرده است و افراد درصدد اشتغال در حوزه مشاغل آزاد و کاذب هستند.

آرمان خالقی، قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران در خصوص کمبود نیروی کار در کشور می‌گوید: مسئله کمبود نیروی کار به ویژه در مناطق صنعتی و استان‌هایی با واحدهای تولیدی و معدنی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. واقعیت امر این است که افراد کمتری به ویژه نسل جوان اشتیاق به کار در واحدهای تولیدی با دستمزد فعلی را دارند و میزان دستمزدها در حال حاضر راضی کننده نیست. از طرفی تولیدکننده و کارفرما به میزان مشخصی توان پرداخت دستمزد و افزایش آن را دارد.

خالقی ادامه می‌دهد: نیروی کار جهت کار در واحدهای صنعتی باید علاوه بر میزان دستمزد با مسائلی از قبیل رفت و آمد به کارخانه‌ها و … نیز دست و پنجه نرم کنند زیرا اکثر واحدهای تولیدی خارج از شهر احداث شده‌اند. از این رو اکثر افراد علاقه‌مند به کار در این حوزه نیستند.

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به اهمیت دو چندان مسئله کمبود نیروی کار در حوزه نیروی متخصص اظهار می‌کنند: درمجموع مشکلاتی در حوزه نیروی کار در کشور وجود دارد که این مسائل در حوزه نیروی کار متخصص حادتر شده است و واحدهای تولیدی به سختی قادر به یافتن نیروی کار ماهر هستند. از طرفی واحدهای تولیدی قادر به پرداخت دستمزد بیشتر جهت استخدام کارگران جدید نیستند و بین افزایش دستمزد و منافع شرکت مغایرت وجود دارد.

ریشه کمبود نیروی کار در نرخ تورم

طبق توضیحات قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران کاهش قدرت خرید و تورم علت اصلی کمبود نیروی کار در واحدهای تولیدی محسوب می‌شود. خالقی دراین‌باره توضیح می‌دهد: تمامی این مشکلات ریشه در قدرت خرید مردم و تورم دارد. اگر قدرت خرید مردم بالا رود و از میزان تورم در جامعه کاسته شود، این مشکل و بسیاری دیگر از مسائل برطرف خواهد شد.

در انتها قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران با تاکید بر افزایش دستمزد نیروی کار در واحدهای تولیدی می‌گوید: واحدهای تولید جهت عبور از بحران کمبود نیروی کار باید میزان دستمزد را به ویژه برای نیروی کار ماهر و متخصص افزایش دهند. در واقع واحدهای تولیدی بزرگ ما باید تا جایی‌که کشش افزایش دستمزد را دارند، از میزان سود خود بکاهند و بیشتر هزینه کنند تا فرآیند تولید با اختلال مواجه نشود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.