به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بانک مسکن-هیبنا، خبرها حاکی از آن است که از اول دی ماه قرار است که رمزهای پویا یا یک بار مصرف در تمام تراکنش های اینترنتی، جای رمزهای ثابت را بگیرد. گزارش ها نشان می دهد که در ماه های گذشته، به دلیل افزایش سرقت اطلاعات از سوی کاربران به وسیله روش های نظیر فیشینگ، بانک مرکزی به همراه نهادهای قضایی، به دنبال سیاستی بودند که امنیت را برای کاربران افزایش دهند. به همین دلیل یکی از این سیاست ها، استفاده از رمزهای یک بار مصرف در تراکنش هایی نظیر کارت به کارت بانکی یا خرید اینترنتی است. اگرچه به گفته مسوولان، این طرح باعث خواهد شد که شرایط خرید اینترنتی یا سایر امور بانکی در فضای اینترنتی پیچیده تر شود، اما این سیاست در راستای افزایش امنیت کاربران اتخاذ شده است. آمارها نشان می دهد که به صورت روزانه ۸۰۰ مورد فیشینگ در ایران روی می دهد که از این رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد آن در پایتخت است. اکثر افرادی که مورد استفاده قرار می گیرند، اطلاعات خود را در درگاه های جعلی وارد کرده و از این طریق، این اطلاعات خود را در اختیار سارقان قرار می دهند. در نتیجه، یا مبالغی از حساب این افراد خارج می شود یا این که به شیوه های گوناگون، حساب بانکی اشخاص مورد سو استفاده قرار می گیرد. اما استفاده از رمزهای پویا، امنیت تراکنش های اینترنتی را افزایش خواهد داد. در شرایط کنونی پرسش بسیاری از کاربران این است که رمز اینترنتی پویا چیست و چطور می توان آن را دریافت کرد؟ برای دریافت رمز دوم دو روش وجود دارد: روش نخست بهرهگیری از اپلیکیشنهای بانکی است که بهصورت آفلاین نیز رمز دوم پویا تولید میکنند و امنیت بالایی برای خرید اینترنتی دارند. روش دوم نیز ارسال رمز دوم به وسیله پیامک از سوی بانکها است. در روش دوم، افراد میتوانند وارد درگاه خرید اینترنتی شده و پس از وارد کردن اطلاعات کارت، از طریق درگاه اینترنتی، تقاضای رمز پویا کنند. در این شرایط بانکها رمز دوم پویا را به شماره همراه تایید شده، ارسال خواهند کرد. این روش، مانند کد تاییدی است که در حالحاضر برخی از برنامهها یا سایتهای اینترنتی از آن استفاده میکنند و به همین دلیل، بسیاری از افراد با این روش آشنا هستند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه تمام کاربران از گوشیهای هوشمند استفاده نمیکنند و استفاده از اپلیکیشن بانکها میسر نیست، میتوانند با روش دوم، رمز پویا دریافت کنند. همچنین گزارش ها حاکی از آن است که برای تایید یا تغییر شماره همراه صاحبان حساب ها نیاز است که افراد به شعب خود مراجعه کنند، یا این که از دستگاه های خودپرداز یا اینترنت بانک استفاده کنند. البته باید تاکید کرد که تغییر شماره همراه تنها با حضور در شعب میسر خواهد بود.