Categories: بورس

چرا وزارت صمت به نظر کارشناسان توجهی ندارد!؟

رسول علی محمدی، در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه از چند ماه پیش توجیهات علمی و قانونی مربوط به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی آغاز شد و بسیاری اظهار نظرهای خود را در این باره مطرح کردند، اظهار کرد: ماحصل این بحث ها و تحلیل های کارشناسی این بود که ورود خودرو به بورس کالا و خروج دولت از قیمت گذاری دستوری به نفع مصرف کننده، نظام توزیع و تولیدکنندگان خواهد بود.

وی ادامه داد: نخستین خودرویی که در بورس  کالا عرضه شد خودرو کارای تک کابین و دو کابین متعلق به شرکت بهمن موتور بود که حدود یک ماه پیش عرضه آن انجام شد و شاهد بودیم که با قیمت پایه به فروش رسید. عرضه کارا نشان داد که خریداران به سادگی و بدون نیاز به قرعه کشی قادر به خرید خودرو هستند و می توان شرایطی را ایجاد کرد که دسترسی مصرف کنندگان به این محصول‌ها آسان تر باشد. در فرایند این عرضه اختلاف قیمت ۲۰ درصدی خودرو در کارخانه و بازار آزاد به راحتی از بین رفت و نرخ های موجود در بازار نیز کاهش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قرار بود  خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا عرضه شود، اظهار کرد: با وجود اطلاع وزارت صمت از عرضه این خودرو در طول یک هفته زمان ثبت سفارش، اما به یکباره این عرضه شب قبل از انجام معاملات به صورت دستوری از سوی وزارت صمت لغو شد.  سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر پذیرش این خودروها که چند ماه به طول انجامیدند قانونی نبود چرا از همان ابتدا جلوی آن گرفته نشد؟ چرا توجیه‌ها و کارشناسی های صورت گرفته مبنی بر مزایای عرضه خودرو در بورس کالا و پیش بینی کاهش اختلاف قیمت خودروساز و بازار آزاد و تخصیص سود حاصل از فروش به خودروسازان مورد توجه وزارت صمت قرار نگرفت؟

علی محمدی با اشاره به ارایه طرح هایی از سوی برخی کارشناسان به دولت مبنی بر اینکه تفاوت نرخ ایجاد شده ناشی از رقابت صورت گرفته در بورس کالا می تواند با استفاده از ابزارهای مالیاتی از خودروساز اخذ  و صرف سیاست های حمایتی، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، تسهیل تولید و افزایش تیراژ و راندمان تولید شود، گفت: به بیان ساده تر دولت می تواند به صورت بهینه‌ای در بازار ورود کند و نظارت های بهینه و بهتری بر روند قیمت ها از طریق این ابزارها داشته باشد.

وی با انتقاد از تصمیمات احساسی و لحظه ای، گفت: ما نشان داده ایم که به تصمیم‌ها کارشناسی توجهی نمی کنیم. امیدوارم به جایی برسیم که طبق تصمیم‌های کارشناسی و با برنامه ریزی اقدام کنیم.

بر اساس این گزارش درحالی که ثبت سفارش دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی از ۱۱ خرداد آغاز شد و قرار بود معاملات این دو خودرو در بستر بورس کالا از ۱۸ خردادماه صورت بگیرد، وزارت صمت طی دو نامه فرایند مذکور را لغو کرد.

فتحنایی

Recent Posts

تمدید حکم انتصاب مدیرعامل بیمه نوین

با اعلام رئیس کل بیمه مرکزی، حکم انتصاب حسین کریمخان‌زند به‌عنوان مدیرعامل بیمه نوین تمدید…

4 ساعت ago

جبران خسارت حوادث آسانسور با خدمات آنلاین بیمه معلم

این روزها که آپارتمان‌ها جای خانه‌های ویلایی و یک طبقه را گرفته‌اند، اولین سوال خریداران…

4 ساعت ago

همراهی بیش از ۹۰ درصد از شبکه فروش با بیمه رازی در مسیر جدید

بیش از ۹۰ درصد از شبکه فروش شرکت بیمه رازی در مسیر جدید این شرکت…

4 ساعت ago

بیمه ایران خسارت هواپیمایی وارش را پرداخت کرد

خسارت هواپیمای بویینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی وارش به مبلغ ۱۵۵ میلیارد ریال با…

4 ساعت ago

روزانه ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت به مردم پرداخت می کنیم

در حاشیه مراسم اهداء لوح برند محبوب به شرکت سهامی بیمه ایران سید محمد ناصر…

4 ساعت ago

کارآفرین مجوز افزایش سرمایه گرفت

بانک کارآفرین از سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه اولیه خود را دریافت کرد.

4 ساعت ago