انطباق محصول بهعنوان یک استراتژی شناخته میشود که در آن محصولات یا خدمات بر اساس نیازها و ارزشهای بازارهای جدید، سفارشیسازی و اصلاح میشوند و در نتیجه این فرآیند، محصولی جدید طراحی و تولید میشود. به بیانی دیگر این فرآیند شیوه درک یک محصول به اشکال مختلف است. در استراتژی انطباق، تجزیه و تحلیل و درک نیازهای بازارهای هدف راهنمای ایجاد تغییرات است، که میتواند بهوسیله مطالعات یا نظرسنجیهای مستقیم از مشتریان صورت بگیرد یا از تحقیقات موجود برای تجزیه و تحلیل روندها، شکافهای بازار و بینش مشتری برای دستیابی به آن استفاده کرد. از جمله عواملی که در این روند تاثیرگذار هستند میتوان از چنین نمونههایی نام برد:
ممکن است مفهوم سازگاری محصول شبیه به «استانداردسازی محصول» بهنظر برسد. هرچند که این دو مفهوم درباره تولید و فروش محصول به مشتریان است، اما تفاوتهایی وجود دارد:
تهیه یک استراتژی انطباقسازی دقیق میتواند تضمینی برای دستیابی به نتیجه مطلوب و مورد انتظار باشد. این سند راهبردی از چند جزء اساسی تشکیل میشود تا بتواند نیازهای بازار جدید را برآورده سازد:
سازگاری محصول شامل چندین نوع مختلف میشود که برای ایجاد تغییرات و دستیابی به بازارهای جدید مورد استفاده قرار میگیرند:
انطباق ملموس:
این نوع از انطباق به جنبههای فیزیکی یک محصول ارتباط دارد که شامل تغییراتی پیرو اولویتهای مشتری خارجی و هنجارهای فرهنگی آن میشود. مثل همسانسازی منوی غذایی یک رستوران زنجیرهای بر اساس فرهنگ مشتریان خارجی یا تغییر بستهبندی کالا برای صادرات.
انطباق ناملموس:
برخی سازگاریها روی جنبههای غیرفیزیکی محصولات اتفاق میافتد. برای مثال میتوان به تغییر نام یک محصول به دلیل معنای نامناسب نام موجود در بازار خارجی اشاره کرد یا طراحی پیامهای جدید بر اساس فرهنگ مشتریان خارجی برای بهدست آوردن سهم بازار جدید.
انطباق تبلیغاتی:
این شیوه به تغییر نحوه تبلیغ برای سازگاری با بازارهای خارجی اشاره دارد. با انطباق تبلیغاتی بهترین شیوه تبلیغات برای جلب توجه و اثرگذاری بیشتر انتخاب میشود. ممکن است در یک بازار بیلبوردها جوابگو باشند و در بازاری دیگر تبلیغات رادیویی بهترین نتیجه را رقم بزنند. همچنین میتوان جنبه بصری مواد بازاریابی را بومیسازی کرد.
در اینجا میتوان بهعنوان نمونه ایرانی از شرکت وطنزرین نام برد که برای دستیابی به بازارهای جهانی و کسب موفقیتهای بیشتر از شیوه انطباق محصول برای توسعه تجاری بهره گرفته است. گروه صنعتی وطن زرین مروارید آسیا با ایجاد مجموعههای تولیدی، تجاری و خدماتی در صنایع پلاستیک، صنایع سلولزی- بهداشتی، صنایع آبزیپروری، صنایع غذایی، صنایع خدماتی-آموزشی و تجارت الکترونیک بهعنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین گروههای صنعتی خصوصی در کشور مطرح است.
مثال دیگر مربوط به محصولات غذایی میشود. برندهای غذایی همچون مکدونالد، برگر کینگ، پیتزا هات و… که در سطح جهانی عرضه میشوند، با ارائه پیشنهاداتی مانند غذاهای گیاهی، غذاهای دریایی و… بر اساس ذائقه و سلیقه کشورهای مختلف یک استراتژی سازگاری محصول را در پیش گرفته است.
شرکت پاکسان با فروش ۳۴۸ میلیارد تومانی محصولات خود در خرداد ماه سال جاری نسبت…
مراسم یاد شده با حضور عباسعلی تقوی معاون منابع انسانی و امور اجتماعی و جمعی…
در بیستوهشتمین سالروز ملی صنعتومعدن که صبح یکشنبه ۱۰ تیرماه مصادف با روز ملی صنعت…
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی غدیر با حضور ۷۹.۴ درصدی سهامداران و با همت…
ایران اسلامی، بالنده و پیشرو به سمت تعالی و پیشرفت در حال حرکت است و…
مدیرکل دفتر ارتباطات و امور پست بین الملل شرکت ملی پست از احیای بخشی از…