×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳
چند راهکار ساده برای غلبه بر هیجانات منفی

به گزارش تجارت گردان ، یکی از روش‌های خلاصی از دست هیجانات و افکار منفی برنامه‌ریزی ذهن با افکار مثبت است تا جایی که به مرور زمان افکار مثبت در ذهن ما نقش قوی‌تری را ایفا کنند.

افکار منفی، تحریک‌کننده هیجانات منفی در انسان هستند که اغلب در اثر وقایع بیرونی که بار منفی دارند و برای افراد ناراحت‌کننده هستند راه‌اندازی می‌شوند. این افکار چسبندگی فوق‌العاده‌ای در ذهن انسان دارند و درگیری و مشغله شدیدی برای صاحب خود ایجاد می‌کنند، افتادن در چرخه این افکار و عدم تلاش برای خارج شدن از این چرخه اغلب مشکلات جدی روانی را ممکن است به بار آورد.

روانشناسان معتقدند اغلب اضطراب‌ و افسردگی‌ها، اختلالات ارتباطی، مشکلات زناشویی و انواع مسائل دیگر از زندگی فرد ناشی از غلبه افکار منفی بر ذهناست. بر این اساس هدف آنها گسترش حوزه و قلمرو افکار مثبت و به عبارتی مثبت‌اندیشی در افراد است.

نمونه‌ای از افکار منفی که منجر به هیجانات منفی می‌شود مثل «من همیشه شکست می‌خورم»، «دیگران نیز باید مثل من باشند»، «هیچ کس نباید دروغ بگوید» و دیگر افکار و هیجانات منفیدر ساختار شخصیت ما انسان‌ها، از چنان قدرتی برخوردارند که می‌توانند سازنده یا ویرانگر باشند. بنابراین باید بیاموزیم که افکارمان را هوشمندانه کنترل کنیم تا در زندگی به موفقیت‌ و کامیابی‌های بزرگی دست یابیم. یکی از این راهکارها یادگیری روش‌هایی است که باعث مثبت‌اندیشی در ما می‌شود و هیجانات منفی را از ما دور می‌کند.

در زیر به چند مورد از توصیه‌هایی که باعث غلبه بر هیجانات منفی می‌شود اشاره می‌شود.

۱- لیستی از افکار منفی خود در طی روز تهیه و سعی کنیم برای هر فکر منفی یک فکر مثبت معادل بیابیم تا به کمک آن بتوانیم با افکار منفی مقابله کنیم.

۲- نسبت به خودمان احساس خوبی داشته باشیم و خود را خوب و با ارزش بدانیم.

۳- سعی کنیم در گفتار و برخوردهای روزانه از کلمات و جملات مثبت استفاده کنیم. مثلا در ملاقاتبا دیگران به جای استفاده از کلمه «خسته نباشید» که دارای بار منفی و القای حس خستگی است، بگوییم «خداقوت».

۴- از افراد منفی‌نگر یا  موقعیت‌هایی که باعث ایجاد افکار ناخوشایند یا منفی می‌شوند دوری و یا سعی کنیم  کمتر با آنها برخورد داشته باشیم.

۵- از تردید و دودلی دوری کرده و کارها را با جدیت دنبال کنیم.

۶- از میان اهداف خود هدفی را انتخاب کنیم که امید بیشتری به موفقیت آن داریم و در تلاش برای تحقق آن، به فکر تایید یا تکذیب دیگران نباشیم.

۷- از خود انتظار بیش از حد نداشته باشیم و خود را همه فن حریف ندانیم،به عبارت دیگر از کمال‌گرایی مطلق که باعث اضطراب و احساس عجز و ناتوانی می‌شود خودداری کنیم.

۸- قدر لحظات زندگی را بدانیم و آنها را به خوبی استفاده کنیم، زیرا هرگز تکرار نخواهند شد.

۹- از انزوا و گوشه‌گیری که باعث ایجاد افکار منفی می‌شود دوری کرده و اوقات خود را در جمع خانواده و دوستان سپری کنیم.

۱۰- هرگز خود را بدبخت، ناتوان و درمانده احساس نکنیم و از مطالعه و گوش دادن به اشعار و خصوصا آهنگ‌هایی که چنین حس‌هایی را القا می‌کنند خودداری کنیم.

۱۱- اعتماد به نفس خود را در هر شرایطی حفظ کنیم و هرگز به دیگران اجازه ندهیم آن را متزلزل کنند زیرا اعتماد به نفس کلید خلق تفکر مثبت است.

۱۲- خندیدن را فراموش نکنیم. خندیدن باعث می‌شود تا افکار ناراحت‌کننده و هیجانات منفی جای خود را به افکار مثبت و شاد بدهند.

۱۳- باید به تقویت مثبت‌اندیشی ایمان داشته باشیم و این شعار را هرگز فراموش نکنیم که «اگر افکارمان را کنترل کنیم، زندگی‌مان متحول می‌شود».

۱۴- دعا، نیایش و صحبت با پروردگار یکی از اقدامات موثری است که با توسل به آن می‌توانید از شدت هیجانات منفی به وجود آمده در خود بکاهید و جسم و روان‌تان را به سمت دریافت آرامش و سکوت بیشتر به پیش ببرید.

در صحبت با پروردگار، لذتی است که این لذت به راحتی می‌تواند بر تمامی هیجانات منفی و فشارهای روانی حاصل از این هیجانات پیروز شود.

استاد مطهری در کتاب بیست گفتار درباره تاثیر روانی این عمل می‌گوید: «نیایش در همین حالی که آرامش را پدید آورده است در فعالیت‌های مغزی انسان یک نوع انبساط باطنی ایجاد می‌کند که به تولید شادی منجر می‌شود.

گاهی اوقات مسائل ما به قدری خصوصی هستند که حتی نمی‌توانیم آنها را با نزدیکترین خویشاوند و یادوست خود در میان بگذاریم، دعا پاسخ به چنین نیازهایی است.

بنابراین هرگاه هیجانات منفی به دور شما پیچید، یکی از راهکارهایی که می‌توانید از آن برای مبارزه با این هیجان ویرانگر و ضدآسایش بهره ببرید این است که به اتاق‌تان بروید، در را ببندید، سجاده را پهن کنید و با خدای خود به راز و نیاز بپردازید. به او بگویید  که به کمک و راهنمایی‌اش نیاز دارید. مطمئن باشید که او صدای شما را می‌شنود و به یاری‌تان می‌شتابد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.