×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۲۴ دی , ۱۴۰۳
کارگاه انتقال تجربه تجارت الکترونیکی فرامرزی برگزار شد

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، کارگاه آموزشی «انتقال تجربه تجارت الکترونیکی فرامرزی» با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و باهدف بررسی ظرفیت‌ها و شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی کشور طی دو جلسه در دی‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

در جلسه اول به مبانی، قوانین و مدل‌های عملیاتی تجارت الکترونیکی فرامرزی پرداخته شد و جلسه دوم به بررسی استراتژی‌های بازاریابی، لجستیک و توسعه پایدار در تجارت الکترونیکی فرامرزی اختصاص یافت.

در این جلسات علیرضا جاوید عربشاهی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، پایش و مطالعات راهبردی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ضمن تبیین برنامه راهبردی مرکز  و مدل زیست‌بوم تجارت الکترونیکی کشور از  هفت محور حکمرانی، زیرساختی، تأمین مالی، بازار و فروش، توسعه دانش و فناوری، سرمایه انسانی و فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان زیرنظام‌های اصلی زیست‌بوم نام برد.

وی ضمن اشاره به رشد ۶۹ درصدی ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در ۹ ماهه نخست تاکید کرد که در چشم‌انداز زیست‌بوم تجارت الکترونیکی در افق ۱۴۰۷، رسیدن به عدد ۹ هزار همت در حجم معاملات بازار تجارت الکترونیکی و توسعه چهار هزار برند صادراتی هدف‌گذاری شده است.

جاوید عربشاهی تصریح کرد که باوجود نرخ رشد بالای تجارت الکترونیکی در کشور، برای نیل به چشم‌انداز، لازم است با تمرکز بر زیرنظام بازار و فروش، به دنبال اتصال کسب‌وکارهای خرد به بازارهای بین‌المللی و توسعه فرامرزی تجارت الکترونیکی بود. در این راستا، توسعه تجارت الکترونیکی در استان‌ها به‌ویژه استان‌های مرزی که ظرفیت بالایی برای انجام تبادلات فرامرزی با کشورهای همسایه از طریق پلتفرم‌ها را دارند حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، پایش و مطالعات راهبردی ضمن تشریح مراحل مختلف رشد تجارت الکترونیکی فرامرزی در کشور چین و همچنین راهبردهای شرکت‌های چینی برای حضور در بازارهای بین‌المللی و بررسی وضعیت، حجم بازار و پلتفرم‌های مطرح تجارت الکترونیکی کشورهای منطقه، اظهار داشت: علاوه بر ترکیه و عربستان، کشورهای امارات، مصر، پاکستان، قطر و عراق به‌سرعت در حال‌ توسعه تجارت الکترونیکی هستند و به رقبای مهم ایران در منطقه تبدیل شده‌اند.

 جاوید عربشاهی خاطرنشان کرد که تجارت الکترونیکی در کشور‌های حوزه خلیج‌فارس از سال ۲۰۲۰ شاهد رشد چشمگیری بوده و طبق شاخص‌های اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۵ حجم تجارت الکترونیکی در کشور‌های حوزه خلیج‌ فارس از  ۵۰ میلیارد دلار عبور نماید.

مدیرکل برنامه‌ریزی، پایش و مطالعات راهبردی، چالش‌های‌ اصلی کشور در توسعه فرامرزی کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی را در سه حوزه پرداخت بین‌المللی، لجستیک هوشمند و قراردادهای حقوقی بین‌المللی دانست و بر تلاش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و کمیته ملی تسهیل الکترونیکی تجارت فرامرزی در جهت ایجاد زمینه مناسب برای گسترش تجارت الکترونیکی فرامرزی و تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی تأکید نمود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.