کامیون‌های حامل بار صادراتی نبایدگرفتار توقف طولانی در مرزها شوند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی در همایش همکاری‌های ایران و اتحادیه اوراسیا که صبح امروز در بندر انزلی برگزار شد، اظهار داشت: توسعه تجارت و ترانزیت یکی از ضرورت‌های شکوفایی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است که در دولت دوازدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته است؛ استراتژی ما در این دوره، در دستور کار قرار دادن گسترش راه‌های ترانزیتی و شبکه ریلی است یکی از پروژه‌هایی که به صورت کاملاً فعال در حال اجراست، اتصال راه آهن قزوین-رشت به بنادر انزلی، کاسپین و آستاراست که در دست اجراست؛ در همین دولت بندر کاسپین به شبکه سراسری ریلی متصل می‌شود.
وی با بیان اینکه پروژه اتصال انزلی به شبکه ریلی نیز در دست ساخت است، گفت: این پروژه را طبق زمان بندی که تعهد کرده ایم، اجرا خواهیم کرد همچنین راه آهن خواف-هرات که راه آهن ایران را به شبکه ریلی افغانستان متصل می‌کند و به زودی به بهره برداری می‌رسد همچنین راه آهن چابهار-زاهدان نیز در دست احداث است و کل قطعات راه آهن چابهار در پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه‌های آزادراهی و بزرگراهی کشور نیز به گونه‌ای که شرق به غرب و شمال به جنوب کشور به یکدیگر متصل شوند، در حال ساخت است، ادامه داد: همه صاحبان کالا می‌توانند از ظرفیت مطمئن و پیوسته در حرکت این زیرساخت‌ها بهره مند شوند اینها جز مواردی است که در حوزه ژئوپلتیک ایران و اتحادیه اوراسیا محسوب می‌شود و می‌توانند ظرفیت ترانزیتی ایران توسعه روزافزون دهند.
اسلامی با تأکید بر اینکه سه کار موازی را همزمان در پیش داریم، یادآور شد: ۱. در حال توسعه زیرساخت‌ها هستیم؛ ۲. با ایجاد فرصت‌های هماهنگی و عضویت در شبکه‌های ریلی کشورهای حوزه CIS و همچنین امضای تفاهم نامه‌های ریلی ۴ و ۵ جانبه با کشورهای منطقه و تنظیم تعرفه‌های واحد حمل و نقل را در پیش گرفته ایم؛ ۳. باید بتوانیم با ایجاد هماهنگی با همه دستگاه‌های مرتبط در حوزه ترانزیت، یک مدیریت واحد را در مرزها اعمال کنیم تا حداقل توقف در پایانه‌ها وجود داشته باشد و بتوانند بدون توقف و با انجام سریع تشریفات قانونی، جابه جایی کالا صورت گیرد و شاهد توقف طولانی مدت کامیون‌هایی که بار صادراتی دارند در مرزهای کشور نباشیم.
وی درباره راه آهن رشت-آستارا گفت: اجرای این پروژه آغاز شده و به خرید اراضی مربوطه اقدام کرده ایم؛ در حال خریداری این اراضی هستیم تا این پروژه را بتوانیم در چارچوب زمان بندی مشخص شده به اتمام برسانیم؛ این پروژه برای ما بسیار حائز اهمیت است و شبکه ریلی ما از طریق آذربایجان به روسیه متصل می‌شود آذری‌ها هم نسبت به اجرای این پروژه، علاقه مندی زیادی دارند.
اسلامی افزود: پروژه ریلی رشت-آستارا یک زمان بندی ۴۸ ماهه داشت که تا کنون ۱۰ ماه آن سپری شده است همه ظرفیت‌ها را به کار گرفته ایم تا این پروژه در قالب زمان بندی تعیین شده، به اتمام برسد.

فتحنایی

Recent Posts

تداوم خواستن و توانستن با ثبت اولین رکورد تولید در شرکت آلومینای ایران

با تلاش، کوشش، همبستگی و همدلی پرسنل زحمتکش شرکت آلومینای ایران اولین رکورد تولید هیدرات…

4 ساعت ago

مسکن کوچک متراژ سبب تقویت قدرت خرید جوانان می شود

نماینده مجلس با اشاره به اینکه برای حل معضل مسکن جوانان دولت باید اراضی مرغوب…

4 ساعت ago

بازدید مدیران ملی فولاد از توانمندی‌های ایریتک در فولادسازی قائنات

مدیران ارشد شرکت ملی فولاد ایران به منظور بازدید از روند پیشرفت پروژه فولادسازی قائنات…

4 ساعت ago

گام بلند شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری برای حضور درجایزه تعالی سازمانی و دریافت تندیس از سازمان مدیریت صنعتی

مطابق با نقشه راه تعالی سازمانی مرحله پایانی فرآیند تدوین اظهارنامه تعالی جهت حضور شرکت…

4 ساعت ago

سامسونگ اولین و سریع‌ترین حافظه SSD ویژه‌ خودران‌ها را معرفی کرد

سامسونگ الکترونیکس، به عنوان رهبر جهانی در تکنولوژی حافظه‌های پیشرفته، از توسعه اولین SSD ویژه…

4 ساعت ago

جهش ۱۰۰ درصدی تعمیرات شناورها در شرکت ایزوایکو

گروه شناورهای متوسط ایزوایکو با ثبت ۱۴,۸۵۰ تن تعمیرات در سال ۱۴۰۲ و تعمیر ۲۹…

4 ساعت ago