Categories: اقتصادی

کاهش بیش از ۹۶ درصدی آمار زندانیان چک پس از اجرای قانون جدید

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایبِنا، مهران محرمیان درخصوص کاهش قابل ملاحظه زندانیان مرتبط با چک گفت: تعداد زندانیان مرتبط با چک در سال ۱۳۹۶ روزانه بالغ بر ۱۰ نفر بود، اما پس از اجرایی شدن قانون جدید چک با کاهش بیش از ۹۶ درصدی در دوماهه ابتدایی سال جاری به هر سه روز یک نفر رسیده است.

وی افزود: در دو ماهه اول سال ۱۴۰۲، به‌طور متوسط در هر سه روز تنها یک نفر به جرم چک برگشتی وارد زندان شده است که این رقم در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال قبل کاهش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ و پیش از تصویب و اجرایی شدن این قانون، تعداد زندانیان چک در هر روز بالغ بر ۱۰ نفر بوده است.

به گفته معاون بانک مرکزی، آمار زندانیان مرتبط با چک پس از تصویب قانون اصلاح قانون صدور چک در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ و اجرایی شدن آن به صورت مرحله‌ای توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی در سال‌های بعد از آن، به طور متوالی کاهشی بوده است. بر این اساس، یک سال پس از اجرای این قانون و در سال ۱۴۰۱، آمار زندانیان مرتبط با چک به یک نفر در هر دو روز رسید و در سال ۱۴۰۲ نیز این آمار به یک نفر در هر سه روز کاهش یافته است.

محرمیان افزود: در سال‌های گذشته و با آغاز اجرایی شدن این قانون، روند چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در سامانه چکاوک نیز با کاهش قابل توجهی مواجه شد.

با توجه به بازگشت اعتبار به چک با اجرایی شدن قانون جدید صدور چک و رشد استفاده از چک به عنوان یک ابزار پرداخت، اجرای کامل قانون جدید چک توانسته است نقش بسیار مهمی در کاهش تخلفات این حوزه از جمله کاهش میزان زندانیان مرتبط با چک برگشتی داشته باشد.

فتحنایی

Recent Posts

العین مقتدرانه قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شد

العین با جبران شکست دیدار رفت برابر یوکوهاما مارینوس مقتدرانه قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شد.

4 ساعت ago

دومین جام از دست‌رفته سیتیزن‌ها/ یونایتد قهرمان جام حذفی انگلیس شد

تیم فوتبال منچستریونایتد با برتری برابر منچسترسیتی قهرمان جام حذفی انگلیس شد.

4 ساعت ago

پخش زنده لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ از لنز ایرانسل

لنز ایرانسل مسابقات لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ را که با حضور تیم ملی والیبال ایران…

11 ساعت ago

همه چیز درباره سهام کارخانجات تولیدی شهید قندی (بکام)

امروزه نقش و اهمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زندگی مردم، بر کسی پوشیده نیست.…

11 ساعت ago

حضور «شرکت ملی پست» در نقاط دور، نقطه اطمینان مشتریان است

معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست شورای اداری پست…

11 ساعت ago

سقف فردی تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی مشاغل خانگی به ۱٫۵۰۰ میلیون ریال و سقف کارفرمایی به ۴۰٫۰۰۰ میلیون ریال افزایش یافت

معاونت اعتباری و بین الملل پست بانک ایران، بخشنامه اداره اعتبارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی…

12 ساعت ago