کاهش تورم تولیدکننده در شهریورماه با اجرای سیاست ارزی بانک مرکزی/ تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز کشور به ۸۰ درصد رسید

محمدرضا فرزین در جلسه علنی امروز در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تامین و تخصیص نیاز‌های ارزی واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور (مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز) گفت: سیاست ارزی به طور کلی باید در خدمت شاخص‌های اقتصاد کلان باشد یعنی اگر ما در مورد ارز مقرراتی را وضع می‌کنیم، می‌دانیم که ارز متغییر بسیار مهم در تورم کالا‌ها و خدمات است و نقش مهمی در حفظ ارزش پول ملی دارد.

فرزین در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: سیاست‌های ارزی متناسب با مجموعه متغییر‌های کلان دنبال می‌شود و از سال گذشته هم کمیته‌ای تحت عنوان تامین و تخصیص ارز تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه سه وزارتخانه صمت، جهادکشاورزی و وزارت بهداشت و درمان نقش اساسی در تخصیص ارز دارند، گفت: بر اساس میزان ارز که بر آورد می‌کنیم، سهمیه به هر دستگاه می‌دهیم، امسال ۳۶ میلیارد دلار به وزارت صمت دادیم، ۱۵ میلیارد دلار به وزارت جهاد کشاورزی و ۴ میلیارد دلار هم به وزارت بهداشت و درمان تخصیص دادیم که در مجموع ۵۵ میلیارد دلار سهمیه در کمیته تعیین کردیم و ماهیانه ثبت سفارش تخصیص و تامین را کنترل می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه بیان داشت: خوشبختانه بر اساس آخرین آماری که داریم، تا هشتم مهرماه سال جاری ۲۲.۲ میلیارد دلار از سهمیه وزارت صمت تامین شده است. همچنین تاکنون ۸ میلیارد دلار از سهمیه وزارت جهاد کشاورزی و ۲.۲ میلیارد دلار از سهمیه وزارت بهداشت تامین شده است و در مجموع خوشبختانه از ۵۵ میلیارد دلاری که در ابتدای سال تعیین کردیم تاکنون ۳۲.۴ میلیارد دلار تامین کرده‌ایم و تا الان تامین و تخصیص ارز تا حدود ۸۰ درصد است و امیدواریم که این رقم به بالای ۸۰ درصد برسد.

فرزین تصریح کرد: ما برای مدیریت ارز چندین قانون داریم که یکی از آن‌ها قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است؛ این قانون می‌گوید صادرکنندگان باید ارز خود را به داخل کشور بازگردانند و انتخاب روش آن نیز بر عهده خودشان است؛ همچنین در این خصوص در دولت آیین نامه‌ای مصوب شده است که می‌گوید ۱۰۰ درصد ارز ناشی از صنایع پتروشیمی پالایشگاهی و مواد معدنی به جز نیاز‌های خودشان، باید از طریق سامانه نیما عرضه شود. نظامی که در بانک مرکزی طراحی کرده‌ایم دقیقاً در همین چهارچوب است و به صنایع پتروشیمی پالایشگاهی و مواد معدنی گفته‌ایم که ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنید.

وی با بیان اینکه عرضه ارز نیما بیشتر توسط بانک مرکزی تامین می‌شود، گفت: حدود ۵۲ درصد ارز نیما توسط بانک مرکزی تامین می‌شود، ۳۴ درصد این ارز را پتروشیمی‌ها و ۶ درصد پالایشگاهی‌ها تامین می‌کنند و فولادی‌ها نیز به دلایل مشکلاتی که داشتیم در سامانه اشخاص ارز خود را ارائه می‌کند؛ بنابراین بزرگترین عرضه کننده در سامانه نیما بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به ارائه آماری در خصوص تاثیرگذار بودن سیاست‌های ارزی بانک مرکزی پرداخت و عنوان کرد: آخرین رقم نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده که برای شهریور ماه است ۲۵ درصد و ۱۲ ماهه آن ۲۷.۴ درصد است یعنی عملاً نرخ تورم تولید کننده که تا ۲ الی ۳ سال پیش حدوداً به بالای ۱۰۰ رسیده بود الان در شاخص نقطه به نقطه ۲۵ درصد است که جزء رقم‌های پایین طی سال‌های گذشته است. تورم نقطه به نقطه تولید کننده بسیار متاثر از نرخ ارز و ارزی است که تخصیص داده می‌شود و آمار موجود نشان می‌دهد که سیاست ارزی توانسته است تورم تولید کننده را کنترل کند و کاهش دهد.

فتحنایی

Recent Posts

بخش مواد اولیه تلاش‌ های بسیاری در زمینه تقویت ایمنی و حفظ محیط زیست انجام داده است

در ادامه سلسله نشست‌های ارتباط با کارکنان، دکتر علیرضا مخبر دزفولی قائم مقام مدیرعامل در…

4 ساعت ago

پتروشیمی مسجدسلیمان درخشید؛ کسب نشان زرین پیشتازان کیفیت و نوآوری

شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان موفق به کسب نشان زرین پیشتازان کیفیت و نوآوری شد. این…

4 ساعت ago

ایمپاسکو در نیمه نخست سال بیش از ۵۷ هزار متر حفاری مغزه‌گیری انجام داد

معاون اکتشاف و بهره‌برداری ایمپاسکو گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای…

4 ساعت ago

با ربات «درسیار» در آزمون‌هاتون موفق باشید

با شروع مدارس با ربات کمک درسی بله، دانش آموزان می‌توانند در آزمون‌های خود بهترین…

4 ساعت ago

تسهیلات جدید بانک صنعت و معدن برای شرکت‌های تولیدی

حمید عباسیان: بانک صنعت و معدن در راستای توسعه مستمر و تکمیل سبد خدمات خود…

5 ساعت ago

رفع فوری تعرض به ۹۲۱ هکتار زمین دولتی از ابتدای سال

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از رفع فوری تعرض به ۹۲۱ هکتار زمین دولتی…

5 ساعت ago