Categories: بورس

کاهش حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایبِنا، نگاهی به کارنامه فرابورس در آخرین ماه تابستان امسال نشان می‌دهد طی ۲۰روز معاملاتی تعداد ۳۳میلیارد و ۴۵میلیون ورقه بهادار در ۵میلیون و ۱۸۳هزار نوبت به ارزش ۲۰۹هزار و ۹۶۴میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۷۵درصدی حجم، افزایش ۱۳۰درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۹۹درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۱۶۵۲میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۱۰۴۹۸میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۳۶۳۷میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۰هزار و ۲۲۲میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۵میلیارد و ۸۰۴میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۸هزار و ۷۳۹میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۱۰۰درصدی حجم و رشد ۳۳۵درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۱۳۰درصدی حجم و ۲۴۵درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با شهریورماه سال ۹۷ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۵۲میلیون اوراق بدهی به ارزش ۴۲هزار و ۹۵۷میلیارد ریال معامله شده است که از افت ۱۳درصدی حجم و ۱۴درصدی ارزش معاملات این بازار در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۸۸۱میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۱۴میلیارد و ۶۶۹میلیون ریال و یک میلیون و ۴۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۵۵۰میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۳۴درصدی حجم و رشد ۲۴۲درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین کاهش ۱۸درصدی حجم و افت ۴۹درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با شهریورماه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات شهریورماه امسال را از ارتفاع ۳۵۷۹واحد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۱۲درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۴۰۱۷واحد رسید و افزایش ۷۸درصدی را هم از ابتدای امسال به نام خود ثبت کرد.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۳۶۹۸هزار و ۸۲۰میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت رشد ۵درصدی به عدد ۳۸۸۱هزار و ۷۱۶میلیارد ریال رسید و بدین ترتیب رشد خود از ابتدای سال را نیز به ۵۱درصد ارتقاء داد.

فتحنایی

Recent Posts

ارائه انواع خدمات بیمه‌ای با تخفیف و تقسیط به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری توسط بیمه ملت

نمایندگان شرکت بیمه ملت با افتخار انواع خدمات بیمه‌ای را با تخفیف‌های ویژه و تقسیط…

4 ساعت ago

فتح قله هراز ؛ توسط بهرام صدری نماینده شرکت ایریتک در طرح ملی سیمرغ

قله هزار با ارتفاع ۴۵۰۱ متر، به عنوان مرتفع‌ترین قله استان کرمان و جنوب ایران،…

4 ساعت ago

بهره‌‌گیری از فناوری‌های نوین و سیستم‌های راداری به منظور افزایش ایمنی در معادن مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از برنامه‌ریزی این شرکت برای بهره‌‌گیری از فناوری‌های نوین…

6 ساعت ago

بانک سینا تا پایان شهریورماه سال جاری بیش از شش هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرد

بانک سینا از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳، مبلغ شش هزار و ۷۰۹…

6 ساعت ago

اتمام ساخت بخشی از تجهیزات اصلی فاز اول مجتمع پتروشیمی بدر شرق در خارج از کشور

ساخت سیستم کنترل، کمپرسور سینگز، پمپ های فرآیندی، بخشی از شیرهای دستی و شیرهای برقی…

6 ساعت ago

رگولاتوری اصلی‌ترین چالش حوزه فین‌تک است

علی اخوان: رگولاتوری و تنظیم‌گری مهم‌ترین چالش حوزه فین‌تک است. با توجه به اینکه به…

6 ساعت ago