آقای محمدعلی تیموری در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به میزان خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان, افزود: در اواخر سال گذشته، ۸۰ هزار خودرو ناقص و کسری دار در پارکینگها وجود داشت که اکنون این میزان به کمتر از ۲ هزار دستگاه رسیده است.
وی گفت: به دنبال کاهش تولید خودروهای ناقص، بناست که خودروهای تولیدی دیگر به طور کامل و بدون کسری تولید شوند، در نتیجه در مدت چند ماه نخست امسال، خودروی ناقصی به میزان قبل اضافه نشده ضمن اینکه خودروهای ناقص قبلی جمع آوری شده است.
به گفته تیموری، اکنون برخی خودروهای ناقص تکمیل و تحویل مشتری شده و تعدادی خودروهای کسری دار مانند تیبا یک و تیبا ۲ که دارای عیوب بودند, با توجه به اظهار نظر سازمان ملی استاندارد در پارکینگها مانده و عیوب آنها مرتفع شده و امیدواریم به کمک سازمان ملی استاندارد، بتوانیم این خودروها را تحویل دهیم.
آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این رابطه گفت: خودروهای تیبا, تیبا ۲ و سمند به دلیل عیوب و ایرادات فنی تولید نخواهند شد و به دنبال آن آقای هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرد که این خودروها اجازه شماره گذاری ندارند.
بر اساس این گزارش؛ توقف تولید خودروی ناقص نیز در گروه صنعتی ایران خودرو رقم خورد و و آنطور که این خودروساز اعلام کرده تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ از ۸۲ هزار و ۵۰۰ خودرو به ۲۲ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است. ایران خودرو توانست با این رویکرد ضمن انجام تعهدات خود و کاهش چشمگیر خودروهای ناقص رشد ۵۳ درصدی تولید خودروی کامل را به ثبت برساند که این امر در کنار برنامههای ارتقای کیفیت، تحقق هدف تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری در ۱۴۰۱ و صرفه جویی هفت هزار میلیارد تومانی ناشی از تولید خودرو کامل را به همراه داشته است.
گفتنی است؛ ماجرای تولید خودروهای ناقص از سال گذشته جریان ساز شد به طوری که پس از بررسی سازمان بازرسی مشخص شد تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده است؛ پس از آن سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرد و پرونده قضایی علیه خودروسازان تشکیل داده شد. پس از آن خودروسازان اعلام کردند محصولات انبار شده همه، به دلیل نبود یک ریزتراشه، ناقص هستند و امکان تجاریسازی آنها وجود ندارد. در نهایت و پس از پیگیریهای مکرر، رئیس جمهور نیز وارد عمل شد و در بازدید از پارکینگ خودروسازان اعلام کرد خودروسازان باید هر چه سریعتر خودروهای ناقص را تکمیل و روانه بازار کنند.
سال گذشته رضا فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرد که امسال خودروسازان باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید کنند که بیشترین سهم آن به ایران خودرو و سایپا تعلق دارد؛ کارشناسان خودرو میگویند این برنامهریزی خود میتواند عامل تولید محصولات ناقص حتی بیش از سال گذشته باشد.
یکی از دلایل تولید خودروهای ناقص این بود که وزارت صمت بر رشد میزان تولید به هر شکلی تاکید داشت و خودروسازان نیز برای آنکه به فرمان این وزارتخانه عمل کنند، فراتر از توان قطعهای خود تولید کردند و نتیجهاش شد پارکینگهای مملو از محصولات ناقص؛ بنابراین همین که الزام تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی بر گردن خودروسازان گذاشته شده، به تنهایی میتواند کلی محصول ناقص روی دست آنها بگذارد.
https://tejaratgardan.ir/?p=194265