×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳

غلامحسین دغاغله، درباره آخرین جزئیات سهمیه سوخت وانت‌بار‌های برون شهری، اظهار داشت: سال گذشته بر اساس مصوبه‌ای که در دولت تصویب شد، کارگروهی به نام «کارگروه تخصیص سوخت برای وانت‌بار‌ها و سواری‌های درون‌شهری و برون‌شهری» تشکیل شد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای متولی حمل و نقل برون‌شهری است، افزود: بر اساس تصمیمات این کارگروه، مقرر شد در ابتدا به وانت‌بار‌ها سهمیه بنزین پایه اختصاص یابد و این سهمیه فارغ از کارکرد آن‌ها باشد، این سهمیه بنزین پایه برای وانت‌بار‌های کم‌مصرف ۳۰۰ لیتر در ماه و برای وانت بار‌های پرمصرف ۴۰۰ لیتر در ماه تعیین شد.
وی گفت: در مصوبه کارگروه، مقرر شد، ظرف دو ماه، وزارت راه و شهرسازی درباره وانت‌بار‌های برون‌شهری و وزارت کشور در باره وانت‌بار‌های درون شهری تمهیدات لازم را بیاندیشند تا پس از دو ماه، سهمیه‌های تخصیص داده شده (سهمیه بنزین پایه) به تدریج کاهش یابد و براساس پیمایش و کارکرد، سهمیه سوخت به این ناوگان اختصاص یابد.
آقای دغاغله تصریح کرد: در همین راستان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سامانه‌های ثبت نام ناوگان و رانندگان وانت‌بار‌ها را از سال گذشته راه اندازی کرد، ثبت نام راننده‌های وانت‌بار‌ها و وانت‌بار‌ها به دو طریق پیش بینی شد یعنی شامل حضوری و غیر حضوری بود، نحوه ثبت نام حضوری این گونه بود که متقاضیان می‌توانستند به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان‌ها و شهرستان‌ها و هم چنین مراکز عمده بار و پایانه‌های بار مراجعه و آنجا ثبت‌نام کنند و راننده وانت و ناوگان یک کد به نام کد شناسه یا کد هوشمند دریافت کنند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: ثبت نام غیر حضوری هم با این شکل بود که متقاضیان به سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراجعه می‌کنند، به بخش کارت هوشمند وانت بار، وارد می‌شوند و ثبت نام اولیه را انجام می‌دهند.
وی افزود: بر اساس تمهیداتی که اندیشیده شد، چون بحث ساماندهی وانت‌بار‌ها مطرح بود و در ساماندهی معمولا تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود که بدون هیچ دغدغه و سختی ثبت نام انجام شود، تلاش کردیم در این مرحله چند گزینه تسهیل‌گر در نظر گرفته شود؛ به عنوان مثال مهلت‌دهی برای بیمه رانندگان در نظر گرفته شد و شرط سنی راننده و ناوگان را برداشتیم، همچنین در گزینه هزینه ثبت نام ناوگان، بر اساس ضوابط هر چه سن خودرو افزایش یابد، هزینه کارت هوشمند هم افزایش می‌یابد، اما در مورد وانت‌بار‌ها برای همه هزینه ۲۰ هزار تومان برای ثبت نام در نظر گرفتیم.
آقای دغاغله اظهار کرد: از آغاز ثبت‌نام تا بهمن ماه ۹۸، ثبت نام تعدادی از متقاضیان به صورت حضوری و غیر حضوری انجام شد، برای اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ ما فهرست ناوگان ثبت نامی را به وزارت کشور و سپس شرکت نفت ارسال کردیم، ۱۱۸ هزار دستگاه وانت بار ما در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ شارژ سوخت پیش بینی شده طبق ضوابط دریافت کردند که این سهمیه بر اساس پیمایش بود.
وی افزود: این فرصت خوبی است که دولت برای وانت بار‌ها درنظر گرفته است تا بر اساس عملکرد و پیماش سوخت دریافت کنند، این سهمیه بنزین در کارت سوخت آن‌ها شارژ می‌شود و می‌توانند در همه جایگاه‌های سوخت از این اعتبار استفاده کنند و سوخت نیمه یارانه‌ای (بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان) دریافت کنند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: همه این شرایط برای ثبت‌نام حضوری و غیرحضوری و دریافت شماره هوشمند، کماکان فراهم است و راننده وانت‌بار‌ها و وانت‌بار‌هایی که ثبت‌نام نشده‌اند از همین دو روشی که ذکر شد، امکان ثبت‌نام دارند.
آقای دغاغله اضافه کرد: وانت‌بار‌هایی که به هر دلیل در دو ماه گذشته ثبت نام نشده‌اند، فرصت دارند و راننده‌ها می‌توانند به شکل حضوری (مراجعه به ادارات کل راهداری) و غیر حضوری (مراجعه به سایت سازمان راهداری) نسبت به ثبت نام اقدام کنند، البته توصیه ما ثبت نام غیر حضوری است که با توجه به شیوع کرونا بهتر است به سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بخش کارت هوشمند، قسمت کارت هوشمند وانت بار، ورود کنند و با حداقل مدارک ثبت نام ناوگان و راننده وانت انجام شود، همان موقع کدی به متقاضی داده می‌شود که تقریبا شبیه به کد ملی است و این شماره هوشمند وانت و راننده است و بدین ترتیب می‌توانند بر اساس آن کد، فعالیت خود را مستندسازی کنند، در تردد‌های برون شهری بارنامه بگیرند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: آخر هر ماه هم بر اساس بارنامه و پیمایش، در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کارکرد هر وانت‌بار محاسبه و به شرکت نفت اعلام می‌شود و بر همان میزان اعتبار سوخت به آن‌ها اختصاص می‌یابد.
وی اظهار داشت: قطعا در یکی دو ماه آینده، سهمیه‌های سوخت که به عنوان سهمیه پایه (سهمیه‌های پایه ۳۰۰ و ۴۰۰ لیتر) تخصیص داده شده است، به دستور کارگروه به مرور و ماهیانه کاهش می‌یابد، در این راستا وانت‌بار‌هایی سوخت دریافت می‌کنند که ثبت نام انجام داده باشند و در تردد‌های برون‌شهری حتماً بارنامه گرفته باشند، به هر حال ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مکلف شده‌ایم راننده‌ها و ناوگان وانت‌های برون‌شهری که ثبت نام کرده‌اند، بارنامه گرفته‌اند و تردد آن‌ها ثبت شده است، را بر اساس میزان تردد به شرکت نفت برای دریافت سهمیه سوخت معرفی کنیم و شرکت نفت هم طبق آن میزان تردد و پیمایش، بنزین در کارت سوخت وانت‌بار‌ها شارژ می‌کند.
مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، درباره زمان صفر شدن سهمیه بنزین پایه ناوگان وانت‌بار، توضیح داد: بر اساس مصوبه کارگروه، پیش بینی شده بود در ۲ ماه، هم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و هم وزارت کشور امکان را برای ثبت نام وانت‌بار‌ها و مستند کردن پیمایش آن‌ها فراهم کنند، ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تجربه سهمیه سوخت گازوئیل در بخش ناوگان کامیونی را داشتیم و ازن بابت نگرانی وجود نداشت.
آقای دغاغله اضافه کرد: سهمیه بنزین پایه وانت‌بار‌ها از یک تا دو ماه آینده، به تدریج کاهش می‌یابد و هر ماه ۱۵ تا ۲۰ درصد سهمیه پایه، کاهش می‌یابد تا به مرحله‌ای برسیم که همه تخصیص سوخت‌ها بر اساس پیمایش خواهد شد و سهمیه بنزین پایه صفر شود.
وی در‌باره آمار کل ناوگان فعال وانت‌بار کشور، بیان کرد: ما آماری کلی از تعداد وانت بار‌ها داریم، اما آمار تفکیکی درون شهری و برون‌شهری را هیچ سازمان ندارد؛ معمولا بخشی از ناوگان حمل بار سنگین و وانت‌بار‌ها در جاده‌ها، بخشی در درون شهری و بخشی هم به صورت مشترک (درون و برون‌شهری) فعالیت می‌کنند، که ما برای این سه حالت تمهیداتی درباره سهمیه سوخت اندیشیده‌ایم.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: فعالیت ناوگان درون شهری بر اساس تمهیدات وزارت کشور و فعالیت ناوگان برون شهری بر اساس تمهیدات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (پیمایش و بارنامه) است که سهمیه سوخت دریافت می‌کند و ناوگانی که مشترک بین این دو فعال است از نظر سهمیه سوخت حقشان ضایع نمی‌شود.
وی اضافه کرد: طبق آماری که سال گذشته در مورد کل ناوگان وانت‌بار‌ها داشتیم، ۲ میلیون دستگاه وانت بار در کشور داریم و در مورد اینکه از این رقم چه تعداد درون‌شهری یا برون شهری و یا مشترک هستند هنوز هیچ ارگانی آمار دقیقی ندارد.
آقای دغاغله اضافه کرد: با این حال آمار فعالیت وانت‌بار‌ها به مرور در حال شفاف‌سازی است، بخش عمده‌ای از ناوگان برون‌شهری و درون‌شهری ثبت نام کرده‌اند و تعدادی هم در حال ثبت نام هستند و پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود ۶ ماه آینده آمار وانت‌ها شفاف‌تر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.