×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۹ شهریور , ۱۴۰۳
کاهش هزینه‌های مبادله با راه‌اندازی بازار توافقی ارز/ عملکرد بانک مرکزی با وجود محدودیت‌ها قابل تقدیر است

کامبیز میرکریمی؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز با وجود تنش و التهابات سیاسی به  ایبنا گفت: ما به عنوان بخش خصوصی از محدودیت‌هایی که بانک مرکزی با آن مواجه است آگاه هستیم و باید بگوییم که عملکرد این بانک با وجود محدودیت‌های موجود قابل تقدیر است.

وی اظهار داشت: طی یکسال اخیر کشور با تنش و التهابات سیاسی بسیاری رو به رو بوده؛ اما با این وجود نرخ دلار بازار آزاد به علت اقدامات بانک مرکزی صرفا حدود ۱۰ درصد نوسان داشته است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه افزود: تک نرخی شدن ارز آیده ال کارشناسان و تجار است؛ اما به علت وجود تحریم‌ها و سایر موانع از تک نرخی بودن فاصله گرفته‌ایم؛ ولی بانک مرکزی با همین شرایط، سیاست‌های خود را اجرایی و بازار ارز را مدیریت کرده است.

میرکریمی با اشاره به این موضوع که اعمال تحریم و صدور قطعنامه به نوعی برای مردم عادی شده است، توضیح داد: شاید در چندین سال گذشته صدور چنین قطعنامه‌ای اثرات شدیدی بر اقتصاد و بازار ارز می‌گذاشت؛ اما هم‌اکنون با تکرار تحریم‌ها علیه ایران دیگر صدور قطعنامه بر اقتصاد و بازار ارز اثر نمی‌گذارد.

او بیان کرد: مسئولان کشور با گذشت زمان شرایط دور زدن تحریم‌ها را شناسایی کردند و نگذاشتند تحریم یا صدور قطعنامه اثری بر بازار ارز بگذارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی بازار توافقی ارز تاکید کرد: واردکنندگان به دنبال ارز صادرکنندگان هستند یا می‌توانند در سامانه نیما اقدام به دریافت ارز کنند؛ اما صادرکننده و واردکننده به راحتی یکدیگر را پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین نیاز به ایجاد بازاری برای ارتباط بین این دو گروه بود به همین منظور بانک مرکزی اقدام به راه‌اندازی بازار ارز توافقی کرده که در این صورت نرخ‌‎ها شفاف و رقابتی می‌شوند و در نتیجه هزینه مبادله کالا نیز کاهش پیدا می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.