×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
کاهش ۲۰ درصدی قیمت لپ تاپ و تبلت در بازار

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، نرخ ارز در بازار آزاد در مهر ماه امسال از ۳۲ هزار تومان گذشت، اما حالا در کانال ۲۴ هزار تومان است. بنابراین انتظار می‌رود قیمت کالاهایی که در این مدت رشد داشته حالا با کاهش قیمت دلار نزولی شود که در بعضی کالاها از جمله موبایل، تبلت و لپ تاپ محقق شده است. در این رابطه محمدرضا فرجی در در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ۱۰ روز گذشته قیمت لپ تاپ، تبلت و قطعات حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است. البته بخشی کالاهای خاص مثل لپ تاپ مخصوص گیم و همچنین سرفیس تا ۲۵ درصد هم افت قیمت داشته است. 

وی در پاسخ به اینکه آیا کاهش قیمت در این بازار ادامه خواهد داشت؟ تصریح کرد: به نظر می‌رسد تاثیر کاهش قیمت دلار در این بازار محقق شده و حتی می‌توان گفت که کاهش نرخ ارز به میزان ۲۰ درصدی که افت قیمت در بازار لپ‌تاپ قطعات اتفاق افتاده نبوده است. چرا که قیمت بالای کالاهای این حوزه و در نتیجه کاهش تقاضا هم مزید بر علت شده و منجر به شکستن قیمت‌ها شده است. از طرف دیگر اخیرا نرخ ارز دوباره رو به بالا بوده و احتمالا قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ پیش از این کاهش پیدا نمی‌کند. 

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در ادامه درباره مشکلات مربوط به تامین قطعات در این حوزه نیز گفت: پیشنهاد ما این است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به عنوان شاخه‌ای از وزارت صنعت معدن و تجارت (صمت) برای شرکت‌های دارای گارانتی مجوزی صادر کند تا افرادی که می‌خواهند قطعات کامپیوتر را بابت گارانتی واردکنند  ثبت سفارش جداگانه داشته باشند تا بعد از تایید و تخصیص ارز سریع، کالا به صورت هوایی وارد و گارانتی مشتریان سریع‌تر پشتیبانی شود. اما در حال حاضر چون فرایند جداگانه‌ای برای قطعات گارانتی تعریف نشده، ورود آن‌ها به کشور چهار تا شش ماه طول میکشد و وارد کنندگان هم تا یک حدی می‌توانند از جیب یا از خرد کردن دستگاه‌ها، قطعات را تامین کنند. 

وی افزود: به عبارت دقیق‌تر در حال حاضر خریداران خواهان پشتیبانی و گارانتی کالای خود هستند، اما فرایند ورود قطعات به کشور زمان‌بر است. بنابراین شرکت‌ها مجبور هستند قطعه را از بازار به صورت آزاد تهیه کنند و قطعه بعدی که به کشور وارد می‌شود را با ضرر بفروشند. بنابراین سعی می‌کنند تا حد امکان پشتیبانی از گارانتی را طولانی کنند و به همین دلیل در حال حاضر تامین گارانتی زمان‌بر شده است. 

این در حالی است که به گفته این مقام صنفی، سازمان حمایت می‌تواند این مشکل را حل کند و از شرکت‌هایی که مجوز گارانتی دارند، لیست دستگاه‌هایی که احتیاج به قطعه گارانتی دارند را با تاییدیه اتحادیه دریافت کند و برای آن‌ها ثبت سفارش جداگانه باز کند. چراکه قطعه گارانتی ارز زیادی هم مصرف نمی‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.