×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | کاهش ۵ درصدی قاچاق پوشاک در سال ۹۷/ آمار تعزیرات غلط است

سعید غدیری در گفت‌و گو با تسنیم، با اشاره به صحبت‌های اخیر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی که اعلام کرده بود، رتبه قاچاق پوشاک از ۱ به ۵ کاهش یافته است، اظهار داشت: به اعتقاد ما این آمار درست نیست چراکه بنا براظهارات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۷ فقط ۱۰۰ میلیون دلار از حجم قاچاق پوشاک کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ آمار قاچاق پوشاک ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، افزود: با توجه به صحبت های ستاد مبارزه به قاچاق کالا و ارز با کسر ۱۰۰ میلیون دلار رقم قاچاق پوشاک در سال گذشته به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده که این آمار به هیچ عنوان به معنای کاهش رتبه قاچاق پوشاک در کشور نیست.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور تصریح کرد: در سال گذشته مرحله نخست اجرای برخورد با فروش پوشاک قاچاق محرز در مراکز توزیعی آغاز شد که در روند آن تاکنون فقط با ۱۱۰ مغازه برخورد شده است. این در حالی است که براساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید کد شناسایی کالا و رهگیری برای پوشاک وارداتی اجرایی شود اما هنوز این موضوع به صورت جدی دنبال نمی شود.

غدیری با اعلام اینکه برای مبارزه با قاچاق پوشاک باید به صورت جدی با فروش پوشاک قاچاق محرز در مراکز توزیعی برخورد کرد، افزود: به نظر می رسد با پیگیری بیشتر این موضوع و اجرای کد شناسایی کالا و رهگیری برای پوشاک وارداتی بتوانیم به نتایج مطلوبی برای مبارزه با قاچاق پوشاک دست پیدا کنیم.

سعید جلالی قدیری با بیان اینکه دولت وزارت صنعت و ستاد قاچاق کالا تأکید کرده امسال مقابله جدی با پوشاک خواهد داشت، افزود: در این رابطه باید دو نکته اساسی مطرح شود نخست اینکه صنعت پوشاک پس از دوندگی‌های دو ساله در نهایت بهمن و اسفندماه سال گذشته موفق شد مانع فعالیت فروشگاه‌های عرضه کننده کالاهای محرز قاچاق شود که این موضوع خود اثرات مثبتی بر صنعت پوشاک گذاشت.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، تصریح کرد: برخورد با عرضه کنندگان محرز قاچاق عاملی شد تا جو روانی خوبی در سطح تولیدکنندگان ایجاد و حتی فعالیت یک سری از متخلفین نیز کاهش پیدا کند علاوه براین رونق نیز در بخش تولید پوشاک ایجاد شد.

قدیری با اعلام اینکه قرار بود برخورد با عرضه کنندگان کالاهای محرز قاچاق به صورت گام به گام انجام شود افزود: همین  برخورد عاملی شد تا صنعت پوشاک به دولت قول دهد در شب عید مشکلی در تأمین کالاهای مردم نداشته و توانست با توانمندی کافی مقابل کالاهای وارداتی قد علم کند و تاحدودی سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد.

اخیرا سخنگوی سازمان تعزیرات به طرح مقابله با پوشاک قاچاق اشاره و تصریح کرد: اغلب اجناس به اسم برند خارجی واقعی نیستند. همچنین هیچکدام از برندها مجوز فعالیت قانونی ندارند. طرحی در استان های گردشگر پذیر برای مقابله با این موضوع در حال اجرا است.

وی در خصوص ورود پوشاک خارجی به کشور گفته بود: سالانه ۲/۵ میلیازد دلار پوشاک خارجی وارد کشور می شود که این مسیله منجر به از بین رفتن ۲۳۵ هزار شغل در داخل کشور می شود. این میزان ورود ۹۸ درصد سهم بازار پوشاک را شامل می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.