×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ دی , ۱۴۰۳
کاهش ۹۶ درصدی پروازهای خارجی در ۶ ماه اول سال/ برای دریافت وام کرونایی، هواپیما گرو گذاشتیم

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، دقیقی کیا در نشست خبری صبح امروز با اشاره به کاهش فعالیت‌های شرکت هواپیمایی ناشی از تحریم ها و محدودیت های شیوع کرونا اظهار داشت: در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پروازهای خارجی تا ۹۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در مدت زمان ذکر شده در کل، ۳۵ درصد پروازها و ۴۷ درصد در جابه جایی مسافران داخلی با کاهش مواجه شدیم.

دقیقی‌کیا با اشاره به وضعیت انجام پروازها در شرایط کرونا اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی در طول چند سال گذشته از چند جهت آسیب بسیار جدی دیده‌اند. بعد از خروج آمریکا از برجام شاهد افزایش فشارها بودیم که ریسک‌ها تا چند برابر افزایش پیدا کرد و در جابه‌جایی‌های مالی و انتقال قطعات هواپیما مشکلات متعددی مواجه شدیم که به تمام این مشکلات، محدودیت‌های ناشی از کرونا هم اضافه شد و فشار سنگینی به ایرلاین‌ها وارد آمد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ پروازهایی که انجام شد به ۱۷۰ هزار و ۳۸۹ پرواز رسید و ۳۰۵ هزار و ۶۸۶ ساعت پرواز انجام شد که در این پروازها ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ نفر جابه‌جا شدند.

وی افزود: بیش از ۶۰ درصد این جابه‌جایی‌ها از طریق ایرلاین‌های خصوصی انجام شد.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های هواپیمایی درباره انجام پروازهای خارجی اظهار داشت: در سال گذشته ۳۴ هزار و ۲۵۶ پرواز با ۹۵ هزار و ۸۰۵ ساعت به انجام رسید که ۵ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ نفر مسافر خارجی در این پروازها جابه‌جا شدند.

دقیقی‌کیا گفت: اما در ۶ ماه اول سال ۹۹، ۳۵ درصد از تمام پروازها کاهش پیدا کرد که در بخش جابه‌جایی مسافران داخلی کاهش ۴۷ درصدی داشتیم.

وی با بیان اینکه در حالی با کاهش ۹۶ درصدی پروازهای خارجی مواجه بودیم که تنها منبع درآمد ارزی شرکت‌ها پروازهای خارجی است، یادآور شد: ۶۲ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی هستند که با کاهش پروازهای خارجی بیشترین آسیب به ایرلاین‌ها وارد شد.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های هواپیمایی با اعتراض نسبت به وضع عوارض شهرداری‌ها برای ایرلاین‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بحث عوارض شهرداری با تعارض و مغایرت قانون مواجه هستیم و شهرداری به دلیل مغایرت‌های قانونی هم از محل فعالیت ایرلاین یعنی شهر پایه‌ شرکت هواپیمایی عوارض می‌گیرد و هم برای مسافران از مبدأ پرواز عوارض اعمال کرده است و این در حالی است که ما با مغایرت قانون در ماده ۴۷ بند الف و ماده ۷۲ مواجه هستیم.

دقیقی‌کیا گفت: در حالی که در بخش عوارض شهرداری با تعارض قانون مواجه هستیم، شهرداری نه تنها بابت عدم پرداخت عوارض جریمه ۲ درصدی در نظر گرفته بلکه حساب شرکت‌ها را هم مسدود می‌کند به طوری که در حال حاضر حساب ۱۲ شرکت هواپیمایی توسط شهرداری مشهد بسته شده است.

وی تاکید کرد: در حالی که با تعدد پرداخت عوارض مواجه هستیم، تا یک ماه پیش ایرلاین‌ها ۳۰ درصد زیر قیمت تمام شده فروش بلیط داشته‌اند.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های هواپیمایی افزود: حال اینکه در بودجه ۱۴۰۰ عوارض اورژانس هم به بلیط پروازهای خارجی اضافه شده که اخذ عوارض اورژانس و هلال احمر مغایرت قانونی دارند و در قوانین ایکائو، این موضوعات دیده نشده است.

دقیقی‌کیا با اعتراض نسبت به پروتکل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها و پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا این پروتکل رعایت نمی‌شود و ایکائو که مرکز فرماندهی ایرلاین‌ها محسوب می‌شود این پروتکل را در نظر نگرفته است و اجرای این محدودیت سختگیرانه باعث کاهش منابع شرکت‌های هواپیمایی می‌شود.

وی تاکید کرد: در شرایطی که برای ورود قطعات با مشکلات متعددی مواجه هستیم و برای انتقال پول، هزینه‌های بالایی می‌پردازیم باید منابع خود را بر روی بخش‌هایی مانند تعویض و نگهداری قطعات هواپیما متمرکز کنیم اما این مقررات داخلی مانع از حفظ منابع می‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به نرخ‌گذاری دستوری در بخش هوایی علیرغم قانون آزادسازی نرخ بلیط هواپیما گفت: براساس قانون برنامه پنجم، قیمت بلیط هواپیما آزاد است و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و در دنیا هم قیمت بلیط هواپیما را بازار مشخص می‌کند.

دقیقی‌کیا ادامه داد: چندی پیش شورای عالی هواپیمایی افزایش قیمت ۱۰ درصدی را در بخش بلیط هواپیما تثبیت کرد. البته ما از این مصوبه تمکین می‌کنیم اما در حالی برای قیمت بلیت هواپیما افزایش ۱۰ درصدی تعیین کردند که حداقل افزایش قیمت در بخش کالا و خدمات ۵۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه ما شرایط کشور را درک می‌کنیم و این میزان افزایش قیمت را پذیرفته‌ایم، تصریح کرد: سازمان مصرف کننده و تولیدکننده گزارش‌های هزینه ایرلاین‌ها را با جزئیات دارد و بر این موضوع واقف هستند که افزایش قیمت ۱۰ درصدی نمی‌تواند هزینه‌ها را جبران کند و این افزایش قیمت ۱۰ درصدی فقط کفاف پرداخت حقوق پرسنل را می‌دهد.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های هواپیمایی گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ شرکتی اعلام ورشکستگی نکرده است اما اگر این شرایط ادامه پیدا کند احتمال خروج سرمایه‌گذاران از صنعت هواپیمایی وجود دارد.

دقیقی‌کیا با اشاره به درخواست ایرلاین‌ها برای اخذ تسهیلات بلاعوض ناشی از ایجاد محدودیت‌های شیوع کرونا اظهار داشت: هنوز برخی از ایرلاین‌ها وام کرونایی را نگرفته‌اند چرا که مانند تمام شرکت‌ها، مشکلاتی در بخش چک در سیستم بانکی داشتند اما پیشنهاد دادند که هواپیما گرو بگذارند تا وام بگیرند.

وی ادامه داد: سقف وام کرونایی ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده اما هنوز شرکت‌ها این وام را دریافت نکرده‌اند و خواسته ما اخذ تسهیلات بلاعوض است چرا که تمام ایرلاین‌ها در دنیا به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حالی که فشارهای بسیار سنگینی به دلیل تحریم‌ها بر ایرلاین‌ها تحمیل شده حداقل در داخل کشور مشکلاتی برای ایرلاین‌ها ایجاد نکنند که هزینه این شرکت‌ها را افزایش دهد.

دقیقی‌کیا افزود: امروز با رئیس مجلس درباره این مشکلات جلسه‌ای داشتیم که آقای قالیباف قول همکاری داده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.