×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
کمک به ایران‌ایر نیازمند یک عزم ملی است/ تحویل هواپیماهای کوچک در برجام برنامه‌ریزی شده بود

به گزارش تجارت گردان به نقل از  وزارت راه و شهرسازی، تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هواپیمایی کشوری چه برنامه‌ای برای ایران ایر برای خروج از مشکلات موجود دارد، اظهار داشت: تاکنون کمک‌های بسیار زیادی به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده است و در دولت در حال پیگیری تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بازنشستگان ایران ایر هستیم.

زنگنه تاکید کرد: دولت پیگیر مسائل مربوط به مبالغ و صندوق بازنشستگان ایران ایر است و مسئولان و وزیر راه و شهرسازی هم تمام قد پیگیر مسائل ایران ایر هستند.

وی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی تمام قد پیگیر حل مشکلات ایران ایر است و از همان وقتی در ایران ایر بودیم، اعلام کردم که کمک به ایران ایر نیازمند عزم ملی دارد یعنی با دو وزارتخانه نمی‌توانیم مشکل هما را حل کند. در مورد مسائل ایران ایر باید کل حاکمیت در مورد آن تصمیم درستی بگیرند  تا این مجموعه از این وضعیت خارج شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در زمان برجام، حرکتی ایجاد شد و خون تازه‌ای به ایران ایر آمد ولی متاسفانه دوام نداشت. کشورهای استکباری هم به جای این‌که هواپیماهای بزرگ را تحویل ایران‌ایر بدهند هواپیماهای کوچک را تحویل دادند.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که این کار برنامه‌ریزی شده بوده است، افزود:‌ بعید می‌دانم آنها غیربرنامه‌ای کاری را انجام داده باشند، مطمئنم برنامه‌ریزی داشته‌اند. واقعا چگونه است که مجوز اوفک را برای هواپیماهای ATR دریافت کردند، همین کار را برای هواپیمای ایرباس ۲۳۰ و ۳۲۱ انجام می‌دادند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان این‌که  ایران ایر توانمندی‌ و استعدادهای بالفعل  بسیار  زیادی دارد که باید آن‌ها را بالقوه کرد، اظهار داشت: همه مشکلات پول نیست و پول می‌تواند عامل موثر باشد، اما  عامل اصلی نیست  و باید از  ظرفیت‌های هما استفاده کرد.

وی با رد موضوع فروختن ملک در زمان مدیریت خود در ایران‌ایر برای پرداخت حقوق پرسنل، تصریح کرد: به طور قطع به  شرکت هواپیمایی هما فشار بسیار زیادی وارد شده و ایران ایر یک شرکت هواپیمایی عیال‌وار است که  تعداد افراد بازنشسته آن چندین برابر پرسنل شاغل آن است که حدود ۱۳ هزار نفر هستند.

زنگنه بیان کرد: تمامی این بازنشستگان مشکلات معیشتی دارند که باید به آنها رسیدگی شود. طبق قانون، صندوق بازنشستگی کشور  باید حقوق پرسنل را  تامین و کسری آن را از هما تامین کند  اما هم اکنون تمامی مبالغ صندوق بازنشستگی توسط خود ایران ایر پرداخت می‌شود  که این خود یک فشار بسیار زیاد و مضاعفی بر  آن وارد می‌کند.

وی ادامه داد:  اگر بخواهیم هما را به یک جریان سودده تبدیل کنیم حداقل باید ۴۰ و ۵۰ فروند هواپیمای آماده و فعال داشته باشیم که  هم اکنون تعداد ناوگان فعال در هما حدود  ۷ تا ۱۰ فروند است.

زنگنه در پایان بیان کرد: درآمد شرکت هواپیمایی ایران ایر هزینه‌ای است که  با  پیگیری کاپیتان برخور و حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی و رئیس دفتر رئیس جمهور سعی کرده‌ایم برای صندوق بازنشستگی آن بودجه در نظر بگیریم که قول‌هایی در این رابطه داده شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.