Categories: اجتماعی

کنترل استرس در برابر مشکلات سلامت روان

استرس کم تا متوسط می‌تواند در برابر مشکلات سلامت روان و استرس آینده شبیه واکسن عمل کند و عملکرد شناختی ما را نیز بهبود ببخشد اما اگر به‌درستی مدیریت نشود می‌تواند به استرس بد تبدیل شود.

محققان دانشگاه جورجیا داده‌های پروژه‌ Human Connectome را بررسی کردند. آنها داده‌های ۱۲۰۶ بزرگسال جوانی را جمع‌آوری کردند که پاسخگویِ پرسشنامه‌ای درباره‌ سطوح استرس و تاثیر آن بر زندگی‌شان بودند. آنها توانایی‌های عصبی – شناختی این افراد از جمله حافظه، توجه و توانایی جابجایی بین کارها را بررسی کردند و توانستند میان سطوح استرس و عملکرد مغز ارتباطاتی برقرار کنند. استرس کم تا متوسط می‌تواند فرد را از نظر شناختی تقویت کند، انعطاف‌پذیری او را بهبود ببخشد و حتی به عنوان مانعی در برابر مشکلات روانی عمل کند.

بیشتر تحقیقات درباره‌ استرس و ناملایمات روی اثرات منفی آن بر مردم تمرکز می‌کند. اگرچه استرس معمولاً زیان‌آور است، در شرایط خاص و به یک روش سنجیده ممکن است برای عملکرد شناختی و سلامت روان مزایای محافظتی داشته باشد که در رویارویی با استرس‌های آینده به ما کمک کند. سطوح پایین استرس با سطوح افزایش‌یافته‌ عملکرد شناختی (حافظه‌ فعال) ارتباط دارد؛ در حالی که سطوح بالای استرس به دلیل ارتباطی که با عملکرد کاهش‌یافته‌ شناختی دارد، زیان‌آور است.»

این مطالعه بر مبنای گروه بزرگی از شرکت‌کنندگان انجام نشده است اما بینش ارزشمندی درباره‌ مزایای نوعِ درستِ استرس در اختیار ما قرار می‌دهد. نتایج این مطالعه بر یک تمایز مهم تاکید دارد: انواع مختلف استرس نتایج بسیار متفاوتی روی عملکرد روانی و سلامت روان افراد دارد.

اگر همیشه مضطرب باشید، پس قطعاً این اضطراب از نظر فیزیکی روی شما اثر منفی می‌گذارد. ممکن است مشکل معده یا تپش قلب یا تعریق به سراغ شما بیاید یا ممکن است دچار حمله‌ پانیک شوید.

درباره‌ اثرات زیان‌آور استرس از جمله افسردگی، اضطراب، خستگی، فشار خون بالا و مشکلِ تمرکز تحقیقات گسترده‌ای انجام شده است. با این حال تجربه‌ استرس خوب ممکن است در برابر برخی از این اثرات منفی از ما محافظت کند.

کارشناسان می‌گویند استرس متوسطِ قابل‌ کنترل می‌تواند به یک شیوه‌ حفاظتی در برابر عوامل استرس‌زای آتی عمل کند و شبیه واکسن، بدن را مجهز به قدرت تحملی کند که برای استرس‌های بیشتر در آینده به آن نیاز دارد. دکتر اوُشری در این باره می‌گوید: «انواع خاصی از استرس در سطوح پایین تا متوسط می‌تواند به افراد کمک کند تا خودشان را برای استرس‌های آتی آماده کنند. علاوه بر این، به ما انگیزه‌ یادگیری و هوشیاری نسبت به آینده را می‌دهد.»

فتحنایی

Recent Posts

۴۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به حساب بازنشستگان واریز شد

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از واریز ۴۰ هزار فقره وام ۳۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه…

4 ساعت ago

شرکت آهن و فولاد ارفع موفق به دریافت ۶ پروانه اکتشاف در منطقه کشکوئیه-فارغان شد

معاون اکتشاف و امور معادن شرکت آهن و فولاد ارفع، اعلام کرد : این شرکت…

4 ساعت ago

معرفی و تشریح دو دستاورد فاخر بانک‌آینده؛ از سوی معاون طرح‌وبرنامه بانک آینده صورت گرفت

آقای نیک‌اخلاق، معاون طرح‌وبرنامه بانک آینده در آیین رونمایی از سامانه «چکاد» و «ریال‌دیجیتال» که…

4 ساعت ago

نقش برجسته شرکت مبین انرژی خلیج فارس در تامین آب شیرین برای روستاهای جنوبی بوشهر

شرکت مبین انرژی خلیج فارس با نصب ۱۵ دستگاه آب‌شیرین‌کن در روستاهای جنوب بوشهر، به…

4 ساعت ago

نشان ملی وجدان محیط زیست به شرکت مبین انرژی خلیج فارس رسید

شرکت مبین انرژی خلیج فارس در جشنواره مشترک محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری،…

4 ساعت ago

دعوت وزیر صمت ایران از وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حضور در نمایشگاه اوراسیا در تهران

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حضور در…

4 ساعت ago