×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گازسوز کردن خودروهای پرمصرف سالی ۱.۸ میلیارد دلار عاید کشور می‌کند

تجارت گردان | گازسوز کردن خودروهای پرمصرف سالی ۱.۸ میلیارد دلار عاید کشور می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شانا، علیرضا صادق‌آبادی، امروز (یکشنبه، یکم دی‌ماه) در همایش «سی‌ان‌جی، توسعه پایدار» در محل دانشگاه صنعتی شریف، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران در همه بخش‌ها از جمله مصرف‌کننده انرژی، حمل‌ونقل، نیروگاهی، صنایع عمده، خانگی و تجاری بسیار بالاست و با یک محاسبه و مقایسه به‌راحتی به این اجماع می‌رسیم.

وی با بیان اینکه ادامه وضع موجود از لحاظ اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی امکان‌پذیر نیست، افزود: سیاست‌گذاری کار سختی نیست، مهم‌تر از سیاست‌گذاری ایجاد اجماع است تا همه افرادی که تصمیم‌گیر هستند آن سیاست را بپذیرند و حاضر به اجرای آن باشند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: مصرف میانگین روزانه مجموع گاز و سوخت مایعی که فعلا از ارزش حرارتی آن استفاده می‌شود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که عدد بسیار بالایی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: هر احتراقی هرچقدر هم کامل و پاک‌ترین سوخت باشد ایجاد آلودگی خواهد کرد. البته باید به این پرسش پاسخ داد که ظرفیت شهرهای مختلف ما برای احتراق چقدر است؟

وی ادامه داد: هرچند بخشی از بنزین در سبد مصرفی به سی‌ان‌جی تبدیل می‌شود، اما به هر حال هر احتراقی آلودگی ایجاد می‌کند. ما باید بدانیم ظرفیت تهران در بخش صنعت، خانگی و حمل‌ونقل روزانه چقدر است و چه میزان احتراق می‌توانیم در این کلانشهر داشته باشیم تا برمبنای آن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم.

صادق‌آبادی با اشاره به اینکه زمینه همکاری میان ما و دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: دانشگاهیان باید به پرسش‌هایی نظیر مدل‌سازی کلانشهرها و اینکه بدانیم در این شهرها چه میزان سوخت باید مصرف شود پاسخ دهند و همفکری کنند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: این مقدار سوختی که مصرف می‌کنیم و این شدت بالای مصرف انرژی به‌طور طبیعی هم به محیط‌ زیست لطمه می‌زند و هم منابع قابل توجهی از انرژی را از دست می‌دهیم  و به‌طور طبیعی این دو با مسائل اجتماعی نیز گره خواهند خورد.

وی ادامه داد: ممکن است در شهری که چهار یا پنج روز باران می‌بارد استفاده از سوخت یورو ۵ اجباری نباشد، اما علم اقتصاد به معنای منابع محدود است که باید مدیریت شود و از ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد، بنابراین باید برای شهرهای مختلف ظرفیت احتراق داشته باشیم و بعد سیاست‌گذاری انجام دهیم، یعنی براساس منابعی که در حوزه هیدروکربوری داریم اقتصادی‌ترین تخصیص را انجام دهیم و پس از سیاست‌گذاری اجماع در داخل کشور صورت گیرد که آیا این سیاست اجرایی‌شدنی هست یا خیر؟

دعوت از دانشگاه‌ها برای اندازه‌گیری مقدار احتراق در شهرها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند برای ایجاد اجماع در بخش‌های مختلف به ما کمک کند، افزود: دانشگاه به‌طور حتم سیاسی تصمیم نمی‌گیرد و در تصمیم‌هایش غرض‌ورزی خاصی وجود ندارد و همه حاضرند به مطالعات دانشگاهی و مطالعاتی که منافع ملی در آن دیده شده است استناد کنند.

صادق‌آبادی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو پرمصرف در کشور وجود دارد، گفت: این خودروهای پرمصرف را که حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین دارند و شامل وانت‌بارها، تاکسی‌ها، تاکسی ون و مسافربر شخصی است می‌توان به سی‌ان‌جی سوز تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که تمام این ۲۰ میلیون مصرف با گاز جایگزن شود، اما اگر ۱۰ میلیون مصرف نیز به گاز منتقل شود می‌توانیم با هزینه فرصت ۵۰ سنتی برای بنزین، سالی ۱.۸ میلیارد دلار عاید کشور کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش عنوان کرد: این طرحی است که ظرف سه یا چهار ماه منابع خود را برمی‌گرداند و اشتغالی کوتاه‌مدت در کارگاه‌ها ایجاد می‌کند و به‌طور پایدار ۱۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین روی گاز منتقل می‌شود که طبیعتا اثرات خاصی بر محیط‌زیست نیز خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: این طرح نمونه‌ای از طرح‌هایی است که می‌توانیم اجرا کنیم و با توجه به شدت بالای مصرف انرژی در بخش‌های مختلف، تاثیر بسیاری بر اقتصاد ملی و محیط‌زیست خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.