به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری عصر روز سه شنبه (۱۸ خرداد) برگزار شد. مناظرهای که قرار بود در مورد موضوعات فرهنگی و اجتماعی باشد، اما هیچکدام از نامزدها هیچ نقد و نظری درباره مسائل جاری فرهنگی و هنری کشور، مشکلات اصناف و فعالان این حوزه و حتی برنامهها و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نداشتند.
گزافه نیست اگر دو سال اخیر را سال تنگنای فرهنگ بنامیم؛ سال لغو همه یا بیشتر رویدادهای فرهنگی و هنری حضوری، دو دوره تعطیلی کتابفروشیها و تعطیلی چندباره سینماها، موزهها، تماشاخانهها، نگارخانهها و کنسرتهای موسیقی به دلیل قرنطینه ناشی از شیوع کرونا و از همه مهمتر سال سَفر صِفر.
صنعت گردشگری و صنایعدستی در رشد و تقویت شاخصهای اقتصاد کشور مانند ارزآوری، خلق ثروت، تولید ناخالص داخلی (GDP)، اشتغالزایی تاثیرگذار است و رونق و توسعه را تسهیل و تسریع میکند؛ البته تحقق اهداف اقتصادی نیازمند رویکرد، برنامه جامع و اقدام هماهنگ همه دستگاههای اجرایی در دولت و حتی نهاد قانونگذار در این دو حوزه است.
اکنون که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت سیزدهم قرار داریم، مناظرههای انتخاباتی میتواند ایدهها و برنامههای هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری را در این زمینه شفاف کند که دولتهایشان پس از تشکیل چه اهدافی را در توسعه گردشگری، رونق صنایعدستی و حفاظت از میراثفرهنگی دنبال میکنند، که البته در هر دو برنامه مناظره این سه حوزه نه در سوالها جایی داشت و نه در برنامه و رویکرد نامزدها.
طرح سوال و مسائل گردشگری و صنایعدستی در مناظره سوم
ابتهال زندی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: صنعت گردشگری جدا از اهمیت اقتصادی که دارد اکنون در شرایط سختی قرار گرفته، شاید در دوره های قبلی این بخش به عنوان ویژگی و مزیت رقابتی برای رشد اقتصادی مطرح و پیگیری میشد، اما با خسارتی که تحریم و بلافاصله پس از آن شیوع کرونا به صنعت گردشگری به هتلداران به راهنمایان گردشگری وارد کرده خیلی بهتر بود که حداقل یک سوال درباره برنامههای حمایتی از این صنعت مطرح میشد.
وی افزود: خسارت کرونا به گردشگری و صنایعدستی، موضوع پنهانی نیست، به نظرم هر هفت نامزد حاضر در مناظرهها به دلیل مسئولیتهایی که داشتهاند به آن آگاه هستند، و جای تعجب بود که این حوزهها آن هم در این شرایط سخت در اولویتهای اقتصادی و فرهنگی آنها برای طرح دیدگاه و ارائه برنامه، قرار نگرفت.
پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری اظهار داشت: هنوز فرصت مناظره سوم باقی است، امیدوارم مشاوران نامزدها موضوع گردشگری و صنایعدستی را حتی از منظر اقتصادی به عنوان یکی از برنامههای اولویتدار توصیه کنند و نامزدها هم در مناظره آخر در مورد این حوزهها هم صحبت کنند، زیرا خانواده بزرگ گردشگری و صنایعدستی به این برنامه ها و دیدگاهها توجه میکنند.
زندی با اشاره به خسارتهای هتلداران، تورگردانان و راهنمایان دفاتر خدمات گردشگری در دوران کرونا، بیان کرد: نامزدهای حاضر در این دوره از انتخابات بنا به مسئولیتهایی که دارند و داشتهاند، از آسیبهای اقتصادی تحریم و کرونا به صنعت گردشگری و صنایعدستی آگاه هستند، از زاویه اقتصادی هم اگر صحبت کنند میتوانند به استمهالهای تسهیلات و مالیاتی برای اصناف این دو حوزه اشاره کنند.
وی افزود: از نظر اقتصادی حمایت از صنایعدستی که عموما زنان روستایی جامعه تولیدکننده محصولات آن را تشکیل میدهند، اشتغالزا و محرومیتزدا است و اگر طرح سوال شود و یا دیدگاههای کلان مدیریتی و برنامهای بیان شود، قطعا این گروه به آینده کسب و کار خود امیدوارتر خواهند بود.
زندی به آسیبهای روانی و اجتماعی ناشی از شیوع کرونا و محدودیتهای سفر اشاره کرد و گفت: نامزدهای انتخابات حتی اگر از زاویه مسائل و آسیبهای اجتماعی هم به موضوع بنگرند متوجه میشوند شرایط کرونا روحیه و نشاط اجتماعی را از جامعه و خانوادهها گرفته است، و برنامهای دقیق و منسجم و متنوع برای رونق گردشگری در پساکرونا میتواند در حفظ سرمایههای اجتماعی موثر باشد، زیرا گردشگری نقش پررنگی در کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی این دوران دارد و می تواند مردم را از این حال و هوا خارج کند.
پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری با اشاره فرصت مناظره آخر در روز شنبه (۲۲ خردادماه) گفت: امیدوارم در مناظره آخر مجریان برنامه، حداقل یک سوال درباره رویکر حمایتی نامزد ریاستجمهوری و دولتی که تشکیل خواهند داد برای جبران خسارت کرونایی فعالان گردشگری و صنایعدستی پرسیده شود و در بخش طرح دیدگاه موضوع توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری، رونق صنایعدستی و حفاظت از میراث فرهنگی و راهبردها و راهکارها از سوی نامزدها بیان شود.
اولویت نبودن گردشگری برای نامزدها، نشان از ضعف در برنامه است
حسن رهایی استاد دانشگاه و پژوهشگر گردشگری در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: عدم اشاره به مسائل فرهنگی و موضوع گردشگری و صنایعدستی هم به طراحان و برنامهریزان مناظره و هم به خود نامزدها برمیگردد؛ موضوع گردشگری جامعیت دارد و از زاویههای مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و حتی سیاست بینالملل قابل طرح بود و مطرح نشدن در مناظرهها موجب دلخوری نه تنها فعالان این صنعت، بلکه صاحبنظران این حوزه شد.
پژوهشگر حوزه گردشگری اظهار داشت: برگزارکنندگان مناظره باید به مقوله گردشگری از دو زاویه خسارت کرونا در یک سال و نیم اخیر و همچنین آینده صنعت و رشد و توسعه آن نگاه میکردند و حداقل یک سوال جامع از یکی از نامزدها می پرسیدند، اگر چه شاید زمان برای پاسخ هم محدود باشد، اما بیان مساله اهمیت و اولویت یک موضوع در جامعه و نظام برنامه ریزی کلان کشور را نشان خواهد داد.
رهایی گفت: نامزدها هم باید به گردشگری به عنوان اولویت برنامههای خود در حوزه اقتصادی و اجتماعی و سیاست داخلی میپرداختند، اگر موضوع گردشگری در اولویت برنامههاشان نباشد یک ضعف اساسی در تدوین برنامه آنها است، باید توجه داشته باشند جامعه گردشگری ایران در سه سال اخیر از تحریم اقتصادی و در ۱۵ ماه گذشته از شیوع کرونا خسارت فراوان دیده است و عدم توجه به این مساله خستگی و نا امیدی اجتماعی ایجاد خواهد کرد.
مدرس گردشگری با ابراز امیدواری برای جبران این غفلت از طرح سوال و بیان مساله گردشگری در مناظره سوم، گفت: داشتن برنامه حمایتی برای جبران خسارتهای کرونایی گردشگری امری ضروری است، اما معتقدم سوال اساسیتر برنامه کلان و بلندمدت نامزدها برای توسعه صنعت گردشگری و زیرساخت های آن و رویکرد دولت هایشان به این صنعت است.
وی گفت: حتی اگر اقتصاد و سیاست بینالملل هم اولویت هر یک از نامزدها باشد، نمیتوان به سادگی برنامههای توسعه گردشگری را نادیده گرفت؛ زیرا توسعه این صنعت روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری در عرصه بینالملل را ارتقا میدهد، از طرفی در داخل نیز برای بهبود شاخصهای اقتصادی مانند اشتغال، درآمد، تولید ناخالص داخلی (GDP) و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیار ارزشمند و مهم است.
رهایی ابراز امیدواری کرد در مناظره سوم موضوع گردشگری به عنوان یکی از ابزارهای سنجش و شناسایی رویکردهای نامزدها مطرح شود تا مردم و فعالان گردشگری از این بٌعد هم نامزدهای ریاست جمهوری را بهتر ارزیابی کنند.
نگاه کلان به گردشگری مهم است؛ امیدوارم در مناظره سوم جبران شود
مهنا نیکبین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا از مطرح نشدن مسائل فرهنگی در مناظره دوم به ویژه گردشگری و صنایعدستی انتقاد کرد و گفت: گردشگری یکی از مباحث مهم صنایع فرهنگی و اقتصادی است و ضرورت داشت با شرایطی که کرونا به فعالان این صنعت تحمیل کرد به عنوان یک دغدغه و مساله به روز مطرح شود تا نامزدهای انتخابات رویکرد و دیدگاه و برنامه خود را بیان کنند.
پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری اظهار داشت: مسائل و مشکلات اقتصادی کشور گسترده است،اما باید توجه شود که توسعه گردشگری قابلیتهای اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد و علاوه بر افزایش ارزآوری، نرخ بیکاری را کاهش میدهد؛ گردشگری صنعتی تحریمناپذیر است و در دوران تحریم با بهرهگیری از این صنعت میتوانستیم مانور بدهیم که البته کرونا آغاز شد و شرایط بسیار تغییر کرد.
نیکبین تصریح کرد: با همه شرایط سخت و خسارتهای زیاد صنعت گردشگری به هر شکل ممکن از کرونا عبور خواهد کرد و دوباره احیا می شود، اما آنچه اکنون مهم است اینکه مسائل و ضعف هایی که پیش از آن وجود داشته و همواره دغدغه بوده و آینده صنعت گردشگری ایران چگونه تببین میشود، ترجیح میدهم اگر فرصت شد و در مناظره سوم به این حوزه هم پرداخته شد، از نامزدها درباره برنامه بلندمدت برای آینده صنعت گردشگری سوال شود و یا آنها رویکردهای خود را نسبت به این حوزه بیان کنند.
وی توسعه صنعت گردشگری و رونق بازار صنایع دستی ایران را نیازمند یک برنامه کلان و جامع دانست و گفت: این دو موضوع با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بینالمللی که دارند در مناظرههای و گفتوگوهای نامزدهای انتخاباتی مهجور ماند؛ بسیار مهم است که دولت آینده و تیم اجرایی وزارت میراث فرهنگی، با چه رویکردی ضعفهای ریشهای ساختاری حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی را شناسایی مدیریت و رفع میکنند و از مجموع برنامههای انتخاباتی و مناظرههای میتوانستیم این رویکردها را مطلع شویم.
پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری بر ضرورت شناخت ماهیت گردشگری ایران از سوی نامزدهای انتخابات و استفاده از مشاوران آگاه و متخصص در این حوزه برای تدوین برنامه، گفت: امیدوارم در مناظره سوم حداقل یک سوال به این امر بپردازد و یا چند نامزد طرح مساله کنند و یا رویکرد و برنامه ارائه کنند، علاوه بر برنامههای حمایتی برای جبران خسارت کرونا، بینش خود را نسبت به گردشگری داخلی و خارجی و برنامه توسعه زیرساخت های دولت خود را عنوان کنند، تعداد زیادی از جامعه در این صنعت شاغل هستند که منتظر عبور از کرونا و آغاز فعالیتهایشان هستند و اینکه بدانند رویکرد دولت آینده (سیزدهم) به گردشگری چیست.
فرصت مناظره سوم را از دست ندهیم
مناظره دوم با همه ناامیدیهایی که برای اهالی فرهنگ و هنر بر جای گذاشت تمام شد و تا پیش از برگزاری انتخابات فقط یک مناظره در عصر شنبه ۲۲ خرداد باقی مانده است. انتظار میرود اگر ستادهای انتخاباتی و مشاوران نامزدها به مشارکت و حمایت اهالی فرهنگ و هنر در فرایند انتخابات و فراتر از آن به آینده فرهنگ و هنر این سرزمین اهمیت میدهند، با یک بازبینی مجدد در برنامهها، در فرصت آخر مناظره به این موضوع هم بپردازند و البته صداوسیما هم با دقت نظر بیشتر و طراحی و بیان سوالات موثر لزوم و اهمیت داشتن برنامه کلان و راهبردی برای فرهنگ و هنر را به نامزدهای انتخابات که قرار است دولت سیزدهم را تشکیل دهند، یادآوری کنند.
به گزارش ایرنا، اولین مناظره میان نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری (شنبه، ۱۵ خرداد) با موضوع اقتصاد و دومین مناظره با موضوعات فرهنگی و اجتماعی سهشنبه (۱۸ خرداد) برگزار شد. مناظره های نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهور از شبکه یک سیما پخش می شود و همزمان با تلویزیون، رادیو ایران و رادیو انتخابات همچنین در فضای مجازی تلویبیون هم این برنامه ها را تقدیم علاقهمندان خواهند کرد.
همچنین مدت تعیین شده برای مناظره حدود ۳ ساعت و مرتضی حیدری مجری مناظرههای انتخاباتی است.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میاندورهای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میاندورهای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.
سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رییسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.