گرمای زودهنگام در اردیبهشت تولید برق را با مشکل مواجه می‌کند

سید صادق نیکو سپهر، عضو کارگروه سوخت نیروگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قطعاً میزان گاز و سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها کاهش پیدا کرده است، افزود: البته میزان دقیق سوخت نیروگاه‌ها در اختیار توانیر و برق حرارتی است اما همانطور که مشخص هم است با توجه به افزایش ذخایر سوختی گازوئیل و همچنین برداشتن محدودیت برخی نیروگاه‌ها که با مازوت کار می‌کردند، مشکلی برای تأمین برق کشور به وجود نیامده است.

وی درباره برداشتن برخی محدودیت‌های مرتبط با مازوت افزود: در رابطه با سوخت مازوت اولاً باید گفت که فقط واحدهای بخار، یعنی تعداد محدودی از نیروگاه‌ها می‌توانند با سوخت مازوت کار کنند و بقیه نیروگاه‌ها اصلاً امکان استفاده از این سوخت را ندارند. مثلاً در استان تهران و اطراف فقط نیروگاه بعثت، منتظر قائم و شهید رجایی قزوین می‌توانند با این سوخت کار کنند. ثانیاً اگر واحد به صورت تمام و کمال با سوخت مازوت کار کند استانداردهای زیست محیطی زیر سوال می‌رود. در صورتی که سوخت مازوت ذاتاً باعث بروز محدودیت نیست و اگر واحدهای بخار با نسبت ۳۰-۷۰ مازوت و گاز بسوزانند استانداردهای زیست محیطی پاس می‌شود.

نیکو سپهر ادامه داد: با این حال سازمان محیط زیست در سال‌های گذشته به صورت قهری برخورد می‌کردند و با پلمپ سیستم‌های سوخت مازوت نیروگاه‌ها را از سوزاندن حتی یک لیتر مازوت هم منع می‌کردند تا فقط با گاز و گازوئیل ادامه دهند و این موجب می‌شد نیروگاه‌ها با مشکل مواجه شوند؛ مثل کاری که از سال ۹۴ تا همین امسال با نیروگاه منتظر قائم انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست برای فک پلمپ برخی سیستم‌های سوخت مازوت، بدون اینکه استانداردهای زیر سوال برود یک اقدام مثبت بود، افزود: این اقدام یعنی با هماهنگی شرکت برق حرارتی ۷۰ درصد گاز طبیعی تزریق می‌شد و کسری باقی مانده از طریق مازوت جبران شود. در واقع فک پلمپی که امسال در نیروگاه منتظر قائم اتفاق افتاد با این تعهد بود که ملاحظات زیستی زیر سوال نرود و این اتفاق هم افتاد.

عضو کارگروه سوخت نیروگاه‌ها با بیان اینکه تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها هم از سال گذشته بهتر شده بود، افزود: یک دلیل این امر آن بود که سال گذشته تعمیرات نیروگاه‌ها متناسب با در نظر گرفتن محدودیت‌های سوختی اتفاق نیافتاده بود. در واقع همه ساله ۲۰ تا ۲۵ هزار مگاواتی باید وارد دوره تعمیرات اساسی شوند تا در تابستان به مشکل نخورند، ولی زمان‌بندی این اتفاق با پیک مصرفی زمستان هماهنگ نبود و خاموشی که پارسال، همین ایام داشتیم به همین دلیل بود.

نیکوسپهر افزود: همچنین موضوع دیگری که وجود داشت این بود که در سال‌های گذشته ناوگان حمل و نقل سوخت مایع به دلیل بحران‌های اجتماعی دچار اختلال شدند و با توجه به لحظه‌ای بودن و آماده بودن ناوگان دچار مشکل شده بودیم.

وی در رابطه با نحوه تخصیص سوخت به نیروگاه‌ها گفت: یک کار مهم و پیچیده‌ای که شرکت مادرتخصصی برق حرارتی و توانیر انجام می‌دهند، طبقه بندی نیروگاه‌ها بر اساس ذخایر سوختی‌شان است. یعنی با توجه به اینکه در منطقه شمال و جنوب محدودیت‌های متفاوتی داریم و اینکه در هر لحظه مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها با هم فرق می‌کند، این برنامه ریزی هر روز انجام می‌شود و حتی بعضی روزها دو یا سه بار فکس می‌آید و برنامه‌ریزی تخصیص سوخت را اصلاح می‌کنند.

عضو سندیکای تولید کنندگان برق افزود: این برنامه‌ریزی با در نظر گرفتن موجودی سوخت، وضعیت تحویل سوخت، محدودیت‌های شرکت گاز در هر منطقه و سایر محدودیت‌ها انجام می‌شود، تا بیشترین بهره‌وری و تولید انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که امکان بحرانی شدن تأمین سوخت نیروگاه‌ها وجود دارد یا خیر تصریح کرد: آمار دقیق را من ندارم ولی امکان اینکه به این وضعیت برسیم وجود دارد. این برنامه ریزی به معنای معجزه نیست و فقط بهینه سازی تولید متناسب با تحویل سوخت است. ما نیروگاه‌هایی داریم که در روز سوخت را تحویل می‌گیرند و مصرف می‌کنند و هنر شرکت مدیریت برق این بحث با مدیریت شبکه است.

نیکوسپهر پاسخ به اینکه آیا این ساز و کار شفافیت لازم را داراست یا خیر، افزود: این موضوع یکی از موضوعاتی است که مورد اعتراض نیروگاه‌ها هم هست، زیرا باعث تضعیف اقتصاد انرژی و اقتصاد تولید برق شده است. در واقع فرایند انتخابی تولید برق، هزینه تولید را بالا برده است اما در لایه تأمین انرژی مردم به بهترین نحو در حال انجام است.

وی افزود: به خاطر مشکلاتی که پارسال ایجاد شد، امسال وزارت نیرو برای خروج نیروگاه‌ها به منظور تعمیرات اساسی دقت و حساسیت بیشتری به خرج داد که البته این موضوع ممکن است اثراتی در پیک سال گرمای سال آینده داشته باشد.

این فعال صنعت برق در ادامه گفت: یعنی واحدهایی که اجازه خروج بهشان داده نشده، اسفند و فروردین و اردیبهشت فرصت دارند برای تعمیرات از مدار خارج شوند و اگر ما یک گرمای زودهنگامی داشته باشیم ممکن است ما را در تابستان اذیت کند. کما اینکه امسال هم ما دو وهله خاموشی داشتیم، یک مرحله در اردیبهشت و یکی هم اواسط تیر که اولی به دلیل تعمیرات بود و در صورتی که امسال هم با گرمای زودهنگام داشته باشیم به تأخیر انداختن تعمیرات تبعاتی ممکن است داشته باشد.

فتحنایی

Recent Posts

دیدار سرپرست بیمه ایران با پیشکسوتان

سیدمحمد ناصر مبرقعی سرپرست بیمه ایران با تعدادی از بازنشستگان این شرکت دیدار و گفتگو…

9 ساعت ago

مدیرعامل بیمه ایران منصوب شد

دکتر علی جباری با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی به ریاست هیات مدیره و…

9 ساعت ago

اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی شستا درباره برکناری مدیرعامل هلدینگ صبا تأمین

مرکز اطلاع‌رسانی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) درباره برکناری مدیرعامل هلدینگ صبا…

12 ساعت ago

خریداران سکه احتیاط کنند؛ بازار به‌شدت حبابی است

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: وضعیت بازار سکه و طلا به شدت…

18 ساعت ago

برگزاری بزرگترین تور آموزشی شبکه فروش شرکت بیمه سامان

تور آموزشی و تفریحی پنج روزه شرکت بیمه سامان با حضور بیش از ۷۰۰ نفر…

19 ساعت ago