به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و ارتباطات گروه صنعتی بارز سرپرست گروه صنعتی بارز با انتقاد از قیمتگذاری دستوری لاستیک خودروهای سنگین گفت: «در سالهای ۹۷ تا ۹۹ باتوجه به نوسانات نرخ ارز، دولت به صنعت تایر نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد و به همین دلیل قیمتگذاری دستوری را اجباری کرد؛ اما از سال ۱۴۰۰ با وجود حذف این نوع ارز، سازوکار قیمتگذاری دستوری همچنان پابرجاست.»
جماتل میرزایی با تاکید بر اصلاح شیوه قیمتگذاری کنونی اظهار کرد: «در حال حاضر قیمت هر جفت تایر باری ۸ میلیون تومان است که متاسفانه تولید با این قیمت، نه تنها سودی ندارد، بلکه زیانده هم هست. به صورتی که در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در این گروه محصولی، ۷۰ میلیارد تومان زیان کردهایم. »
میرزایی تاکید کرد: «با وجود اینکه ما تایر را به نمایندگیهای فروش عرضه میکنیم اما نمایندگیها حق فروش مستقیم ندارند زیرا تنها راه خرید تایر ثبتنام از طریق سامانه کالا و صدور حواله برای نمایندگیها توسط سازمان راهداری است که در این زمینه هم مشکلات و اختلاف قیمتهایی در بازار وجود دارد.»
او با اشاره به اینکه این حوالهها به منبع درآمد برای افراد خاصی تبدیل شده است، افزود: «یکی از معضلات فروش از طریق حواله این است که برخی افراد که مصرفکننده واقعی نیستند، از طرق مختلف حوالهها را خریداری کرده و پس از آن با قیمت بالاتری در بازار عرضه میکنند و سود و منفعت هنگفتی را به جیب میزنند. این در حالی است که خود تولیدکننده از این گروه محصولی سودآوری و منافع ندارد.
ضرورت متعادلسازی قیمتها
سرپرست گروه صنعتی بارز، کل نیاز کشور به تایرهای باری را بیش از یک میلیون حلقه ارزیابی کرد و یادآور شد: «نخستین گام برای حمایت از برآورده شدن تمام نیاز کشور توسط تولیدکنندههای داخلی، متعادل سازی قیمت است”
میرزایی با بیان اینکه بانکها بهدلیل زیانده بودن تولید این گروه محصولی از پرداخت تسهیلات برای راهاندازی و افزایش ظرفیت این خط تولید امتناع میکنند؛ گفت: «در حال حاضر، علاوه بر گروه صنعتی بارز، قرار است ۲۲ هزار تن از این نوع تایر در اردبیل تولید شود، همچنین با برنامههای توسعهای کویرتایر و بارز، تولیدات داخل بیش از نیاز کل کشور خواهد بود.”
او در ادامه با اشاره به ظرفیت صادراتی این محصولات در آینده تصریح کرد: «باتوجه به کیفیت بالای تولیدات و همچنین قیمت بسیار مناسب، کشورهای همسایه متقاضی خرید این تایرها هستند و ظرفیت صادراتی خوبی خواهیم داشت اما این مهم بدون متعادلسازی قیمتها محقق نمیشود.”
میرزایی با اعلام اینکه افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرها، فقط ۱۰ درصد سود عاید شرکتهای تولیدی میکند، تصریح کرد: «به همین دلیل ما خواستار اصلاح قیمت و افزایش حداقل ۵۰ درصدی این مجموعه تولیدات هستیم تا با امکان توسعه، حجم تولید را افزایش دهیم.”
او خاطرنشان کرد: «باتوجه به اینکه تولیدات بارز بهدلیل برخورداری از بهروزترین تکنولوژیها باکیفیت است حتی با اصلاح قیمت هم تایرهای تولید داخل نسبت به تایرهای وارداتی بهصرفهتر و باکیفیتتر خواهد بود.”
افزایش تولید تایر در گرو چیست؟
سرپرست گروه صنعتی بارز تصریح کرد: «تولیدات این گروه محصولی، روزانه حدود ۸۰ تن است که این میزان فقط نیاز ۲۰ درصد بازار را رفع می کند.”
او از برنامه توسعهای بارز برای افزایش تولید تایرهای باری خبرداد و گفت: «طبق برنامهریزیهای انجام شده، برای افزایش ظرفیت تولیدی تایرهای باری، پروژههایی برای تولید ۴۰هزار تن در کرمان و ۵۰ هزار تن در لرستان کلنگزنی شده است که در صورت حمایت و جذب تسهیلات در آیندهای نهچندان دور شروع به فعالیت میکنند”
میرزایی با اشاره به خدمات پس از فروش گروه صنعتی بارز، گفت: «ارائه این خدمات و رفع نیازهای مشتری مزیت اصلی تولیدات داخلی نسبت به لاستیکهای وارداتی است، چراکه تولیدات ما تحت نظارت فیزیکی خودروساز بوده و مراکز ما همواره پاسخگوی مشتریان برای ارائه خدمت هستند.”