Categories: نفت و انرژی

۲۳ درصد آب شرب کشور در استان تهران مصرف می شود

 وزارت نیرو، محسن اردکانی در آیین پایانی بیست‌وششمین جشنواره شهید رجایی استان تهران که با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان به میزبانی شرکت آبفای استان تهران برگزار شد، گفت: استان تهران با مصرف سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب، ۲۳ درصد از کل مصرف آب شرب کشور را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده سهم بالای این استان در مصرف آب شرب است.

وی افزود: در چهار سال اخیر، تهران با خشکسالی‌های شدیدی مواجه بوده و سطح ذخایر آبی به‌طور پیوسته کاهش یافته است به‌گونه‌ای که در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند بخشی از شهروندان این کلان‌شهر با قطعی و یا نوبت‌بندی آب مواجه شوند.

وی اظهار داشت: افزون‌بر این، رشد ۳۱ درصدی مشترکان شرکت آبفای استان تهران در ۱۰ سال گذشته با وجود کمبود منابع آبی و ازدیاد مصرف چالش‌دیگری را برای تعادل‌بخشی بین تامین و مصرف آب ایجاد کرده که لازم است برای پایداری آب تهران و مقابله با چالش‌های آبی تدبیر ‌شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران راه‌اندازی قرارگاه‌های مدیریت تنش آبی در کنار قرارگاه‌های مالی و رسانه جهت تمرکز بر تامین منابع مالی و اجرای راهکارهای مدیریت منابع و مصارف را بخشی از این تدابیر در ۱.۵ سال گذشته برشمرد و گفت: در کنار این، استفاده از سامانه‌های تله‌متری و اسکادا برای بهینه‌سازی شبکه توزیع و اعمال سیاست‌هایی برای ایجاد تراز در منابع و مصارف ازجمله راهکارهایی بوده که برای تعادل‌بخشی در شبکه توزیع آب اجرا شده است.

به‌گفته وی، مجموعه اقدامات یادشده به کاهش برداشت ۶۲ میلیون مترمکعبی از آب‌های سطحی با وجود رشد ۲.۵ درصدی بازار و کاهش حدود ۲۰ میلیون مترمکعبی در بخش مدیریت مصرف منجر شده است.

وی تصریح کرد: گذر از تنش آبی و خشکسالی‌های اخیر در شرایطی اتفاق افتاده است که در تابستان امسال و در روز ۱۹ مردادماه مصرف آب شهروندان به چهار میلیون مترمکعب در شبانه‌روز و مصرف لحظه‌ای به ۶۰ هزار لیتر در ثانیه رسید که رکوردهای جدیدی در مصرف آب محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران یکی از دستاوردهای مهم این شرکت در سال جاری را به بهره‌برداری رساندن بیش از ۱۷ هزار میلیارد پروژه در بخش‌های آب و فاضلاب نام برد که فروردین‌ماه امسال با حضور رئیس‌جمهور شهید انجام شد.

شرکت آب و فاضلاب استان تهران در آیین پایانی بیست‌وششمین جشنواره شهید رجایی به عنوان برترین دستگاه اجرایی استان در محور مدیریت بحران معرفی شد.

فتحنایی

Recent Posts

ضرورت ثبت کد پستی در سامانه ملی املاک و اسکان برای صدور دسته چک

برابر با اعلام بانک مرکزی از این پس متقاضیان صدور دسته چک پیش از مراجعه…

4 ساعت ago

استعلام خلافی ماشین آنلاین با بله

با ربات استعلام خلافی آنلاین در پیام‌رسان بله به راحتی و بدون نیاز به مراجعه…

4 ساعت ago

استقبال بیش از ۶ هزار نفر از هنرمندان عضو هنرکارت از طرح وام خرید کالا

مدیرعامل شرکت مهان اندیشان آکام (مَ‌کارت) وابسته به صندوق اعتباری هنر روند طرح وام خرید…

4 ساعت ago

آغاز پویش تامین مالی جمعی شرکت «پگاه شعله خراسان»

شرکت پگاه شعله خراسان در نظر دارد به منظور تامین سرمایه در گردش طراحی و…

4 ساعت ago

اولین جلسه شورای علمی پژوهشکده بیمه برگزار شد

شورای علمی پژوهشکده بیمه با برگزاری نخستین جلسه خود در عصر روز ۱۴ مهر ۱۴۰۳…

4 ساعت ago

استفاده از فرصتهای قانونی برای بهبود معیشت و رفاه کارکنان

سیزدهمین  نشست کارگروه دورکاری با حضور عضو هیات مدیره برگزار شد.

5 ساعت ago