×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
۲۳ پروژه کلان در صنعت نفت به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار آماده بهره‌برداری است

به گزارش تجارت گردان به نقل از شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، نهم خرداد) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهید رئیسی مطالبات، خواسته‌ها و پیگیری‌هایی از صنعت نفت داشتند، به‌ویژه درخصوص پروژه‌هایی که در چند دوره قبل مغفول مانده بودند، گفت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به جمع‌آوری گازهای مشعل، افزایش ظرفیت تولید مجتمع‌های پتروشیمی‌ به‌ویژه در زمینه صنایع تکمیلی، احداث خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی و اجرای قانون هوای پاک اشاره کرد. با توجه به پروژه‌هایی که به بهره‌برداری خواهد رسید،‌ وزارت نفت دولت سیزدهم افزون بر پروژه‌های کلان ازجمله افزایش تولید و صادرات نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی، جلوگیری از خام‌فروشی و احداث پتروپالایشگاه‌ها، در زمینه صنایع تکمیلی و پایین‌دستی نیز موفقیت‌های شایانی به‌ دست آورده است.

وی افزود: به‌عنوان فردی که ۳۵ سال در صنعت نفت فعالیت داشته است به‌جرئت می‌توانم بگویم در مواردی که شهید رئیسی بر آن‌ها تأکید داشتند و جزو مطالبات ایشان بود دستاوردهای مطلوبی نصیبمان شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: ظرف چند هفته آینده این آمادگی را به‌منظور بهره‌برداری از ۲۳ پروژه کلان به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار داریم که پتروشیمی‌های آماده بهره‌برداری از جمله آن‌هاست و می‌توانند تا ۳ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ما بیفزایند.

اوجی ادامه داد: بهره‌برداری از ۴۶۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی را هم خواهیم داشت. هم‌اکنون حمل فرآورده‌های نفتی به مبادی مصرف با نفتکش‌های جاده‌پیما انجام می‌شود که جمع‌آوری این نفتکش‌ها به مدد بهره‌برداری از این خطوط مزایای فراوانی دارد.

وی بیان کرد: تا پایان امسال از هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی هم بهره‌برداری خواهیم کرد که البته تا چند هفته آینده نزدیک به ۴۶۰ کیلومتر آن بهره‌برداری خواهد شد.

وزیر نفت گفت: در سفری که قرار بود شهید رئیسی حضور داشته باشند نیز موضوع اصلی بهره‌برداری از طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی پالایشگاه تبریز و احداث خط لوله ۲۲۲کیلومتری انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز – خوی – ارومیه بود که با احداث آن، ۵ تا ۶ هزار نفتکش جاده‌پیما جمع‌آوری می‌شود و این موضوع توأمان بر کاهش آلودگی هوا و تصادف‌های جاده‌ای اثرگذار است.

اوجی بیان کرد: از دیگر پروژه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسند احداث خطوط انتقال گاز، ایستگاه‌های تقویت فشار و جمع‌آوری ۴ میلیون مترمکعب گازهای مشعل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.