به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمد اسلامی،وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به طرح سراسری ارتقای کیفی روکش آسفالت راههای شریانی کشور اظهار داشت: در حال حاضر طول شبکه راههای کشور حدود ۲۲۱ هزار کیلومتر از انواع راهها بوده که حدود ۳۴ هزار کیلومتر از آن را شریانهای حیاتی کشور تشکیل میدهند.
وی افزود: براساس برداشتهای میدانی از حدود ۳۴ هزار و ۶۳۳ کیلومتر راه شریانی، ۳۳ درصد از راههای شریانی کشور نیاز به بهسازی روکش دارد یا باید با توجه به میزان خرابی لکه گیری و روکش موضعی شود. همچنین ۳۵ درصد نیاز به روکشهای حفاظتی دارد و حدود ۳۲ درصد از راههای شریانی کشور نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند و نیاز به مجموعه عملیات نگهداری جاری دارند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با عنایت به محدودیت منابع مالی و اعتباری از یک سو و از طرفی به منظور جلوگیری از رشد افزایشی و غیرقابل کنترل خرابی رویه محورها و در راستای اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف جهش تولید، سازمان راهداری و حملونقل جادهای به کارگیری روشهای زود بازده و کم هزینه با رویکرد جدید و استفاده از عملیات پیشگیرانه و روشهای حفاظتی از قبیل میکروسرفیسینگ، چیپسیل، فوگ سیل و …. را در سال جاری در دستور کار قرار داده است.
وی تاکید کرد: اگر چه توسعه و گسترش شبکه راهها یکی از شاخصهای اساسی رشد اقتصادی کشور به شمار میرود اما لازمه بهره گیری از پتانسیل راههای موجود، حفظ و نگهداری از آنهاست.
وزیر راه و شهرسازی اهداف نگهداری از راههای کشور را حفظ و حراست از سرمایه گذاریهای کلان گذشته و سرمایههای امروز، افزایش دارایی های سرمایه ای از طریق بهینه سازی راههای موجود، تسهیل تردد وسائط نقلیه و برقراری ارتباط جادهای مستمر و ایمن، تامین ایمنی عبور و مرور، تقلیل زمان و هزینه سفر و کاهش استهلاک وسائط نقلیه و کاهش مصرف سوخت برشمرد.
اسلامی با بیان این که « مدیریت کلان و سیاست گذاری این وظیفه خطیر در سطح ستاد وزارت راه و شهرسازی بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است»، یادآور شد: بدنه اجرایی این سازمان آمادگی دارند تا با بهرهگیری از مدیران و کارشناسان با تجربه و کارآمد و استفاده از دانش روز در این حوزه، زمینه اجرای یک راهداری نوین و به دنبال آن ایجاد جاده هایی ایمن برای کاربران جاده ای را در کشور تحقق بخشند.