Categories: راه و مسکن

۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت- آستارا از سوی روسیه نهایی شده است

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با وزارت راه و شهرسازی، درباره روند پیشرفت مراحل مربوط به طراحی و احداث راه‌آهن رشت- آستارا توضیح داد و گفت: توافق‌نامه‌ای با کشور روسیه امضا شده تا این کشور برای احداث و تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد و این توافق‌نامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان بندی اجرا و… است.

خادمی همچنین از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت-آستارا خبر داد و افزود:‌ پس از نشست‌های فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برنامه‌هایی پیش بینی شده که در صورت تاخیر روس‌ها، هزینه‌های این خط ریلی از طریق منابع داخلی تامین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روس‌ها نباشد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمت‌ها و به توافق رسیدن دو کشور در خصوص آن‌ها، ۶ ماه به روسیه فرصت داده است.

خادمی یادآور شد: از این فرصت ۶ ماهه، ۲.۵ ماه باقی مانده و در این مدت مطالعات منطقه‌ای و بازدیدهای محلی برای ارائه طرح نهایی و قیمت نیز انجام می‌شود تا در صورت تایید ایران، عملیات اجرایی آغاز شود.

وی افزود: همچنین نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا کنون دو کشور در خصوص مسائلی مثل نقاط اجباری، تعداد پل‌های مسیر ریلی، شرایط و طول ایستگاه و محوطه آن‌ها و همچنین شرایط بارگذاری به نتیجه رسیده اند و ۷۰ درصد مسائل فنی این پروژه حل شده است.

خادمی گفت: در جلسه اخیر برنامه زمان‌بندی برای ۳۰ درصد باقی مانده و کارهای اولیه و امور فنی نیز از سوی روسیه تهیه و تحویل شده است تا در مدت ۶ ماه تعیین شده تعهدات خود را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: به منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه‌های اجرایی در محل اجرای این پروژه می‌توان از تخصص و توان شرکت‌های ایرانی برای اتمام هرچه سریعتر این بخش نیز استفاده کرد.

فتحنایی

Recent Posts

پورتو با پاس‌گل طارمی به پیروزی رسید

تیم فوتبال پورتو از هفته سی‌وچهارم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر پرتغال موفق شد در خارج…

4 ساعت ago

افتتاح موسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید علیمحمدی در فولاد سنگان

با حضور محمد مقیمی رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران ، میرزایی رئیس دانشگاه…

5 ساعت ago

تاکید رئیس‌جمهور برای ایجاد مشوق‌های لازم و رفع موانع پیش‌روی فعالان حوزه فضای مجازی

رئیس جمهور به معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ماموریت داد با…

15 ساعت ago

ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی

دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی که شامل سه رویداد متوالی سالانه «چهاردهمین همایش…

18 ساعت ago

ضرورت پیگیری و تسریع در تولید انبوه موتورهای برقی/ خداقوت وزیر صمت به مدیران و کارکنان مگاموتور

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از غرفه مگاموتور در نمایشگاه همتایابی اقتصاد دریامحور…

18 ساعت ago

معارفه مدیریت بیمه های درمان بیمه آرمان

سرپرست مدیریت بیمه های درمان بیمه آرمان منصوب شد.

18 ساعت ago