به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر محمدرضا فرزین در چهاردهمین گردهمایی روسای موفق شعب بانکهای کشور گفت: کارکنان و مدیران شبکه بانکی با تلاش شبانهروزی در خدمت رشد و توسعه اقتصادی کشور هستند و همچنین با توجه به حجم تجارت خارجی کشور، در خنثیسازی تحریمها نیز موفق عمل کردهاند.
وی یادآور شد: متاسفانه بیمهریهایی در کشور نسبت به نظام بانکی وجود دارد؛ بارها دیده شده در فضاهای مختلف زحمات همکاران ما در نظام بانکی نادیده گرفته میشود و سعی در فضاسازی نسبت به همکاران پاکدست ما در نظامبانکی دارند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تمام بخشها در کشور نقاط قوت و ضعفی دارند اما در انتقاد از یک مجموعه باید بدانیم نسبت به چه تعداد افراد و چه مقدار کار و چه میزان عملکرد مالی صحبت میکنیم. تجارت خارجی و نقل انتقالات داخلی و خارجی کشور به همت نظام بانکی کشور به خوبی جریان دارد و در واقع یکی از نقاط قوت کشور نظام بانکی است.
وی در ادامه این سخنرانی خاطرنشان کرد: از نظر بانکداری الکترونیک نیز از بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله روسیه بسیار جلوتر هستیم.
رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: باید زحمات همکاران نظام بانکی بخوبی تبیین شود تا به افرادی که اطلاعات کافی ندارند اجازه زیر سوال بردن خدمات نظام بانکی داده نشود.
دکتر فرزین با بیان اینکه نظام بانکی یکی از نقاط قوت اقتصادی کشور است، یادآور شد: اگر متوجه نباشیم، دشمن این نقطه قوت را به یک نقطه ضعف تبدیل میکند؛ به همین دلیل دشمن نظام بانکی و مالی کشور را مورد هدف قرار داده است.
وی تأکید کرد: لذا نباید نسبت به این مسئله غافل باشیم و وظیفه داریم به امور اطلاع رسانی و روابط عمومی و همچنین ارائه خدمات و کارهایی که در صنعت بانکداری انجام میشود توجه ویژه داشته باشیم.
رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تکنولوژیهای جدید بانکداری موجب شده نیاز جامعه نسبت به بانکها افزایش پیدا کند و هر چه جوامع به سمت تکنولوژی پیش میروند، نیاز جامعه به بانکداری افزایش مییابد، اما نوع خدمات تغییر پیدا میکند.
دکتر فرزین درخصوص تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت بانکداری گفت: هوش مصنوعی تاثیرات بسیار زیادی در صنعت بانکداری خواهد داشت و در بانک مرکزی نیز سال گذشته متوجه این مسئله شدهایم و اداره جدیدی برای توسعه این فناوریها در بانک مرکزی اختصاص دادیم.
وی یادآور شد: البته اقدامات بانک مرکزی بیشتر از منظر بانکداری مرکزی بوده است و نه از منظر بانکداری تجاری، اما به نظر میرسد باید در حوزه بانکداری تجاری نیز برنامهریزی بیشتری صورت بگیرد.
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر توجه به آموزش در این حوزه، عنوان کرد: بخشی از این مسئله به حوزه آموزش برمیگردد و آموزش نقش مهمی دارد. نباید به دلیل عدم آموزش از تکنوروژی عقب بمانیم و آموزش نقش مهمی در توسعه فناوریها در صنعت بانکداری و حرکت این صنعت در کشور همگام با تغییرات جهان دارد. در این باره آموزش های حین خدمت می تواند موثر باشد.
دکتر فرزین ادامه داد: هوش مصنوعی و تکنولوژی جدید نیاز به شعب را کاهش میدهد، اما خدمات غیرحضوری نیز نیاز به مشاوره دارد. ممکن است شکل ارائه خدمات متفاوت شود، اما همواره نیاز به این خدمات وجود خواهد داشت. چراکه خدمات پیچیده تر و متنوع تر می شود و لذا ارائه این خدمات نیاز به دانش خواهد داشت و باید برای آن برنامهریزی کنیم.
وی افزود: در همایش امروز بیشتر مدیران موفق کشور جوان بودهاند و کمتر از ۵ سال سابقه مدیریت داشتهاند و به نظر میرسد هر چه سن بالاتر رفته انگیزهها برای موفقیت کاهش پیدا کرده است. به نظر میرسد این مسئله نقطه ضعفی است که باید به آن توجه کنیم و باید برنامهریزی برای افزایش انگیزه افراد با تجربه بالاتر در حوزه منابع انسانی داشته باشیم. استفاده از تجربه افراد با سابقه بالا بسیار مهم است و امیدواریم در آینده تعداد افراد باسابقه بیشتر در میان مدیران موفق بیشتر شود.
وی همچنین ضمن بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم دولت آبادی یادآور شد: جا دارد یادی کنیم از مرحوم دولت آبادی مدیرعامل فقید بانک ملت، ایشان چهره ماندگار نظام بانکی و مدیری موفق در این عرصه
بود. ایشان منشأ خدمات شایسته و روش های نوین خدمت رسانی بود و شخصیت حرفه ای متمایزی داشت. از منظر شخصیتی نیز ایشان فردی درستکار، آرام و محترم بود. نام نیک ایشان همواره در نظام بانکی به عنوان یک مدیر موفق باقی خواهد بود و لذا باید سبک مدیریتی ایشان ایشان الگوی حرفه ای در آموزشهای مان باشد و الگوی حرفه ای ایشان را به کار بندیم. این گونه نام بزرگان صنعت بانکداری ماندگار می شود.
آموزش کارکنان امری ضروری در فضای رقابتی فزاینده است
دکتر فرشاد حیدری رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران نیز در چهاردهمین گردهمایی روسای موفق شعب گفت: امروزه بر اساس تغییراتی که در حوزه بانکداری به دلیل وجود فناوری و آثار گسترده ان بر عملیات بانکی ضروری است که هیئت مدیره بانک ها و بانک مرکزی با نگاه به این تغییرات برای ارائه خدمات نوین به مشتریان در شعب اقدام کنند.
وی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بلندمدت در حوزه فناوری اطلاعات بانکی افزود: شبکه بانکی باید با آموزش کارکنان در این حوزه بتواند آمادگی برای مواجهه با این تغییرات را ایجاد کند و در فضای رقابتی فزاینده خدمات با کیفیت به آحاد جامعه به واسطه بهره گیری از فناوری های نوین ارائه کند.
رئیس موسسه عالی بانکداری تصریح کرد: قطعا آینده بازار، چشم انداز متفاوتی با وضعیت کنونی خواهد داشت، از این رو لازم است بانک ها با استراتژی بلندمدت با این تغییرات مواجه شوند تا بتوانند سهم بازار خود را حفظ کنند.
وی با ارائه گزارشی در خصوص چهاردهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانکها و مؤسسات اعتباری به حضور ۲۹ بانک و موسسه اعتباری و قدردانی از ۳۷۰ رئیس موفق شعبه در این گردهمایی نیز اشاره کرد.