×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
۹۸درصد نیاز کاتالیست کشور از داخل تأمین می‌شود/ بومی‌سازی ۵ کاتالیست باقیمانده تا پایان ۱۴۰۳

به گزارش تجارت گردان به نقل از شانا، مجید دفتری در همایش «انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز» که صبح روز (سه‌شنبه، ۱۹ تیر) با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، و جمعی از نمایندگان شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت کاتالیست در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۱۵ شرکت بزرگ تولیدکننده کاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشی در کشور فعال است.

وی گفت: تا سال ۱۳۹۰، ۱۳ کاتالیست و جاذب در کشور تولید می‌شد که این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۹۲ نوع رسید. هم‌اکنون داخلی‌سازی پنج نوع کاتالیست باقی مانده است که در این زمینه با پنج دانشگاه کشور در حال کار تحقیقاتی هستیم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با تأکید بر اینکه به لحاظ ارزش، ۹۸درصد نیاز کشور به کاتالیست صنایع نفتی از داخل تأمین می‌شود، افزود: با امضای تفاهم‌نامه امروز، چهار کاتالیست جدید دیگر در داخل کشور رونمایی خواهد شد و امیدواریم برای تولید نسل‌های جدید کاتالیست در داخل کشور نیز به تفاهم برسیم.

دفتری با اشاره به اینکه صنعت کاتالیست ایرانی به خودش مغرور است که ۹۸درصد کاتالیست موردنیاز صنایع مختلف بومی‌سازی شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون ۴۰درصد کاتالیست‌های جهان را آمریکا و کانادا، ۲۳درصد را اروپا، ۲۰درصد را آسیا و ۹درصد را خاورمیانه در اختیار دارند.

وی تأکید کرد: حرکت به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه صنایع تبدیلی باید در دستور کار سیاست‌های کشور قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از کالاها و تجهیزات دوار صنایع پتروشیمی در داخل کشور بومی‌سازی شده است و امیدواریم تا پایان امسال و با حرکت جهشی، پنج کاتالیست تازه را هم بومی‌سازی و تولید کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.