به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم راهاندازی سه خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی ایران اظهار داشت: ما در حال حاضر ۱۳ هزار کیلومتر خطوط اصلی انتقال نفت و فرآورده داریم که یک و نیم میلیون بشکه نفت و فرآورده را جهت مصارف داخلی انتقال میدهند.
وی با بیان اینکه فناوری کشور بالا رفته و تولید لولههای کشور تماما ایرانی است خط لوله گوره جاسک اشاره و تصریح کرد: این خط ایرانیترین خطوط لوله نفت ایران است.
وزیر نفت با بیان اینکه با اجرای خطوط از تردد هزاران تانکر در جادهها جلوگیری میشود افزود: اجرای خطوط برای انتقال فرآورده در این دولت آغاز و در همین دولت نیز به پایان میرسد.
وی جلوگیری از قاچاق سوخت و فرآورده را که به دلیل یارانهای بودن آن در ایران رخ میدهد از جمله مزایای اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده عنوان کرد.
وی با بیان اینکه خطوط لوله برای تامین فرآوردههای شمال از مسیر تهران بسیار بااهمیت است خاطرنشان کرد: توسعه پالایشگاهها و خطوط لوله از جمله الزامات است ما یک خط لوله ۲۰ اینچ بندرعباس – سیرجان – رفسنجان را در دستور کار داریم.
وی هزینه سه خط شازند – قم – ری، نایین – کاشان – ری و تبریز – خوی – ارومیه را هشت هزار میلیارد تومان عنوان کرد.
زنگنه با بیان اینکه تولید روزانه بنزین کشور از کمتر از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است، خاطرنشان کرد: صادرات فرآورده نفتی از روزانه ۵.۹ میلیون لیتر در سال ۹۱ به ۲۳ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.
وی همچنین با بیان اینکه در این دولت ۴۴ مجوز ساخت پالایشگاه نفت به ظرفیت روزانه ۳.۱ میلیون بشکه صادر کردهایم، گفت: آنچه سهممان در اجرای قانون پتروپالایشگاهها بوده را اجرا کردیم.
وی در ادامه با اشاره به پروسه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: در آستانه انتخابات همه میخواهند بگویند پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ما ساختیم؛ ما مشکلی نداریم اما این طرح با مدیریت و فداکاری مدیران، پیش رفته است و سند و مدرک آن موجود است که چگونه این پالایشگاه ساخته شده است.
زنگنه افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس اگر با همان وضع مغشوش ادامه مییافت هیچگاه به نتیجه نمیرسید، اصل توسعه با مدیریت و اندیشه مدبرانه است.
وی خاطرنشان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس کار همه است و هیچکس نباید تکخوری کند.
وزیر نفت با بیان اینکه خط لوله گره جاسک ایرانیترین خط و بزرگترین تلمبههای تاریخ در این خط نصب میشود افزود: تمامی فولاد این خط که برای انتقال نفت خام ترش است از تختال فولاد مبارکه و اکسین به لوله تبدیل شده است.
وی ا فزود: برنامه این است که قبل از پایان سال جوشکاری و لولهگذاری طرح به پایان برسد و ما میتوانیم نفت خام را تزریق کنیم. البته ۴۰ درصد بخش هایدروتست تمام نشده که برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست این ریسک را نمیکنیم و بعد از انجام تمامی مراحل تست خط را راهاندازی کرده و در ماههای اول سال آینده اولین بارگیری از جاسک انجام خواهد شد.
زنگنه با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور از ۱٫۸ میلیون بشکه در سال ۹۲ به ۲٫۲ میلیون بشکه در سال ۹۸ رسیده است افزود: تولید بنزین و گازوئیل نیز به همین میزان رشد داشته به طوری که تولید بنزین از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر در سال ۹۲ به ۱۱۳ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.
وی ادامه داد: کیفیت بنزین نیز طی این سالها ارتقا یافته به طوری که در سال ۹۱ تولید بنزین یورو صفر بوده اما در سال ۹۸ به ۷۶ میلیون لیتر رسیده است تولید گازوئیل یورو نیز از شش میلیون لیتر سال ۹۲ به ۴۵ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.
وزیر نفت با اعلام اینکه صادرات فرآورده طی این سالها چهار برابر شده است، گفت: از رقم ۵٫۹ میلیون تن در سال به ۲۳ میلیون تن در سال ۹۸ رسیدهایم.
زنگنه با بیان اینکه طرحهای بهینهسازی پالایشگاههای تبریز، بندرسعباس و اصفهان با هزینه دو هزار میلیارد تومان در دستور کار داریم افزود: با انجام این طرح هفت میلیون لیتر تولید بنزین افزایش مییابد و همچنین ۱۰ میلیون لیتر بنزین با کیفیت و ۱۱ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت اضافه میشود.
وی با اشاره به تثبیت ظرفیت پالایشی گفت: در پروژه پالایشگاه آبادان میزان تولید مازوت از ۴۵ هزار لیتر به ۲۶ هزار لیتر کاهش مییابد و فرآوردهها یور ۵ خواهند شد. این پروژه اکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته و فاز اول در سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد.
وی همچنین گفت: پالایشگاه اصفهان با ۳٫۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری سال آینده واحد تقطیر آن به بهرهبرداری میرسد.
زنگنه تاکید کرد: اگر در آینده به طرحهای بهینهسازی توجه نشود به هیچ وجه برنامههای تولید پاسخگوی نیاز کشور نخواهند بود.