به گزارش تجارت گردان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز چهارشنبه سیزدهم اسفندماه از باشگاه خبرنگاران جوان، بازدید کرد.
رضایی پس از بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه شرکت کرد.
هیچکس از دولت و مجلس از مجمع نخواسته که FATF را تایید کند یا نکند
وی در ابتدای نشست خبری با اشاره به لوایح FATF اظهار کرد: سه نفر از اعضای کمیسیون مشترک مجمع که عضو مجمع هستند، پیشنهاد بازگشت این لوایح به مجلس را داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجمع نمیتواند چنین کاری بکند و این یک بدعت خواهد بود، چرا که روند تصمیمگیری را دشوار خواهد کرد. تکلیف نهایی ۲ لایحه FATF در فروردین ۱۴۰۰ مشخص میشود. برداشت من این است که نظر مجمع همچنان نظر قبلی است، با این حال باید منتظر جلسات آینده باشیم. هیچ کسی از اعضای دولت و مجلس نخواسته است که مجمع تشخیص به FATF بپیوند یا نپیوندد.
وی ادامه داد: عدهای گفتند مجلس تقاضای بازگشت لوایح مرتبط را به مجلس بکند که چنین درخواستی نکردهاند. ما حرفهای متناقضی از دولتیها میشنیدیم؛ قرار شد کل مستندات و پاسخها به سوالات اعضای مجمع تشخیص را امضا شده ارائه دهند تا در جلسه بعدی تصمیمگیری کنیم؛ باید این مستندات به مجمع برسد و بعد رایگیری شود. یکی از وزرا گفته بود این لوایح را تصویب کنید، چون هر آن ممکن است تحریمها را بردارند تا ما آماده باشیم و بتوانیم کار کنیم؛ که بعضی از اعضای مجمع گفتند یک تاریخی به ما بدهید، اگر فروردینماه است ما تا فروردینماه صبر میکنیم و به محض اینکه تحریمها را بردارند ما بحث میکنیم و مثلا نظر موافق میدهیم، اما همین موضوع هم ابهام دارد یعنی کسی به اعضای مجمع نمیگوید که تحریمها کی لغو میشود و این «گام بعدی» چیست؟ لذا ما منتظریم تا پاسخ مستند و مکتوب دولتیها بیاید تا در جلسات بعدی مجمع که احتمالا فروردینماه سال آینده است به جمع بندی برسیم.
آیا توصیههای FATF شامل سلاح موشکی و هستهای میشود؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: درباره حق شرط آنچه مشخص است حق شرط نباید با محتوا موضوع این لوایح مغایرت داشته باشد، چرا که اگر مغایرت داشته باشد در حقیقت ترتیب اثری به آن داده نمیشود. در مجمع عدهای می گویند حق شرط عملی می شود و عدهای دیگر می گویند که عملی نمیشود و هر دو طرف هم به دلایل حقوقی استناد می کنند.
وی با بیان اینکه دولت تاکنون تضمین نداده که اگر لوایح FATF تصویب شود، عضویت ما را خواهد پذیرفت یا خیر، گفت: بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید، آیا چنین تضمینی از طرف مقابل گرفتهاید که آنها را قانع کند که ایران عضو FATF شود؟
رضایی با بیان اینکه ما از دولت میخواهیم بهطور واضح و صریح بگوید که آیا تضمین میکند که عضویت ایران در FATF مورد پذیرش قرار بگیرد، گفت: این نگرانی از آن جهت است که از ۴۱ توصیه FATF، فقط دو توصیه عملی نشده، اما برخی مواردی که عملی کردهایم را آنها نپذیرفتهاند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: موضوع تصویب لوایح مرتبط با FATF برای غربیها مطرح نیست، آنها بحث پیوستن ایران به FATF را مطرح میکنند که برای اعضای مجمع روشن نیست که با وجود تصویب این دو لایحه، آنها پیوستن ما را قبول میکنند.
وی در پاسخ به این سوال که برخی مخالفان تصویب لوایح مرتبط با FATF موضوع را به دعوای ایران و آمریکا تقلیل دادهاند، گفت: مخالفان دو دغدغه عمده دارند؛ نخست اینکه آیا توصیههای FATF شامل سلاح موشکی و هستهای میشود یا خیر؟ آنها میگویند اگر قرار است بعد از عمل به این ۴۱ توصیه، آنها بحث موشکی و هستهای را هم مطرح کنند، الان بگویند تا ما بدانیم.
ظریف میگوید پروتکلی که کره شمالی با FATF بسته با پروتکلی که ایران بسته متفاوت است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دغدغه دوم مخالفان FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را موضوع تحریمها دانست و گفت: آنها میگویند اگر نپیوستن به این طرح مضراتی دارد، از طرفی ضررهای پیوستن برای ما بیشتر است، چرا که ما در شرایط تحریم هستیم و امکان دور زدن تحریم را نخواهیم داشت. حرفهای منطقی از سوی دو طرف موافق و مخالف طرح در مجمع مطرح میشود که در نهایت باید رأی اعضای مجمع تکلیف را روشن کند.
رضایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون قرار گرفتن کره شمالی در لیست سیاه FATF علی رغم قبول همه شروط FATF، گفت: این سوال در مجمع از آقای ظریف پرسیده شد. او معتقد بود پروتکلی که کره شمالی با FATF بسته با پروتکلی که ایران بسته متفاوت است. مقرر شد این موضوع در پژوهشگاه مجمع مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: حرفهای متناقضی از دولتیها در تعریف بخشهای مختلف FATF میشنیدیم که نیازمند توضیحات بیشتری از آنها بود. هیچکس به اعضای مجمع نمیگوید لفظ next step که در FATF آمده است چه معنی میدهد. تلاش زیادی کردیم که این موضوع را تا قبل عید به سرانجام برسانیم، اما نیازمند توضیحات بیشتر است. به جز دو سه نفر تغییری در نظر اعضای مجمع نسبت به FATF نمیبینم.
نمیشود یک دولتی هشت سال در رأس کار باشد و در هفت هشت ماه پایانی خود بیاید بگوید معذرت میخواهم
رضایی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: موضوع مهم هشت سال آینده، استقرار دولتی قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و دارای تخصص از تخصص اقتصاد گرفته تا امنیت، سیاست داخلی و سیاست خارجی است.
وی ادامه داد: دولت آینده هم باید قوی باشد و از رانت خوارها و بازیگران سیاسی نترسد هم اینکه مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و به گردن دیگران نیندازد. نمیشود یک دولتی هشت سال در رأس باشد و در هفت هشت ماه پایانی خود بیاید بگوید معذرت میخواهم.
رضایی با بیان اینکه نمیشود دولت آینده با یک نفر و بدون برنامه شکل بگیرد، گفت: بسیاری از این افرادی که نامزد هستند باید در کابینه بعدی حضور داشته باشند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره سیاستهای کلی نظام گفت: در مدتی که مجمع تشکیل شده ۴۱ عنوان و حدود ۷۰۰ سیاست در تمام امورات کشور به تصویب رسیده است. این سیاستها از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاستهای کلی نظام به دولتها ابلاغ شده است، اما متأسفانه عملکرد دولتها در زمینه سیاستهای کلی نظام زیر ۴۰ درصد بوده و یکی از دلایل اصلی آن این است که این سیاستها تبدیل به قانون نشده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بسیاری از این سیاستها در حال تبدیل شدن به قانون هستند، گفت: اشکالات جدی در مسیر تبدیل شدن سیاستهای کلی به قوانین وجود دارد.
برخیها در بورس به مردم عادی سیلی محکمی زدند
رضایی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بورس گفت: ۹ موسسه که عمدتاً در بانکها و شرکتها فعال هستند، سهامی را که با قیمت ارزان و به تدریج خریده بودند و یک مرتبه در بورس فروختند و ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند و به مردم عادی سیلی محکمی زدند. به طور دقیقتر حدود ۱۵۰ نفر هستند که بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان دارند که پول ها را آماده در بانک می گذارند و سود می گیرند و وقتی چیزی می خواهد گران شود، پول های خود را به آن سمت سوق می دهند و به واسطه تجربه ای که دارند زودتر از دولتی ها متوجه این ماجرا می شوند.
وی با بیان اینکه تیمی را برای بررسی این موضوع تشکیل دادیم، گفت: متخلفان بازار بورس کاملاً برای ما مشخص هستند. قوه قضائیه به دادستان دستور داده این موضوع را بررسی کند و در مجلس شورای اسلامی امیرحسین قاضی زاده پیگیر این موضوع است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر سرمایههای مردم در بورس تبدیل به تولید میشد، ارزش سهام کاهش نمییافت، اظهار داشت: مسئله بورس قابل حل است، اما از این دولت کاری بر نمیآید و امیدی ندارم که این دولت بتواند بورس را به شاخصهای گذشته بازگرداند.
وی درباره مسائل رخ داده در جمهوری آذربایجان و مسائل قره باغ اظهار کرد: ما اهل شعار نیستیم؛ گفتیم خرمشهر را آزاد می کنیم و چنین شد؛ اعلام کردیم کمتر از سه ماه به حکومت داعش پایان میدهیم و تحقق یافت. ما گفتیم اگر از آمریکا غلطی سر بزند، پایگاهشان را با موشک میزنیم که این کار را انجام دادیم. دفاع ما از جمهوری آذربایجان شعاری نیست و ما با آذربایجان، یک ملت در دو کشور هستیم.
قره باغ باید به آذربایجان بازگردد و ارتش جمهوری آذربایجان آنجا مستقر باشد
رضایی ادامه داد: به وزارت خارجه کشور درباره رسیدگی به مسائل جمهوری آذربایجان انتقاد داریم؛ ما برای اینکه آذربایجان دست تزارهای روس نیفتد، هزاران شهید دادیم. در قبرستانهای باکو تعداد زیادی از قبرها غیر از آذریهای جمهوری آذربایجان، از شهدای تبریز، اردبیل و حتی اصفهان است. ما سالها انتظار میکشیدیم و به بالای ارس نگاه میکردیم که چه زمانی آذربایجان مستقل و آزاد میشود. اما کشور ارمنستان متاسفانه به قرهباغ حمله کرد و کار خطایی انجام داد. به طور جدی میگویم که قره باغ باید به آذربایجان بازگردد و ارتش جمهوری آذربایجان آنجا مستقر باشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره قرهباغ که چه دستهای پنهانی در این مسئله وجود دارد؟ گفت: آنجا کمیته آتشبسی تشکیل شده که ترکیه و روسیه در آن حضور دارند، اما ایران حضور ندارد. در طرح بازسازی قرهباغ شرکتهای اسرائیلی چهار تا پنج کیلومتری مرز اردبیل میخواهند مزارع آنجا را سامان دهند، اما بازسازی از سوی ایران فعال نشده است. نمیتوان کوتاهی وزارت خارجه را پذیرفت. برخی میخواهند رابطه برادری ما و آذربایجان را تضعیف کنند. ما میخواهیم آذربایجان سربلند و پر قدرت به عنوان کشور مستقل و برادر ما در شمال ایران باشد. شیمون پرز حدود ۱۰ سال پیش گفته بود تنها راه مقابله با ایران این است که در جمهوری آذربایجان حضور پیدا کنیم. دولت جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان باید با همکاری و برادرانه رواطشان خود را تقویت کنند.