محمد باقر محمدی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال که مهم ترین برنامه های اصلی معاونت عملیات سازمان امداد و نجات در سال جاری چیست، افزود: توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور شامل پایگاه های امدادی، ارتباطات رادیویی، تیم های عملیاتی و مراکز کنترل و هماهنگی، ساماندهی تیم های عملیاتی در سطح کشور، اجرای طرح آمایش و تیپ بندی پایگاه های امداد و نجات، توسعه شبکه ارتباطات رادیویی در سطح کشور، بالابردن سطح آمادگی و آموزش سگ های جستوجو، رونمایی از نرم افزار توزیع اقلام امدادی در زمان حوادث و سوانح، پیگیری و راه اندازی اتاق آماده عملیات تیم ها در مراکز استان و شعب سراسر کشور، تامین تجهیزات و اقلام مورد نیاز تیم های عملیاتی استان های کشور، ادامه ارزیابی و پایش تیم های عملیاتی کشور و به روزرسانی نرم افزارهای مدیریت هوشمند حوادث و سوانح از جمله اقدامات این معاونت در سال جاری است که در دستور کار قرار دارد.
وی توضیح داد: اما در این میان با توجه به اهمیت وجود شبکه ارتباطات رادیویی در راستای انجام عملیات های امدادرسانی مطلوب در سال ۱۴۰۰ شبکه ارتباطات رادیویی این سازمان در همه مراکز استان های کشور بهینه سازی و توسعه داده خواهد شد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: ارتباطات رادیویی در خدماتی مثل سلسله عملیات امداد و نجات، جستجو و نجات، دفاع ملی، ایمنی عمومی، پخش همگانی، ارتباطات تجاری و صنعتی، ارتباطات هوانوردی و دریایی، ناوبری و ارتباطات شخصی بکارگرفته می شود.
محمدی اضافه کرد: در یک محیط پویا و متحرک که ممکن است ارتباطات از طریق سیم در دسترس نباشد یا در مواقع قطعی ارتباط همچون موقعیتهای اضطراری عمومی و پیچیده در حوادث طبیعی، دسترسی به ارتباطات رادیویی ممکن نباشد، توسعه، بهینه سازی و تقویت شبکه ارتباطات رادیویی مدیریت سوانح ضرورتی انکار ناپذیراست.
به گفته وی، هم اکنون متخصصان و کارشناسان مدیریت بحران و سوانح در مرکز مدیریت کنترل و هماهنگی عملیات (EOS) سازمان امداد و نجات با استفاده از جدیدترین فناوریهای جمعآوری اطلاعات حوادث و سوانح به صورت ۲۴ ساعته تمام حوادث و سوانح داخلی را رصد می کنند و اطلاعات را به ارگانهای ذیربط از جمله سازمان مدیریت بحران، اورژانس، ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور، نیروی انتظامی و آتش نشانی انتقال می دهند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از هموطنان خواست در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی یا پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت با شماره اضطراری ملی ۱۱۲ تماس بگیرند.
وی یادآور شد: تلفن گویای ندای امداد با شماره ۱۱۲ در هر کجا که پوشش تلفن همراه وجود داشته باشد، بدون نیاز به سیم کارت در دسترس است.
به گزارش ایرنا، ارائه خدمات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری در زمان وقوع حوادث و سوانح، ارائه آموزشهای امداد کمکهای اولیه به اقشار مختلف جامعه، برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح، ارسال محمولههای کمکهای بشردوستانه به کشورهای آسیب دیده و متأثر از حوادث طبیعی، غیرطبیعی و اعزام عوامل امدادی در داخل و خارج از کشور از جمله وظایف این سازمان راهبردی وابسته به جمعیت هلال احمر است.
سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه آمادگی و پاسخگویی سوانح در داخل و خارج از کشور به عنوان یکی از بخشهای اصلی جمعیت هلال احمر محسوب میشود که با امکانات گسترده عملیاتی، پشتیبانی، مخابراتی، امداد هوایی، جادهای، دریایی، کوهستان و شهری، عملیات امداد و نجات را در فصول مختلف سال و برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان و متاثرین از انواع حوادث و سوانح احتمالی در سراسر کشور اجرا میکند.